ZO WERKT Kees van Sorge Financieel administrateur en systeembeheerder 'De diverse werkveldei maken mijn werk heel afwisselend." Kees van Sorge is verantwoordelijk voor de financiële administratie en het systeembeheer. Hij werkt al twintig jaar bij Het Zeeuwse Landschap. Daarvoor had hij een vergelijkbare functie in de gezondheidszorg. Na de HBO- opleiding Financiële Administratie en een aantal automatiseringsopleidingen was zijn eerste baan bij een boekhoudkundig bedrijf. Door Carolien van de Kreeke Kees van Sorge op zijn werkplek op het hoofdkantoor. (C. van de Kreeke) Foto boven: Het lunchcafé van Terra Maris. (N. van den Berg) Kees van Sorge arriveert op het werk. 31 Vanochtend heeft hij stagiair Naomi 6 y een lift gegeven. Zij zoekt haar plekje op de begane grond in het kantoor op en Kees loopt naar zijn kamer op de eerste verdieping. Het is een niet al te grote kamer, maar wél met een mooi uitzicht over de polder. Hij begint met het maken van een overzicht van het project'Kustlaboratorium', op verzoek van een collega. "Er zijn tientallen projecten. Ze zijn allemaal anders. Het ene project is binnen enkele maanden afgerond, maar er zijn ook projecten die een looptijd hebben van jaren," vertelt Kees. "Regelmatig vraagt de desbetreffend verantwoordelijke of ik wil uitzoeken wat de stand van zaken is of een kosten/baten-analyse. De reden kan zijn dat een subsidiegever daar om vraagt, maar het kan ook zijn dat de collega zelf inzicht in de stand van zaken wil hebben." Soms is dat redelijk snel gedaan, maar andere keren is het vrij ondoorzichtig en dan kost het me wat meer tijd." Dit soort overzichten stelt hij ook op voor het overleg van het managementteam, dat om de week plaatsvindt. Kees beoordeelt tevens of de BTW correct geboekt is. "Als Landschap zijn we niet BTW -plichtig. Maar voor een aantal projecten, zoals bijvoorbeeld het Kustlaboratorium, zijn we dat wél." Daarom doet Kees ieder kwartaal aangifte. ZEEUWS-14 ©Kees bekijkt de facturen die klaarstaan om betaald te worden kritisch."Vorig jaar zijn we overgegaan op het digitaliseren van de facturen. Dat was een groot project. Het hele systeem moest aangepast worden." Hij is tevreden met het resultaat. "Dit werkt sneller en efficiënter. En het bespaart enorm veel papier." Natuurlijk komen er nog regelmatig facturen per post, die worden dan handmatig gescand. Een medewerker van installatiebureau Reijnhout klopt op de deur. "Welkom." Kees had hem al verwacht. De man komt om een app te installeren op Kees zijn telefoon. Een paar maanden geleden is de alarminstallatie van het hoofdkantoor - en ook van de andere locaties - vernieuwd. Het alarm gaat nu 'over het internet'. Kees kan straks via een app alle in- en uitgaande personen uitlezen. Als iemand zijn tag (digitale sleutel) is verloren, kan Kees deze meteen deactiveren. Ze lopen nog even naar het display van het alarm, bij de entree van het kantoor. Want daar heeft Kees nog een vraag over. Deze aanpassing naar'meer digitaal'was een initiatief van Kees. Het betrof niet alleen het alarm, maar ook de telefooninstallatie. Alle medewerkers van het Landschap, van Clinge tot de Eendenkooi in Sint-Philipsland, bellen nu via het internet. - LANDSCHAP Kees treft voorbereidingen voor de volgende dag, zijn maandelijkse uitstapje naar Terra Maris. "Dat zou ik niet willen missen. Het is mijn 'uitstapje', want verder kom ik voor mijn werk bijna niet buiten de deur van het hoofdkantoor." Bij Terra Maris doet hij de financiële administratie voor zowel het museum als het lunchcafé. "Een andere plek, met andere collega's en de administraties daar zijn heel anders dan bij het Landschap." De drie financiële administraties van museum, lunchcafé en het Landschap zijn gescheiden. "Behalve bij de jaarrekening, die ik jaarlijks medio maart opstel. We hebben een gezamenlijke jaarrekening, omdat wij het CBF-keurmerk bezitten (het keurmerk voor goede doelen). Voor dat keurmerk is transparantie betreffende de cijfers heel belangrijk. Geen achterkamertjespolitiek!" Een paar maanden geleden lichtte het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) Het Zeeuwse Landschap door. "Ze vroegen het hemd van m'n lijf! Maar dat begrijp ik goed, want het keurmerk staat ergens voor. Je kunt ervan op aan dat zo'n keurmerk een garantie is dat er goed met donaties en subsidies om wordt gegaan." Op het bureau ligt nog een briefte wachten: een aanvraag voor een rapportage over een ziekteverzuim. Kees gaat aan de slag. Hij houdt zich namelijk ook bezig met werkzaamheden rondom personeelszaken. Een contract opstellen voor een nieuwe medewerker, het voeren van de salarisadministratie, ziekteverzuim, etcetera. Ook draagt Kees de zorg voor de uitbetaling van de salarissen en de bijbehorende maandelijkse aangiften bij de belastingdienst en afdrachten aan het pensioenfonds. "In een middelgrote organisatie als ons Landschap is er geen aparte afdeling personeelszaken, ICT of facilitaire dienstverlening. Ik vind het leuk om dat (deels) op te pakken. De diverse werkvelden maken m'n werk heel afwisselend. Dat ervaar ik als positief." C. van de Kreeke is medewerkster afdeling communicatie van stichting Het Zeeuwse Landschap Het Kustlabora torium in Waterdunen. (N. van den Berg) Kees spreekt met een installateur over het nieuwe alarmsysteem. (C. van de Kreeke)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2018 | | pagina 8