Ik ben mijn hele leven lang georiënteerd geweest op Walcheren. Ik ben geboren op een boerderij in Grijpskerke, ging er in het dorp naar school en ben er later ook gaan wonen. Tekenen deed ik al van jongs af aan en op de MULO stimuleerde mijn tekenleraar mij om met tekenen door te gaan. Daar kwam echter niets van terecht. Toch pakte ik deze hobby vele jaren later weer op: ik volgde acht jaar cursussen in schilderen en materiaalkennis, onder andere bij de kunstschilder Ronald Mullié. Mijn liefde voor de natuur en klederdrachten is al thuis in mijn jeugd ontstaan. Op onze boerderij gingen we op een nuchtere, maar ook liefdevolle manier met de natuur en met de beesten om. Mannen en vrouwen in klederdracht waren in mijn jeugd in het dorp nog heel gewoon. Geen wonder dus dat dat in mijn afbeeldingen ook tot uiting komt. De Walcherse landschappen, zoals de duinen, de zee en het boerenland hebben mij altijd bekoord. Wel met een stuk nostalgie: vooral het boerenland fascineert mij enorm. Ik leef helemaal op bij het zien van onze duinen en stranden met paalhoofden. Nergens vind ik de kust zo mooi als op Walcheren. Het opspatten van het water tegen de palen, het monotone geluid, de kleurschakeringen in het water, de structuur van de palen en de verschillende kleuren erin zijn machtig mooi om naar te kijken. Hier kan ik eindeloos van genieten! De beelden van de in de zee ondergaande zon zijn beroemd, vaak te mooi om dit op het schilderdoek vast te leggen. Dat probeer ik dan ook niet. De kleuren zijn soms zó onwezenlijk mooi. Omdat ik snel wil werken, schilder ik het liefst met acrylverf. Dat schiet lekker op. Mijn schilderijen laat ik pas zien als ze klaar zijn. Tijdens het schilderproces kan ik slecht tegen kritiek, hoe goed bedoeld ook. Mijn grote voorbeelden zijn de grote impressionisten, met name van de Haagse School: Mauve, Weissenbruch, Roelofs en Israëls. Mijn stijl is realistisch figuratief. Ik teken en schilder mijn landschappen vaak zonder mensen of dieren. Een enkele keer een paar koetjes. Ik wil die details er niet in hebben. Daarentegen geniet ik ervan om portretten en personen in klederdracht in allerlei poses te schilderen. Ik laat dan wel meer details toe. Ik vind het dan fascinerend om een stukje nostalgie vast te leggen. Het oude boerenland, met bijvoorbeeld'ruiters'erop, boeit en ontroert mij het meest. Veel leuker dan herverkaveld land met zijn strakke begrenzingen. Ik hou van het 'oude' land, maar ook het wat verwilderde met windturbines zet ik op het doek. Als ik schilder voel ik een stuk bevrijding in mijn hoofd. Maar ik ben ook tegelijk prestatiegericht bezig; het moet perfect zijn. Als er een prettige spanning ontstaat, voel ik me in mijn element. Ik heb die spanning nodig om te presteren. Het moet bij mij ook per sé lukken. Als dat niet gaat, lig ik 's nachts te bedenken hoe ik het kan verbeteren. Peinzen hoe ik verder moet en weer alles naar mijn hand kan zetten. Het klinkt tegenstrijdig, maar zo zit ik in elkaar. Paalhoofden 2 Pagina 4 boven: Walcherse dracht 2 Koetjes Pagina 4 onder: Koetjes 2 Cocky Wattel aan het werk. (K. Wattel) J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap 12 ruiters

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2016 | | pagina 5