Met de klas het veld in Natuurwerkweekend obs De Sprong De boom in 4-1999 -p-y,v-.y'y:y: y r-v Het werken met scholen in natuur en landschap is één van de activiteiten die door SLZ begeleid wordt. Hieronder drie voorbeelden: het jaarlijkse werkweekend van een basisschool uit Koudekerke, het werk met het Groen College in Goes en een boomfeestdag-project in de Zak van Zuid-Beveland. door Aad Ketting, leerkracht o.b.s. 'de Sprong Koudekerke en Peter v.d. Vliet, begeleider vrijwilligersploeg SLZ Acht jaar geleden, tijdens de voorbe reidingen van een schoolkamp voor de groepen 7 en 8 in het Brabantse land, kwam Peter de Jong (toen staf medewerker van scouting Zeeland) met het idee een Natuur Werk Week end (NWW) te organiseren voor de bovenbouw van 'de Sprong'. Uiter aard vonden we het een prima idee en na de organisatie van het school kamp, (we waren terecht gekomen in het NIVON-huis 'Morgenrood' te Ois- terwijk) begon het zoeken naar mo gelijkheden om het NWW gestalte te geven. We hadden een aantal uit gangspunten: - er moest 'gewerkt' worden in de natuur, - er moesten natuuractiviteiten wor den aangeboden, - - er moest samenwerking worden gezocht met natuurorganisaties, - de afstand moest te fietsen zijn, - er moest een overnachting moge lijk zijn. Na veel telefoontjes en het nodige denkwerk kwamen we terecht bij SLZ. Ook daar reageerde men met veel enthousiasme. Peter van der Vliet kwam met het plan prunussen te gaan rooien in het waterwingebied 'Oranjezon' in Vrouwenpolder. Van zelfsprekend kwamen we terecht bij het Zeeuws Biologisch Museum in Oostkapelle en de overnachting vond uiteraard plaats in kasteel Westhove. Martha Wedts-de Swart, educatief medewerkster van het museum, ging meteen aan de slag en zorgde voor diverse veldactiviteiten, o.a. sporen op het strand, water, minidiertjes. Met zoveel enthousiaste mensen moest het wel een succes worden. Vanaf het eerste moment waren veel ouders bereid om te helpen. Zo kon er gewerkt worden met kleine groep jes en had elk groepje een vaste be geleider. Ook de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 wilden graag mee doen aan het NWW, bijna alle kinde ren schreven zich in. In latere jaren was de deelname van groep 8-kinde- ren wat minder. Dat kwam voorname lijk omdat ze vaak al mee waren ge weest in groep 6 en in groep 7. Door SLZ is, mede gezien het tijdstip van de werkdag in oktober, gekozen voor 'prunus rooien'. Hiervoor heeft SLZ contact gelegd met Deltan, de beheerder van waterwingebied Oran jezon. Voor het zover is vertelt een SLZ-me- dewerker een verhaal op school over de werkzaamheden: amerikaanse vogelkers (Prunus) rooien in De boom in 4-1999 waterwingebied Oranjezon, verleven digd met dia's. Daarna een simpele jnstructie in het veld en de kinderen kunnen aan de slag. Was er de eer ste tijd nog zaagwerk aan grote pru nussen en knotwilgen, in later jaren lag het accent op met de hand, en eventueel met de spa, verwijderen van vogelkers in het bos om de na tuurlijke verjonging/omvorming naar loofbos te stimuleren. Voor hardnekkige exemplaren staan ouders en leerkrachten terzijde met bijl. Op de werkdag (de zaterdag) zijn de ongeveer 50 kinderen die zich heb ben aangemeld voor het natuurwerk weekend, gesplitst in twee groepen. Voor zover mogelijk wordt rekening gehouden met de leeftijd van de groep. Met de beheerder is afgespro ken welk gedeelte wordt aangepakt; Op«aUr* kMtMckwal 'Om SpW llHtbrteMtrMi 1 on B InMtrtt tml.t OllijjtllB het is opletten geblazen om deze vakken schoon te krijgen, omdat de kinderen liever een paar struiken in het hele bos doen dan alle struiken in het vak. De ervaring leert dat de instructie van kinderen uit groep 6,7 en 8 kort en duidelijk moet zijn, want ze staan te trappelen. Essentieel is het meewer ken van begeleider, ouders en leer krachten om de groep bij elkaar te houden, letterlijk en figuurlijk. Het leukste is flinke exemplaren met z'n vijven een hakkende volwassene te lijf te gaan. Om de groep tot het eind toe te motiveren is de bijdrage van leerkrachten, die de kinderen bij naam en eventuele reputatie kennen essentieel. Ouders 'verliezen' hun groep nog wel eens. Daarnaast is ondersteuning van één van de leerkrachten die zich 'beperkt' tot kijk op het geheel in sa menwerking met de SLZ-begeleider wenselijk. Voor iedereen is het een intensieve dag waar de vrolijkheid het makkelijk wint van mierenbeet en zwiepend takje. De kinderen werkten in twee groe pen, de eerste groep startte bij het museum voor de veldactiviteiten, de tweede groep begon met het prunus- rooien. Tussen 12 en 13 uur werd er gegeten en gewisseld, groep 1 ging rooien en groep 2 begon met de veld werkactiviteiten. Het doel van het weekend was twee ledig, aan de ene kant 'educatief werken in de natuur, aan de andere

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 1999 | | pagina 3