Ik ben altijd geboeid geweest door grafisch werk.
Vroeger tekende ik als tiener al met pen en inkt, maar
dan veel fantasietekeningen, psychedelisch-achtige
afbeeldingen, meer in de tijdgeest van de jaren'70.
Daarna is er van tekenen niet veel gekomen. Pas in
1987 ben ik opnieuw gaan tekenen. Ik vond toen de
rust om mijn indrukken op papier te zetten, weer met
pen en Oost-Indische inkt. Vanaf die tijd tekende ik
voornamelijk landschappen en de details daaruit.
Ik werk graag in zwart/wit, beelden met veel te
genlicht en zware schaduwen met zoveel mogelijk
tegenstellingen, zoals je die ziet in sneeuwland
schappen, waterpartijen en akkers. Witte partijen
tekening wordt praktisch altijd zoals ik het me heb
voorgesteld. Soms versterk ik onderdelen of zwak ik
ze af. Heel soms combineer ik de pentechniek met
pastel.
Ik woon samen met mijn vrouw midden in de natuur.
Vanuit het raam aan de achterzijde van ons huis kijk
ik naar de Driewegenpolder en de Bushoeve aan
de Schoondijksedijk. Vroeger hebben wij vlakbij de
Bushoeve gewoond en ik heb ontzettend veel teke
ningen van de boerderij en de omgeving gemaakt.
Aan de voorzijde kijken we langs 't Hof Tilburg over
de akkers richting de Weldijk en de Hooglandsedijk.
Ik teken daar vaak. Dankbare onderwerpen voor
Tekening pagina 4
Hans Warren-pad
Tekening
Bomen Walcheren
zijn erg belangrijk in mijn werk en geven er kracht
aan. Je vindt ze terug in al mijn pentekeningen. Deze
techniek leent zich niet tot het maken van heel grote
tekeningen. Al mijn tekeningen zijn op een hand
zaam formaat gemaakt.
Ik val voornamelijk voor de vorm en de lijnvoeringen
in een landschap en teken altijd op wit papier. Alles
wat ik zie vertaal ik direct naar zwart-wit beelden.
Ik zie gelijk de mogelijkheden om, met weglating
van niet-essentiële zaken, het beeld neer te zetten
zoals ik dat zie. Ik maak vaak onderweg schetsjes en
foto's van onderwerpen die mij boeien, waar ik later
misschien iets mee kan doen. Soms duurt het jaren
voordat ik het uitwerk. Als ik bezig ben met tekenen,
dan zie ik op het papier het landschap groeien. De
Toon Capello (1950) volgde na de HBS in Goes een
opleiding aan de kweekschool in Middelburg. Daarna
is hij als onderwijzer gaan werken in Driewegen.
Vanaf 2000 werkte hij als ambtenaar rampenbestrij
ding bij de Gemeente Borsele.Toon is een autodidact
pur sang; nooit volgde hij tekencursussen. Hij is
getrouwd met Diana Stevens. Zij heeft een opleiding
aan de Kunstacademie in Sint Nicolaas gehad en
verzorgt de begeleiding bij Kunstzinnige Vorming op
Noord-Beveland te Geersdijk. Elk jaar doen Toon en
Diana mee aan de Kunstroute op Zuid-Beveland.
ZEEUWS
mijn tekeningen zijn de Inlaag 2005, de Schenge, de
Zwaakse Weel en de weeltjes bij de Valdijk, de Bril-
letjesdijken de knotwilgen aan de Hooglandsedijk.
Landschappen zijn bij mij favoriet. In mijn landschap
pen komen geen mensen voor, wel dieren.
Het is een uitdaging op tijd te stoppen en je niet
teveel in de details te verliezen. Als ik in de natuur
of thuis in het atelierwerk, geeft me dat veel rust.
Soms zitten mijn vrouw en ik uren in het atelier te
werken zonder een woord met elkaar te wisselen. Zo
geconcentreerd zijn we dan bezig. Ik teken zelden
in opdracht, maar als het dan toch het geval is, is het
vaak een gebouw of een portret. I|
J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap
Tekening pagina 4
Bakkeet Bushoeve
Tekening
Oude Zanddijk
in de winter
W" -V
'i-