Met de klas het veld in
Natuurwerkweekend obs De Sprong
De boom in 4-1999
-p-y,v-.y'y:y: y r-v
Het werken met scholen in natuur en landschap is één van de activiteiten die door
SLZ begeleid wordt. Hieronder drie voorbeelden: het jaarlijkse werkweekend van
een basisschool uit Koudekerke, het werk met het Groen College in Goes en een
boomfeestdag-project in de Zak van Zuid-Beveland.
door Aad Ketting, leerkracht o.b.s. 'de Sprong Koudekerke
en Peter v.d. Vliet, begeleider vrijwilligersploeg SLZ
Acht jaar geleden, tijdens de voorbe
reidingen van een schoolkamp voor
de groepen 7 en 8 in het Brabantse
land, kwam Peter de Jong (toen staf
medewerker van scouting Zeeland)
met het idee een Natuur Werk Week
end (NWW) te organiseren voor de
bovenbouw van 'de Sprong'. Uiter
aard vonden we het een prima idee
en na de organisatie van het school
kamp, (we waren terecht gekomen in
het NIVON-huis 'Morgenrood' te Ois-
terwijk) begon het zoeken naar mo
gelijkheden om het NWW gestalte te
geven. We hadden een aantal uit
gangspunten:
- er moest 'gewerkt' worden in de
natuur,
- er moesten natuuractiviteiten wor
den aangeboden, -
- er moest samenwerking worden
gezocht met natuurorganisaties,
- de afstand moest te fietsen zijn,
- er moest een overnachting moge
lijk zijn.
Na veel telefoontjes en het nodige
denkwerk kwamen we terecht bij
SLZ. Ook daar reageerde men met
veel enthousiasme. Peter van der
Vliet kwam met het plan prunussen te
gaan rooien in het waterwingebied
'Oranjezon' in Vrouwenpolder. Van
zelfsprekend kwamen we terecht bij
het Zeeuws Biologisch Museum in
Oostkapelle en de overnachting vond
uiteraard plaats in kasteel Westhove.
Martha Wedts-de Swart, educatief
medewerkster van het museum, ging
meteen aan de slag en zorgde voor
diverse veldactiviteiten, o.a. sporen
op het strand, water, minidiertjes.
Met zoveel enthousiaste mensen
moest het wel een succes worden.
Vanaf het eerste moment waren veel
ouders bereid om te helpen. Zo kon
er gewerkt worden met kleine groep
jes en had elk groepje een vaste be
geleider. Ook de kinderen uit de
groepen 6, 7 en 8 wilden graag mee
doen aan het NWW, bijna alle kinde
ren schreven zich in. In latere jaren
was de deelname van groep 8-kinde-
ren wat minder. Dat kwam voorname
lijk omdat ze vaak al mee waren ge
weest in groep 6 en in groep 7.
Door SLZ is, mede gezien het tijdstip
van de werkdag in oktober, gekozen
voor 'prunus rooien'. Hiervoor heeft
SLZ contact gelegd met Deltan, de
beheerder van waterwingebied Oran
jezon.
Voor het zover is vertelt een SLZ-me-
dewerker een verhaal op school over
de werkzaamheden: amerikaanse
vogelkers (Prunus) rooien in
De boom in 4-1999
waterwingebied Oranjezon, verleven
digd met dia's. Daarna een simpele
jnstructie in het veld en de kinderen
kunnen aan de slag. Was er de eer
ste tijd nog zaagwerk aan grote pru
nussen en knotwilgen, in later jaren
lag het accent op met de hand, en
eventueel met de spa, verwijderen
van vogelkers in het bos om de na
tuurlijke verjonging/omvorming naar
loofbos te stimuleren.
Voor hardnekkige exemplaren staan
ouders en leerkrachten terzijde met
bijl.
Op de werkdag (de zaterdag) zijn de
ongeveer 50 kinderen die zich heb
ben aangemeld voor het natuurwerk
weekend, gesplitst in twee groepen.
Voor zover mogelijk wordt rekening
gehouden met de leeftijd van de
groep. Met de beheerder is afgespro
ken welk gedeelte wordt aangepakt;
Op«aUr* kMtMckwal
'Om SpW
llHtbrteMtrMi 1
on B InMtrtt
tml.t OllijjtllB
het is opletten geblazen om deze
vakken schoon te krijgen, omdat de
kinderen liever een paar struiken in
het hele bos doen dan alle struiken in
het vak.
De ervaring leert dat de instructie van
kinderen uit groep 6,7 en 8 kort en
duidelijk moet zijn, want ze staan te
trappelen. Essentieel is het meewer
ken van begeleider, ouders en leer
krachten om de groep bij elkaar te
houden, letterlijk en figuurlijk. Het
leukste is flinke exemplaren met z'n
vijven een hakkende volwassene te
lijf te gaan. Om de groep tot het eind
toe te motiveren is de bijdrage van
leerkrachten, die de kinderen bij
naam en eventuele reputatie kennen
essentieel.
Ouders 'verliezen' hun groep nog wel
eens. Daarnaast is ondersteuning
van één van de leerkrachten die zich
'beperkt' tot kijk op het geheel in sa
menwerking met de SLZ-begeleider
wenselijk.
Voor iedereen is het een intensieve
dag waar de vrolijkheid het makkelijk
wint van mierenbeet en zwiepend
takje.
De kinderen werkten in twee groe
pen, de eerste groep startte bij het
museum voor de veldactiviteiten, de
tweede groep begon met het prunus-
rooien. Tussen 12 en 13 uur werd er
gegeten en gewisseld, groep 1 ging
rooien en groep 2 begon met de veld
werkactiviteiten.
Het doel van het weekend was twee
ledig, aan de ene kant 'educatief
werken in de natuur, aan de andere