22 juli
Stoomtreinreis door Zuid-Beveland j
door Lucien Calle, medewerker SLZ
Langs delen van het oude spoortraject door Zuid-Beveland, daar waar nu
zomers de stoomtrein loopt, wordt aan landschapsonderhoud gedaan door de
vrijwilligers van de VLP. Op diverse plaatsen wordt bijvoorbeeld de vegeta
tie gemaaid, om daarmee mooie, bloemrijke spoorbermen te creëren. Wat is
er dan mooier om met diezelfde vrijwilligers op een mooie zomerse dag de
stoomtrein te nemen en te genieten van de prachtige bloembermen en het
fraaie landschap.
We vertrekken rond een uurtje of elf van een stationnetje vlakbij het "grote"
station van Goes. Met een hoop zwarte wolken en gefluit zet de trein zich in
beweging. Na het passeren van de bedrijventerreinen van Goes, glijdt de
trein langzaam een mooi landschap.
Met de kleinschalige polderstructuur, gevuld met vele percelen zwarte en
rode bessen en ander fruit, is het landschap typisch Zuid-Bevelands. In de
verte zien we de dorpjes 's Heer Abtskerke en Nisse, met hun kenmerkende
kerktorens.
Nu in de hoge zomer zien de landbouwgewassen er prachtig uit. Veel
percelen met maïs. Hier en daar vlas en het goudkleurige tarwe. De oogst is
in volle gang.
Dicht langs het spoor zijn er schitterende hagen. Ze bestaan uit een menge
ling van soorten zoals meidoorn, rozen en katwilg. Hele stukken van die
hagen zijn uitgegroeid tot een indrukwekkende wildernis. Grote delen zijn
overgroeid met bramen en heggerank, dat een liaanachtige structuur heeft.
Soms zijn die hagen zo weelderig dat je de indruk krijgt dat je door het
oerwoud rijdt.
De hagen langs de Bergweg bij 's Heer Abtskerke zijn wel de mooiste.
Sommige stukken van de spoorberm zijn dan weer helemaal open. Daar zien
we uitbundig bloeiende bloemenmassa's. St. Janskruid, veldlathyrus,
jacobskruiskruid en pastinaak bloeien geel. Het koninginnekruid bloeit
rose/rood. Onderweg genieten we in de trein van koffie met een koek.
Nostalgisch
Wat later passeren we wat kreekrestanten van de Zwaakse Weel, net onder
's Gravenpolder. Overal waar de trein een weg kruist, staat ze steeds even
stil. Het haast onafgebroken hoge gefluit klinkt wel wat nostalgisch, maar
het geluideis zeer dominant aanwezig en je vraagt je soms af of dat niet wat
minder kan. Opvallend is dat op bepaalde delen langs het spoor twee rijen
populieren aangeplant zijn, zeer dicht langs de baan.
Goed dat de raampjes van de trein niet open kunnen, want als je je hoofd
dan even uit het raam zou steken, tsjakkaJe vraagt je af hoe dat moet
als de bomen nog wat in de dikte groeien. Komt dan de trein klem te zitten?
Even later loopt de trein Hoedekenskerke binnen. In Hoedekenskerke huren
we fietsen. Vlak na Hoedekenskerke fietsen we door een oude hoogstam-
fruitboomgaard. In de vele fraaie, bloeiende wegbermen op weg naar
Oudelande ontdekken we bijzondere planten als wilde maijolein en aardaker,
naast wat algemenere als agrimonie. Bij Oudelande bekijken we een fraaie
boerderij met veel oude bomen. Vooral de eiken springen eruit. Ze hebben
een imposante omvang, deze bomen moeten minstens een eeuw oud zijn.
Beheersplan
We zoeken nog een fraai stuk spoorberm, die sinds kort door een groep
vrijwilligers wordt onderhouden. Vanuit de trein zie je van de bloemen
pracht overigens niet altijd even veel.
Dat komt omdat plaatselijk het tracé zó smal is dat de vegetatie letterlijk
onder de trein verdwijnt. Nu wordt er voor de gehele spoorbaan een nieuw
beheersplan gemaakt. Door onder andere Stichting Landschapsbeheer
Zeeland en de Stichting Behoud Stoomtram.
We fietsen verder richting Zeedijk bij de Biezelingse Ham. Daar steken we
even onze hoofden over de dijk en kijken over de Westerschelde. Aan de
overkant zien we het dorp Ossenisse. Op een enkele verdwaalde scholekster
na laten zich niet veel watervogels zien. Wel, en dat is opmerkelijk, zien we
een aardaker bloeien aan de buitenzijde van de zeedijk.
Met de wind in de rug gaat het weer richting Hoedekenskerke, waar we nog
even de oude veerhaven bekijken. Daarna weer met dezelfde stoomtrein
terug naar Goes. Bij het uitstappen op het eindstation valt pas op hoeveel
mensen met de trein reisden. Wel een paar honderd mensen genoten op deze
manier van een prachtige zomerse middag!
(ibovenstaand artikel verscheen eerder in dagblad de Stem)
De Boom In 3-97
De Boom In 3-97
5