ZO WERKT Dianne Raanhuis Medewerkster Bezoekerscentrum Saeftinghe "Je bent het visitekaartje van Het Zeeuwse Landschap." Een groep excursie deelnemers maakt zich klaar het schor in te gaan. (HetZeeuwse Landschap) Het Verdronken Land van Saeftinghe. (HetZeeuwse Landschap) ZEEUWS -14-LANDSCHAP tevreden zijn. Je bent immers het visitekaartje van Het Zeeuwse Landschap." Alle collega's beamen dat een gastvrije houding heel belangrijk is. "Afgelopen jaar bezochten ruim 2500 mensen het bezoekerscentrum. Daarnaast waren er ruim 11.000 mensen die aan een excursie deelnamen." Dianne belt een collega op het hoofdkantoor over een betaling van een excursie. Ze zoekt uit of een groep het juiste bedrag betaalde. Bij het werkoverleg bleek al dat Dianne de financiën regelt. "Misschien was ik wat pinnig, maar dat moet wel, met zes medewerkers," verontschuldigt ze zich. "De financiën moeten op orde zijn. Daar heeft iedereen zijn verantwoordelijkheid voor. Ik orden en structureer slechts Het is wel belangrijk dat iedereen zich aan een uniforme werkwijze houdt." Een groep excursiegangers komt terug uit het schor. Dianne bespreekt met de gids hoe de tocht verliep. Zelf is Dianne ook één van de vijfenveertig vrijwillige Saeftinghegidsen in dit unieke natuurgebied. "Het is een voordeel dat ik als medewerkster van het bezoekerscentrum ook gids ben. Ik weet waar ik over praat." Aanvankelijk gidste Dianne alleen bij kinderfeestjes, de route over het plankierpad. "Kinderen rondleiden is ontzettend leuk. Hun gezichten spreken boekdelen. Ze zijn vaak heel geïnteresseerd in kleine dingen, zoals het vinden van krabben en schelpjes of het opgraven van vorksprietgarnaaltjes. Ze hebben een andere belevingswereld. Hun enthousiasme is geweldig. Ik herinner me nog de uitspraak'Wow, dit is leuker dan de Efteling!' Gidsen in het natuurgebied, met alle risico's en verantwoordelijkheden van dien, durfde Dianne aanvankelijk niet aan. Maar ruim tien jaar geleden volgde ze toch de opleiding. Inmiddels is ze een ervaren Saeftinghegids. "Omgaan met mensen vind ik erg leuk. Het geheim is datje je moet kunnen verplaatsen in de groep. Het is fijn om te merken dat je een soort band met hen opbouwt. Geen excursie is hetzelfde. Iedere groep vraagt andere vaardigheden van de gids. De voorkennis bij de deelnemers over de natuur of het ontstaan van Zeeland, de samenhang binnen de groep en de weersomstandigheden zijn factoren waar je als gids rekening mee moet houden." Bij het gidsen is best wat improvisatie nodig. Bijvoorbeeld bij een groep met veel leeftijdsverschil. "Jongere mensen willen graag wat uitdaging, ouderen vernemen graag de verhalen over en de bijzonderheden van het gebied." Iemand belt wanneer dit jaar de'Open deur'-dag is. De eerste zondag van april is inmiddels een traditie. "We zien die dag een beetje als 'opening van het seizoen'. In het voorjaar barst de drukte los na een vrij rustige winterperiode." Dat laatste heeft als voordeel dat ik tijd heb om dingen uit te zoeken en voor te bereiden. In de zomer zijn er veel bezoekers en excursiegangers. leder seizoen is anders. Ja, zelfs iedere dag is andersDie afwisseling maakt dit echt tot een superleuke baan!" C. van de Kreeke is medewerkster afdeling communicatie van stichting Het Zeeuwse Landschap Dianne vervult deze functie al bijna zestien jaar. Ze werkt op flexibele basis, naast haar vaste uren op maandag en vrijdag. Eerder had ze banen bij diverse zorgorganisaties, onder andere als groepsleider. Na haar verhuizing naar Zeeuws-Vlaanderen werd haar interesse voor deze baan in het bezoekerscentrum gewekt door een advertentie in de PZC. Dianne in actie als Saeftinghegids. (HetZeeuwse Landschap) ®Een evaluatie van de training 'klantgericht denken en handelen'die de dames afgelopen week volgden sluit het overleg af. "Ik vond het erg nuttig," concludeert Dianne. "De ingehuurde 'lastige klant'was echt erg lastig Ondanks dat ik hier al lang werk, heb ik zeker wat geleerd. Het door Carolien van de Kreeke is hier immers de laatste jaren veel drukker. De bezoekers stellen hogere eisen." Dat het erg druk kan zijn, vraagt méér van de dames. Omdat de excursies afhankelijk zijn van het getij, starten ze vaak ongeveer tegelijkertijd: een ware invasie in het bezoekerscentrum. Deelnemers melden zich en betalen, hebben vragen, huren laarzen en bekijken natuurlijk ook het bezoekerscentrum. "Je zult zien dat er dan net iemand belt om een excursie te boeken. Je moet altijd goed wakker zijn en een dienstverlenende instelling hebben, want je wilt dat alles goed geregeld is en dat mensen Dianne in het bezoekerscen trum. (C. van de Kreeke) ©Werkoverleg op het bezoekerscentrum Saeftinghe. Het algemene reilen en zeilen, de excursies en het winkeltje passeren de revue. De besproken onderwerpen lopen zeer uiteen: van het netjes afhandelen van telefoontjes en het reserveren van excursies tot de verhuur van wandelstokken. Dat laatste laat Dianne met een lach opmerken dat ze regelmatig de vraag krijgt of er sokken te koop zijn. De andere medewerksters beamen dat meteen. Extra sokken zijn handig als de laarzen net iets te ruim zijn. Ze besluiten dat één van hen zich oriënteert op de mogelijkheid voor het verkopen van sokken. "Let wel; 21% BTW hè?!", zegt Dianne. De materialen voor kinderactiviteiten zijn wat beschadigd. Soms worden ze ook behoorlijk'vies' teruggebracht. Ze beslissen dat één van hen verantwoordelijk is voor deze spullen: zorgen dat ze schoon, compleet en onbeschadigd zijn. Enkele behandelde punten zullen ook in het overleg met de natuurgidsen van het Verdronken Land van Saeftinghe aan de orde komen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2018 | | pagina 8