n
rei
rv
r
F
I
Pr,v""' H
t
i j\
l\
LU
IN
I it' 'J
1
Het Groote Gat is een voomfalige kreek direct ten zuiden van Oostburg, die ooit
verbonden was met het Zwin. In 2010 is het gebied met ©faliggencfe graslanden
aangewezen als Natura2000-gebied. Het herbergt naast bijzondere natuurwaarden
enkele oude militaire werken. Het gebied is goed ontsloten voor wandelaars en in
sommige winters een paradijs voor schaatsers.
UN I JLU I LN I door Fred Schenk
Foto
Foeragerende
lepelaar.
(F. Schenk)
troepen, overigens zonder succes, te hinderen bij
hun opmars. Grote delen van Vlaanderen liepen on
der water en de Brugse Vaart werd weer bevaarbaar.
Op strategische plaatsen bouwden de Spanjaarden
forten ter verdediging van het veroverde land.
In 1604 landde prins Maurits met een grote invasie-
vloot in het Land van Cadzand en heroverde zonder
veel moeite de Spaanse forten rond Oostburg. Na
de verovering van Sluis, vier maanden later, beslo
ten de Staten Generaal, op advies van prins Maurits
tot de aanleg van de Linie van Oostburg dat nu
onderdeel uitmaakt van de Staats Spaanse Linies.
DE LINIE VAN OOSTBURG
De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zee
land stelden een gezamenlijk visie 'Linies langs de
grens'op, met als doel het militaire slagveld dat het
grensgebied van Zeeland en Vlaanderen eeuwen
lang was, weer op de kaart te zetten. De afgelopen
jaren zijn diverse elementen en structuren die
getuigen van de woelige strijd die werd geleverd
vanaf de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) tot en
met de Spaanse Successieoorlog (1702-1713) terug
gebracht in het landschap. Langs de zuidoever van
het Groote Gat betreft dat de reconstructie van
Fort Nijevelt of Nieveltschans, een liniedijk en het
redoute Spek en Brood. De redoutes Kaas en Brood
en de Cathalijneschans zijn als bulten in het land
schap herkenbaar.
LANDSCHAP
West-Zeeuws-Vlaanderen werd tot na de Middel
eeuwen gekenmerkt door een uitgebreid stelsel
van kreken en geulen. De grootste waren het Zwin
aan de westkant en de Braakman aan de oostkant.
Het waren handelsroutes voor Brugge, maar ook
voor kleinere steden zoals Oostburg. Aan het einde
van de Middeleeuwen verzandden de zeearmen,
waardoor Brugge minder goed bereikbaar werd voor
handelsschepen. Tussen 1501 en 1505 werd daarom
de Brugse Vaart gegraven tussen het Zwin en de
Braakman. Een halve eeuw later slibde echter ook
deze nieuwe waterweg dicht.
Foto Toen in de jaren '60 van de 16e eeuw in de Lage Lan-
Levendesteen, den de opstand tegen de Spaanse koning uitbrak,
(F. Schenk) werden de zeedijken doorgestoken om de Spaanse