■Hl Ik ben opgegroeid in Herpen bij Oss. Mijn vader was als timmerman creatief met z'n handen, mijn moeder was druk bezig met het huishouden. Na de lagere school volgde ik de opleiding ULO A en B en daarna de Laboratoriumschool in Oss. Vervolgens kon ik gaan werken als biochemisch onderzoeker aan de universiteiten van Nijmegen en Delft. Daarna deed ik neuro-technisch werk aan het Academisch Ziekenhuis in Utrecht en Amsterdam, met onderzoek naar antidepressiva. Ik ben een laatbloeier. Pas in de loop van de jaren negentig kreeg ik behoefte om, naast mijn onderzoekswerk, creatief werk te doen. Om me te ontspannen zette ik mijn gevoelens op papier of doek. Daarom werd ik lid van 'Atelier de Kromme Mijdrecht' in Mijdrecht en heb daar meer dan tien jaar cursussen gevolgd om een goede basis te krijgen voor mijn tekenen en schilderen. Misschien juist omdat ik in een wetenschappelijke omgeving werkte, wilde ik alle vormen kunnen doorgronden en me eigen maken. Ik heb in die tien jaar allerlei docenten gehad die mij onder andere bijbrachten hoe je in een figuratieve stijl landschappen, mensen en stillevens kon neerzetten. Toen ik dat goed in mijn vingers had, ben ik begonnen de voorstellingen die ik maakte te vereenvoudigen. Naar mijn idee datgene weglaten wat onnodig en overbodig was, details die de aandacht afleidden van wat ik voor ogen had. Minimaliseren dus. In 2012 ging ik met prépensioen en verhuisden we naar Middelburg. Mijn passie voor het Zeeuwse is toen pas gekomen. Voor die tijd was ik de gejaagdheid in het zogenoemde Groene Hart gewend, maar in Zeeland was pas echt rust en ruimte. De grootsheid van het landschap paste precies bij me. Die grootsheid wilde ik ook graag ruim weergeven op het schilderslinnen. De ruimte op Walcheren paste daar naadloos bij. Daarnaast greep ook de enorme verscheidenheid aan kleuren mij, vooral vlakbij de duinen en de zee. Tijdens het fietsen door het Walcherse land fascineerden mij telkens de ruimte in het landschap, het kleurenpalet van de velden en de schakeringen in kleur van de luchten. Ik neem die impressies mee naar huis met foto's en in mijn hoofd. Thuis probeer ik deze samen te voegen in een groter geheel en de kleuren te vangen zoals ik die ervaren heb. Daarna begint het proces van het minimaliseren van de beelden en kleuren. Vervolgens breng ik er toch weer meer kleur in, om alsnog recht te doen aan de natuur. Vaak gebruik ik ook andere materialen, zoals duinzand of marmergruis, om meer lagen in de afbeeldingen te brengen. Ondanks dat mijn doeken het beeld abstract weergeven, zijn er toch ook herkenbare details zichtbaar, zoals bijvoorbeeld erwtenruiters op het veld of de contouren van de golfbaan in de duinen bij Domburg. Maar ook de felle kleuren van korenvelden, schorren of duinen tegen een ZEEUWS - donkere lucht schilder ik graag. Soms geef ik een klein realistisch detail in het landschap weer, zodat duidelijk is waar ik het idee voor de afbeelding heb opgedaan. Als ik schilder ga ik er helemaal in op, dan zonder ik me compleet af. Mijn werk zuigt mij volledig op en ik hoor dan niets. Het geeft me veel adrenaline, af en toe zo veel dat ik in mijn slaap nog doorga. Soms ben ik bang dat ik niet op tijd kan stoppen, te lang blijf doorgaan en mijn creatie verpruts. Mijn stijl is dus abstract en mijn grote voorbeelden zijn de Belg Nicolas de Staël, de Fransman Bernard Cathelin en de Nederlander Wim Oepts. I J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap Middelplaten Pagina 4 boven: Lila schorren Oosterschelde Pagina 4 links: Zeeuwse binnendijk Pagina 4 rechts: Plompe Toren Golfbaan Domburg André Klompmakers in zijn atelier. LANDS

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2017 | | pagina 5