Ill' "A mm Toen ik verder kon studeren heb ik getwijfeld tussen de kunstacademie en de opleiding voor architectuur. Ik heb toch de keuze gemaakt voor de Architectenopleiding in Delft. Nadat ik geslaagd was, heb ik even als zelfstandige in Wateringen gewerkt. Vervolgens ging ik werken bij Architectenbureau Rothuizen en 't Hooft in Goes. Sinds 1970 woon ik daar. In het Zeeuwse heb ik veel verschillende gebouwen ontworpen, zoals bouwwerken zonder woonbestemming, een psychiatrisch ziekenhuis, gehandicapten en bejaardentehuizen en veel bouwkundige aanpassingen in de Middelburgse binnenstad. Na problemen met mijn hart en een enorme burn-out moest ik noodgedwongen stoppen met werken. Toen was er weer tijd voor mijn oude passie: de liefde voor het ruimtelijke van gebouwen en de natuur. In 1990 ben ik gestart met een opleiding vrije kunst aan de Kunstacademie in Den Haag, een opleiding met veel modeltekenen, stillevens weergeven, maar ook ruimtelijke vormgeving. Vanaf die tijd heb ik mijn pentechniek,'krassen', verder ontwikkeld. Tot 2014 had ik een eigen atelier in Amsterdam. Hier ontwierp en maakte ik, naast vele tekeningen, ook ruimtelijke plastieken van metaal en klei. In die jaren heb ik ook veel in het buitenland getekend. In Berlijn was ik met het vastleggen van veel openbare gebouwen op zoek naar de aard van deze ruimten. In Frankrijk tekende ik in de kathedralen van Amiens, Reims en Chartres. Uiteindelijk ben ik definitief naar Goes teruggekomen. Tot die tijd had ik met deze stad een soort LAT-relatie. Tijdje hier, tijden daar. Terug in Zeeland heb ik er de grote ruimtes leren waarderen. Ik probeer bij het tekenen een weergavetechniek van de gebouwen of de landschappen te ontwikkelen alsof ik zelf in die ruimten ben. Na vele schetsboeken te hebben gevuld, kwam ik tot de ontdekking dat ik dit kan realiseren door een soort 'fish eye'-registratie van de onderwerpen te maken. Ik'knip'de te tekenen ruimte horizontaal en verticaal in delen, zodat het oog het beter kan bevatten. Met een grafische pen probeer ik, in zwart/wit, de sfeer te vangen met een soort krastechniek. Ik teken naar de realiteit, maar geef niet de werkelijkheid weer. Ik corrigeer wat het oog ziet, ik wijzig het perspectief! De verdwijnpunten links en rechts, boven en onder, verander ik. Details interesseren me overigens niet: de tekening moet in één keer een totaalbeeld geven. Het moetje als kijker het idee geven datje er middenin staatje er één mee wordt. Datje de ruimte om je heen voelt. Als ik bezig ben heb ik geen tijdsbesef meer. Ik kruip helemaal in mijn onderwerp. Ik heb een ontzettend blij, bijna dronken gevoel als ik de ruimte op papier heb weergegeven zoals ik die voelde. Dat kan de ruimte zijn van een gebouw, maar ook in de natuur, zoals bijvoorbeeld bij de welen bij Ovezande of's-Gravenpolder, de inlagen bij Zierikzee of de polder bij Burgh-Haamstede. Overigens teken ik geen personen of dieren in mijn tekeningen, deze zijn niet blijvend, ik ervaar ze als storend. Natuurlijk mislukt een tekening weieens, dan ben ik droevig gestemd, alsof ik iets heb verloren. J. van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap Pagina 4 boven: Valdijk Pagina 4 links: Koedijk Pagina 4 links boek: Noordeinde Kloetinge Pagina 4 links: Christiaan Keuiemans. Brilletjesdijk 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2017 | | pagina 5