Colijnsplaat, het Bokkegat, het Veerse Meer en de Oosterschelde met z'n dijken en oude haventjes, ik kan er niet genoeg van krijgen om dit weer te geven. Door die verschillende luchten en steeds wisselende lichtpartijen is het iedere keer weer een ander beeld.Telkens anders door de combinatie van water, land, lucht en licht. Stillevens en personen inspireren mij niet. Ik werk graag met grote lijnen op groot formaat. Ik kan dan die ruimtelijkheid van het Zeeuwse beter uitbeel den. De impressionisten, zoals Monet, maar ook kubistische en abstracte schilders zoals Picasso of de Cobragroep, met onder andere Karei Appel, zijn Het oude haventje Pagina 4: Kreek Zee-land U Ik heb in Alkmaar de opleiding tot huisschilder gevolgd en ben daarna altijd in deze branche werk zaam gebleven. Eerst in dienstverband en later, de laatste 20 jaar in Zeeland, als zelfstandige. Het tekenen en schilderen zat er al van jongs af aan in. Op de kleuterschool tekende ik al hele taferelen met krijt op de stoep. Ik heb de creativiteit van huis uit meegekregen. Mijn vader was een zeer bekwa me amateurmusicus. Mijn ooms waren zeer ver dienstelijke kunstschilders. Ik heb de ULO gedaan en vervolgens heb ik m'n schilder- en gezeldiploma gehaald. Op 18-jarige leeftijd ben ik de dagopleiding gaan volgen op de Rijksakademie voor Beeldende Kun sten in Amsterdam. Een goede leerschool, waar je nog geleerd werd om met de juiste pigmenten je eigen verf van een prima kwaliteit aan te maken, met de gewenste kleuren en voor de juiste onder grond. Ik heb van mijn gedegen materiaalkennis later veel gemak gehad, zowel als huisschilder als kunstschilder. Na op diverse plaatsen in Noord-Holland te hebben gewerkt, zijn we (ik was ondertussen al getrouwd) in 1974, vanwege het werk, naar Zeeland verhuisd. Sinds 1981 wonen we in Kortgene. Al die jaren is het'kunstschildersvak'aan mij blijven trekken en heb ik, vooral op Noord-Beveland, de Zeeuwse sferen van het landschap leren ontdek ken. Het licht en de ruimtelijkheid hier boeien me ontzettend! De dijken met knotwilgen, de enorme luchten in de steeds wisselende kleuren geven mij de juiste inspiratie om al dit moois op het schilderslinnen te zetten. De Schenge, de Oesterput, de inlagen bij -V. mijn grote voorbeelden. Het beeld op het doek Inzet links: is een resultante van mijn waarneming en eigen Prunier in zijn interpretatie. Ik voeg toe of laat weg wat ik niet es- atelier sentieel vind. Vaak begin ik onrustig aan een schilderij, maar gaandeweg voel ik de rust over mij komen en ben ik ook steeds geconcentreerder in mijzelf gekeerd bezig. Als het plaatje is geworden zoals dat in mijn hoofd was opgeslagen, dan voel ik me daarna een beetje'high'. Dan heb ikeen'good feeling'. J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap De polder Teeuws - 5-landschap

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2015 | | pagina 5