*v
- ff -■»
pp
li Ik heb een wat wonderlijke ontwikkeling
doorgemaakt tot wat ik nu uiteindelijk ben. Na de
lagere school heb ik heel even de koksschool gevolgd
en daarna ging ik naar de technische school voor een
opleiding als huis- en reclameschilder. Mijn vader was
ook huisschilder en mijn oudere halfbroer Jan was
toen naast huisschilder ook een zeer verdienstelijke
kunstschilder. Jan was mijn grote voorbeeld. Hij leerde
mij de fijne kneepjes en de techniek van het schilderen.
Op twaalfjarige leeftijd maakte ik mijn eerste
olieverfschilderij op linnen.
Nadat ik mijn diploma's had gehaald, heb ik nog een
blauwe maandag bij'De Porceleyne Fles'in Delft
gewerkt. Dit was echt niets voor mij: geconcentreerd
stilzitten en niet mogen praten, allerlei priegelwerk
schilderen op een bord of vaas. Ik wil bewegen, ik heb
ruimte rondom mij nodig. Daarom ben ik mijn broer
achterna gegaan. Jan was al eerder naar Zeeland
verhuisd. We gingen in Wemeldinge wonen. In die tijd
had een aantal kunstenaars zich daar gevestigd en
stond het dorp als artistiek bekend.
Compleet van de kunst leven kon ik nog niet
en ik moest dus bijklussen om het brood op de
plank te verdienen. Ik werkte als huisschilder, in
de mossel-en oestersectoren als'spuiter'bij de
gymnastiektoestellenfabriek'De Schelde'. Zodra ik even
wat vrije tijd had, was ik buiten aan het schilderen.
Ik ontdekte de haventjes, de oesterputten in Yerseke
en uiteraard ook de Oosterschelde met haar weidse
uitzichten. Prachtig om dat alles in beeld te brengen.
maar een fatsoenlijk vak, dan heb je altijd werk." Met
mij is het dus toch goed gekomen. Ik had na 33 jaar
mijn ideaal bereikt! Ik was ondertussen getrouwd en in
1980 verhuisden we naar Goes en in 1996 naar 's-Heer
Arendskerke. In die periode schilderde ik veel in de Zak
van Zuid-Beveland.Toen ik later mee mocht doen aan
de Domburgse Schildersweek, merkte ik dat ik door het
vaak buiten schilderen veel had geleerd.
Via Wolphaartsdijk en een galerie op de boulevard van
Vlissingen zijn we uiteindelijk neergestreken in een
mooi, oud pandje aan de Rouaanse Kaai in Middelburg.
Vanaf die tijd heb ik veel geschilderd op Walcheren met
zijn prachtige stranden en een zee die van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat er telkens weer anders uitziet.
Wisselende kleuren en andere lichten, soms met wild
Golvenstudie
Pagina 4 boven:
Schenge2
De Poel in de winter
-»•
Van lieverlee schilderde ik ook veel buiten in de natuur
in Reimerswaal. Ook stillevens maken van allerlei in
de natuur gevonden materiaal vond ik geweldig.
We gingen 's zomers vaak met een campertje naar
Frankrijk, waar ik graag de imponerende landschappen
op het schilderslinnen vastlegde.
Mijn eerste expositie had ik in 1979 in het Lunchcafé
in Goes, samen met Jan. Steeds meer mensen en ook
galeriehouders kochten mijn werk en in 1989 was het
zover: ik kon volledig leven van de opbrengsten van
mijn schilderijen. Vroeger zeiden ze thuis:"Kies eerst
opspattend water. Ik geniet van de mooie luchten
boven de zee en boven de duinen. Ook het bewerkte
boerenland, de kreken en watergangen op Walcheren
bekoren mij.
Mijn stijl is realistisch impressionistisch. Ik zet mijn
schilderijen graag groot op en werk veel met een grove
penseel en het paletmes. Ik probeer altijd een bepaalde
sfeer weer te geven.
J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap
Pagina 4
linksonder:
De Banjaard
Pagina 4
rechtsonder:
Peter van Berkel.
(J. Boer)
ZEEUWS
- 5 - LANDSCHAP