Colijnsplaat, het Bokkegat, het Veerse Meer en de
Oosterschelde met z'n dijken en oude haventjes,
ik kan er niet genoeg van krijgen om dit weer te
geven. Door die verschillende luchten en steeds
wisselende lichtpartijen is het iedere keer weer een
ander beeld.Telkens anders door de combinatie
van water, land, lucht en licht.
Stillevens en personen inspireren mij niet. Ik werk
graag met grote lijnen op groot formaat. Ik kan dan
die ruimtelijkheid van het Zeeuwse beter uitbeel
den. De impressionisten, zoals Monet, maar ook
kubistische en abstracte schilders zoals Picasso of
de Cobragroep, met onder andere Karei Appel, zijn
Het oude haventje
Pagina 4:
Kreek
Zee-land
U Ik heb in Alkmaar de opleiding tot huisschilder
gevolgd en ben daarna altijd in deze branche werk
zaam gebleven. Eerst in dienstverband en later, de
laatste 20 jaar in Zeeland, als zelfstandige.
Het tekenen en schilderen zat er al van jongs af aan
in. Op de kleuterschool tekende ik al hele taferelen
met krijt op de stoep. Ik heb de creativiteit van huis
uit meegekregen. Mijn vader was een zeer bekwa
me amateurmusicus. Mijn ooms waren zeer ver
dienstelijke kunstschilders. Ik heb de ULO gedaan
en vervolgens heb ik m'n schilder- en gezeldiploma
gehaald.
Op 18-jarige leeftijd ben ik de dagopleiding gaan
volgen op de Rijksakademie voor Beeldende Kun
sten in Amsterdam. Een goede leerschool, waar je
nog geleerd werd om met de juiste pigmenten je
eigen verf van een prima kwaliteit aan te maken,
met de gewenste kleuren en voor de juiste onder
grond. Ik heb van mijn gedegen materiaalkennis
later veel gemak gehad, zowel als huisschilder als
kunstschilder.
Na op diverse plaatsen in Noord-Holland te hebben
gewerkt, zijn we (ik was ondertussen al getrouwd)
in 1974, vanwege het werk, naar Zeeland verhuisd.
Sinds 1981 wonen we in Kortgene.
Al die jaren is het'kunstschildersvak'aan mij blijven
trekken en heb ik, vooral op Noord-Beveland, de
Zeeuwse sferen van het landschap leren ontdek
ken. Het licht en de ruimtelijkheid hier boeien me
ontzettend!
De dijken met knotwilgen, de enorme luchten in
de steeds wisselende kleuren geven mij de juiste
inspiratie om al dit moois op het schilderslinnen te
zetten. De Schenge, de Oesterput, de inlagen bij
-V.
mijn grote voorbeelden. Het beeld op het doek Inzet links:
is een resultante van mijn waarneming en eigen Prunier in zijn
interpretatie. Ik voeg toe of laat weg wat ik niet es- atelier
sentieel vind.
Vaak begin ik onrustig aan een schilderij, maar
gaandeweg voel ik de rust over mij komen en ben
ik ook steeds geconcentreerder in mijzelf gekeerd
bezig. Als het plaatje is geworden zoals dat in mijn
hoofd was opgeslagen, dan voel ik me daarna een
beetje'high'. Dan heb ikeen'good feeling'.
J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap De polder
Teeuws - 5-landschap