r Yersekse Moer bij de Eversweg) Vanwege het weergeven van die grote lijn van mijn landschappen schilder ik weinig details, dus vind je nauwelijks mensen of dieren op mijn doeken. Aan details heb ik een hekel. Ik heb vaak geschilderd in de polder bij Nisse, de Schaapskooi, bij Lewedorp in de Oude Kraaijertpolder of bij 's-Heerenhoek, de Kraaijertsedijk richting Ovezande. Maar ook de inlagen en de Yersekse Moer heb ik vastgelegd op doek. Enfin, er zijn nog zoveel mooie plekjes om te schilderen, maar dat zal me toch niet meer lukken. Mens en natuur hebben elkaar gemaakt, maar «Mp f ZEEUWS -5-1] Ik heb mijn jeugd doorgebracht in Sas van Gent en ben vanaf mijn middelbareschooltijd met tekenen bezig geweest. Eerst tekende ik oude gebouwen, die ik construeerde aan de hand van allerlei beschrijvingen, en later ook landschappen. Mijn tekenleraar stimuleerde mij om dit in een tekenclubje te doen. Thuis vond men dit 'artistieke gedoe' heel gewoon. Misschien omdat in mijn fami lie al creatieve schilders en schrijvers voorkwamen. Tijdens mijn op sociaal gebied en economie gerichte opleidingen en werk ben ik steeds blijven tekenen en schilderen. Voordat ik naar de Vrije Aca demie ging volgde ik schildercursussen bij Gerard Menken, een veelzijdig artiest in Kloetinge. Vooral tijdens mijn drukke werk als directeur Jeugd zorg in Dordrecht en Rotterdam was schilderen een soort ontvluchting uit mijn werk. Pure ontspanning, onthaasting was het. Ik had een innerlijke aandrang om te schilderen en zo mijn hoofd 'leeg'te krijgen. Na het werk kon ik me dan terugtrekken in de 'verstilling'van de sferen in mijn eigen vertrouwde landschappen. Ik zoek altijd naar de grote lijnen van het landschap, want daarin zie je samenhang. Die lijnen zijn voor mij van groot belang bij het weergeven hiervan. Ik moet het landschap proeven, voelen, de zoute lucht ruiken. Het gaat me om de kleur, het ritme, de compositie van het geheel. Sinds mijn lessen bij Gerard Menken schilder ik lie ver de Bevelandse landschappen dan de Walcherse. De Bevelandse landschappen vind ik opener, weid ser, groter, puurder en vertrouwder. vooral de mens maakt veel kapot. Ik probeer met mijn werk datgene om ons heen vast te leggen en zo te laten zien dat onze natuur de moeite waard is om te bewaren. Ik schilder mijn landschappen het liefst met olie verf. Met deze techniek kan ik langer doorwerken, de kleuren lijken speelser en ik ben flexibeler bij het vastleggen van het onderwerp. Naast landschap pen schilder ik portretten, ook naar model. Mijn stijl is voornamelijk verstild figuratief, met een vleugje abstractie erin. Ik heb onder andere geëxposeerd in Velp, Middelburg, Breda, Dordrecht en Ellewouts- dijk. Ik doe dit overigens alleen op uitnodiging. 1^ J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap Boerderij tussen Axei en Spui op de grens van nachten ochtend Bevelandse polder met dijk, in augustus Pagina 4 boven: In de Oude Kraaijertpolder Pagina 4 onder: Oever Westerschel- de bij Saeftinghe

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2015 | | pagina 5