C Het is niet zo moeilijk om van de natuur te
houden. Tenminste, als je oog hebt voor het
geheel, maar bovenal ook voor de details in het
landschap. Het alledaagse kan mooi en boeiend
zijn. Ik woon nu in Heikant, midden in de natuur
en loop elke dag met mijn hond achter ons
huis zó het landschap in. Lekker alle gedachten
laten wegwaaien. Ik wil dan alles opsnuiven,
me openstellen voor de geur van buiten, de
luchten, de sfeer, de geluiden, maar ook voor
de stilte en genieten van het simpele. Ik wil
mijn hoofd opnieuw vullen met alle indrukken,
inspiratie opdoen uit de werkelijkheid, uit wat ik
tegenkom. Ongerijmd bedenken. In gedachten
al vormen kiezen en de mogelijkheden ervan
bezien. Waardoor ben ik geraakt? Hoe leg ik dat
vast op papier, hoe ga ik het verder uitwerken?
Als tekening in bister inkt (red.: gemaakt van een
speciale, natuurlijke kleurstof) op de etsplaat of
met pastelkrijt?
In de natuur voel ik alle vrijheid en blijheid, kan
ik 'de boel de boel' laten. Maar zonder oog voor
detail kom je er niet, althans ik niet. Vooral niet
op de manier waarop ik mijn tekeningen en etsen
uitwerk. Onderweg maak ik vaak schetsjes en soms
een foto. Ik neem ook voorwerpen mee die ik op
mijn tocht tegenkom. Soms is het een bijzondere
veer, een bloem, een plantje of een tak. Datgene
wat mij op dat moment boeit. Wanneer en hoe
ik het zal uitwerken weet ik dan nog niet. De zin
daartoe komt plotseling op, vooral met etsen en
om pentekeningen alleen in bister inkt op te zetten.
Geboren en getogen in Kloosterzande, vlakbij
natuurgebieden wonend, waren we altijd buiten
bezig. Als jong meisje tekende ik eigenlijk van
alles. Toen ik later op de Havo in tekenen examen
deed, kwamen daar andere onderwerpen bij. Mijn
ogen gingen open en ik wilde meer. Zo volgde
ik tekencursussen in Terneuzen, waar ik veel
geleerd heb, en completeerde uiteindelijk aan de
Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas
(België) mijn studies met een diploma voor grafiek
en tekenen.
Het landschap in de omgeving van Heikant geeft
mij de inspiratie om dat op papier vast te leggen.
Je kunt me vaak vinden op het 'Groot Eiland', bij
Kamwielen (ets)
Pagina 4 boven:
Kreek in de polder
(pastelkrijt)
pagina 4 en 5
midden:
De Schommeling
(pentekening)
De Schommeling
(pastelkrijt)
dan kan ik er wel weken aan bezig zijn. Als ik niet
oppas vergeet ik dan zelfs te eten; ik verlies me
helemaal in mijn werk. Soms moet ik ook even
afstand nemen, iets totaal anders doen. Maar wel
steeds iets creatiefs, zonder dat kan ik niet.
Het liefst maak ik etsen, gegraveerd op een zinken
plaat, eerst in een lijntekening. Daarna dek ik
bepaalde delen af en bewerk de plaat opnieuw met
aquatint via een zuurbad. Daardoor breng ik meer
structuur en diepte aan in de ets. Vaak breng ik ook
nog kleuren aan. Maar ik vind het ook spannend
het 'Kapersgat' of in 'De Schommeling'. Er zijn in
mijn omgeving nogal wat kreken en welen die
de moeite waard zijn om tijdens de verschillende
seizoenen te tekenen. Ik heb alles al diverse malen
vastgelegd in een pentekening, op de etsplaat en
soms in pastel. Mijn tekenstijl is heel realistisch,
figuratief. Ook details van oude boerenschuren en
oude gereedschappen vind ik fijn als onderwerp.
Het zijn een soort'stillevens'die mij dan helemaal
'opslurpen'. J
J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap
Pagina 4
linksonder:
De Wildelanden
(pentekening)
Pagina 4
rechtsonder:
Nicole Henderiks,
druk bezig in haar
atelier.
ZEEUWS -5-LANDSCHAP