n rei rv r F I Pr,v""' H t i j\ l\ LU IN I it' 'J 1 Het Groote Gat is een voomfalige kreek direct ten zuiden van Oostburg, die ooit verbonden was met het Zwin. In 2010 is het gebied met ©faliggencfe graslanden aangewezen als Natura2000-gebied. Het herbergt naast bijzondere natuurwaarden enkele oude militaire werken. Het gebied is goed ontsloten voor wandelaars en in sommige winters een paradijs voor schaatsers. UN I JLU I LN I door Fred Schenk Foto Foeragerende lepelaar. (F. Schenk) troepen, overigens zonder succes, te hinderen bij hun opmars. Grote delen van Vlaanderen liepen on der water en de Brugse Vaart werd weer bevaarbaar. Op strategische plaatsen bouwden de Spanjaarden forten ter verdediging van het veroverde land. In 1604 landde prins Maurits met een grote invasie- vloot in het Land van Cadzand en heroverde zonder veel moeite de Spaanse forten rond Oostburg. Na de verovering van Sluis, vier maanden later, beslo ten de Staten Generaal, op advies van prins Maurits tot de aanleg van de Linie van Oostburg dat nu onderdeel uitmaakt van de Staats Spaanse Linies. DE LINIE VAN OOSTBURG De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zee land stelden een gezamenlijk visie 'Linies langs de grens'op, met als doel het militaire slagveld dat het grensgebied van Zeeland en Vlaanderen eeuwen lang was, weer op de kaart te zetten. De afgelopen jaren zijn diverse elementen en structuren die getuigen van de woelige strijd die werd geleverd vanaf de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) tot en met de Spaanse Successieoorlog (1702-1713) terug gebracht in het landschap. Langs de zuidoever van het Groote Gat betreft dat de reconstructie van Fort Nijevelt of Nieveltschans, een liniedijk en het redoute Spek en Brood. De redoutes Kaas en Brood en de Cathalijneschans zijn als bulten in het land schap herkenbaar. LANDSCHAP West-Zeeuws-Vlaanderen werd tot na de Middel eeuwen gekenmerkt door een uitgebreid stelsel van kreken en geulen. De grootste waren het Zwin aan de westkant en de Braakman aan de oostkant. Het waren handelsroutes voor Brugge, maar ook voor kleinere steden zoals Oostburg. Aan het einde van de Middeleeuwen verzandden de zeearmen, waardoor Brugge minder goed bereikbaar werd voor handelsschepen. Tussen 1501 en 1505 werd daarom de Brugse Vaart gegraven tussen het Zwin en de Braakman. Een halve eeuw later slibde echter ook deze nieuwe waterweg dicht. Foto Toen in de jaren '60 van de 16e eeuw in de Lage Lan- Levendesteen, den de opstand tegen de Spaanse koning uitbrak, (F. Schenk) werden de zeedijken doorgestoken om de Spaanse

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2013 | | pagina 8