Ik ben altijd geboeid geweest door grafisch werk. Vroeger tekende ik als tiener al met pen en inkt, maar dan veel fantasietekeningen, psychedelisch-achtige afbeeldingen, meer in de tijdgeest van de jaren'70. Daarna is er van tekenen niet veel gekomen. Pas in 1987 ben ik opnieuw gaan tekenen. Ik vond toen de rust om mijn indrukken op papier te zetten, weer met pen en Oost-Indische inkt. Vanaf die tijd tekende ik voornamelijk landschappen en de details daaruit. Ik werk graag in zwart/wit, beelden met veel te genlicht en zware schaduwen met zoveel mogelijk tegenstellingen, zoals je die ziet in sneeuwland schappen, waterpartijen en akkers. Witte partijen tekening wordt praktisch altijd zoals ik het me heb voorgesteld. Soms versterk ik onderdelen of zwak ik ze af. Heel soms combineer ik de pentechniek met pastel. Ik woon samen met mijn vrouw midden in de natuur. Vanuit het raam aan de achterzijde van ons huis kijk ik naar de Driewegenpolder en de Bushoeve aan de Schoondijksedijk. Vroeger hebben wij vlakbij de Bushoeve gewoond en ik heb ontzettend veel teke ningen van de boerderij en de omgeving gemaakt. Aan de voorzijde kijken we langs 't Hof Tilburg over de akkers richting de Weldijk en de Hooglandsedijk. Ik teken daar vaak. Dankbare onderwerpen voor Tekening pagina 4 Hans Warren-pad Tekening Bomen Walcheren zijn erg belangrijk in mijn werk en geven er kracht aan. Je vindt ze terug in al mijn pentekeningen. Deze techniek leent zich niet tot het maken van heel grote tekeningen. Al mijn tekeningen zijn op een hand zaam formaat gemaakt. Ik val voornamelijk voor de vorm en de lijnvoeringen in een landschap en teken altijd op wit papier. Alles wat ik zie vertaal ik direct naar zwart-wit beelden. Ik zie gelijk de mogelijkheden om, met weglating van niet-essentiële zaken, het beeld neer te zetten zoals ik dat zie. Ik maak vaak onderweg schetsjes en foto's van onderwerpen die mij boeien, waar ik later misschien iets mee kan doen. Soms duurt het jaren voordat ik het uitwerk. Als ik bezig ben met tekenen, dan zie ik op het papier het landschap groeien. De Toon Capello (1950) volgde na de HBS in Goes een opleiding aan de kweekschool in Middelburg. Daarna is hij als onderwijzer gaan werken in Driewegen. Vanaf 2000 werkte hij als ambtenaar rampenbestrij ding bij de Gemeente Borsele.Toon is een autodidact pur sang; nooit volgde hij tekencursussen. Hij is getrouwd met Diana Stevens. Zij heeft een opleiding aan de Kunstacademie in Sint Nicolaas gehad en verzorgt de begeleiding bij Kunstzinnige Vorming op Noord-Beveland te Geersdijk. Elk jaar doen Toon en Diana mee aan de Kunstroute op Zuid-Beveland. ZEEUWS mijn tekeningen zijn de Inlaag 2005, de Schenge, de Zwaakse Weel en de weeltjes bij de Valdijk, de Bril- letjesdijken de knotwilgen aan de Hooglandsedijk. Landschappen zijn bij mij favoriet. In mijn landschap pen komen geen mensen voor, wel dieren. Het is een uitdaging op tijd te stoppen en je niet teveel in de details te verliezen. Als ik in de natuur of thuis in het atelierwerk, geeft me dat veel rust. Soms zitten mijn vrouw en ik uren in het atelier te werken zonder een woord met elkaar te wisselen. Zo geconcentreerd zijn we dan bezig. Ik teken zelden in opdracht, maar als het dan toch het geval is, is het vaak een gebouw of een portret. I| J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap Tekening pagina 4 Bakkeet Bushoeve Tekening Oude Zanddijk in de winter W" -V 'i-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2014 | | pagina 5