Thuis werk ik dit vaak uit. Er staat van alles in mijn
dummy's: stillevens, landschappen, boerderijen,
vergezichten, personen, modellen en maritieme
tekeningen. Inmiddels al een serie van veertien volle
schetsboeken (met meer dan 1500 pagina's), waaruit
ik altijd weer kan putten.
Ik heb veel aspecten van het Verdronken Land van
Saeftinghe verbeeld, de platen, de geulen, de schor
ren en de dijk. Ik heb het Axelse Bos geschilderd,
maar ook de oevers van de Westerschelde, zoals de
haventjes van Paal of Walsoorden. Ik heb vooral het
Zeeuws-Vlaamse landschap veelvuldig vastgelegd
en dat blijft mij steeds weer boeien. Ik heb gewerkt
in de havens, bij de boerderijen bij Drieweg en de
Otheense Kreek, nabij Lunters Hoek langs de Nieu
we Zeedijk of bij de bossen bij de Heikant, Clinge
of de Braakman, de altijd sfeervolle polders rond
Aardenburg tot aan Cadzand-Bad en het Zwin toe.
Het Kanaal van Terneuzen naar Gent met de mooie
plekjes rondom de Oude Suis bij Sas Van Gent zijn
magnifiek.
Tijdens het schetsen en schilderen ervaar ik vaak
het'Zwitserlevengevoel'. Het is voor mij eindeloos
genieten. Ik ben dus gelukkig met de keuzes, die
ik heb gemaakt. Als ik bezig ben kom ik helemaal
tot rust, en ga volkomen op in mijn eigen wereld.
De meeste inspiratie vind ik in de natuur rondom
me. Zien wat er om mij heen en wat er op papier
ontstaat. Overigens, het wordt nooit zoals ik het in
mijn hoofd had, je legt je norm steeds hoger. Mijn
beste werk moet altijd weer mijn volgende werk
worden. Ik blijf er altijd van overtuigd dat mijn
volgende werk mijn gevoelservaring nog dichter zal
benaderen.
Na ruim elf jaar teken- en schilderlessen te hebben
gegeven in m'n eigen atelier, werk ik de laatste acht
jaar, behoudens uiteraard aan mijn eigen werk, vaak
aan maritieme opdrachten. Regelmatig schilder ik in
opdracht havenscènes en afbeeldingen van sche
pen. Maar toch, nu ik gepensioneerd ben, wil ik weer
meer de natuur in. Mezelf meer onthaasten en rust
vinden in het schilderen van dat wat me boeit in
het landschap. Meer in mijn eigen tempo de natuur
schilderen zonder dat er een deadline achter zit.
J. van den Boom is redactielid van
ZEEUWSLANDSCHAP
Links
Kreek bij
Luntershoek
Links onder
Schets in het
Clingse bos
Onder
Langs de Drieweg
Terneuzen
De natuur om me heen heeft mij altijd geboeid. Een
klein detail in het landschap kan aanleiding zijn om
tot een nieuw werk te komen. Een bepaalde vorm,
lichtinval, kleur, de luchtsoms is het een snelle
schets op papier, maar het kan ook een minutieus
uitgewerkte tekening zijn. Ik schets dat meestal
in mijn dummy, een onbedrukt boek uit de boek
handel, dat ik als schetsboek gebruik. Daar zet ik
mijn gedachten, notities en schetsen in. Soms met
een fïneliner, soms al deels uitgewerkt in aquarel.
Uk Tekenen en schilderen zat er bij mij al vroeg in.
Toen ik klein was, zat ik thuis aan de keukentafel al
zeer geconcentreerd te schetsen. Van mijn ouders
moest ik eerst een degelijk beroep leren, daarna
mocht ik mijn eigen zin gaan doen. Na mijn stu
die als chemisch analist, heb ik eerst in Den Haag
en Rotterdam gewerkt en in 1971 ben ik bij Dow
Benelux in Terneuzen aan de slag gegaan. Maar
van jongs af aan had ik de drang om te tekenen
en te schilderen. Daarom ben ik In de avonduren
teken- en schildercursussen gaan volgen, o.a. aan
de'Stedelijke Academie voor Schone Kunsten'te
Sint-Niklaas in België. Over een periode van veertien
jaar heb ik daar alle bestaande teken-, grafische- en
schildertechnieken bestudeerd. Uiteindelijk bleek
de eigenzinnige aquareltechniek mij het meest uit
te dagen. Nadat onze kinderen in 1993 het grootste
deel van hun opleiding achter de rug hadden, heb
ik in overleg met mijn vrouw, heel bewust gekozen
voor het risicovolle bestaan van voltijds landschaps-
en maritiem tekenaar en schilder.
ZEEUWS -