jL 10 jaar wilgenknotten door de Vliedberg De Boom In I-2001 VLIEDBERG. 0.80 DRAINAGL q 90- 5 70- VLEERMUISKElDFR? 0.-20- 10.00 8 2S DRAINAGEAFVOER Educatief doei Bij alle drie de ontwerpen voor nieuwe vliedbergen vormde informatieover dracht naar toeristen en bewoners de basis voor het ontwerp. De bergen zijn geen losse elementen maar zijn aangelegd in een gebied dat volledig is ingericht op informatieoverdracht over de natuur en landschapswaarden in de omgeving (of Zeeland). Naast landschapsbeleving vormden natuurbeleving en natuureducatie belangrijke aspecten bij de keuze voor aanleg van deze vliedbergen. Zo is het ontwerp van de heemtuin in de Hollandsche Hoeve gericht op het samenbrengen van de landschappen en biotopen die op de Bevelanden aanwezig zijn. De heemtuin heeft naast een recreatief doel ook een functie als ondersteuning van het MIC/MEC. In de vliedberg is ook een vleermuiskeider aangelegd. Landschapsvervalsing Moeten wij nu blij zijn met deze 3 nieuwe bergen of is er sprake van landschapsvervalsing? Ik ben in ieder geval tevreden over de nieuwe vliedbergen. Deze vervullen zeker de beoogde educatieve functie die is toebedacht en geven de buitenstaander een juister begrip van het fenomeen vliedberg (een term die we eigenlijk zouden moeten vervangen door motte (zie elders in dit nummer). Door de informatie die bij de vliedbergen wordt gegeven is duidelijk dat deze speciaal zijn aangelegd. Bij de 2 vliedbergen waar ik naast het ontwerp ook bij de aanleg ben betrokken vormt de vleermuiskelder een (blijvende) indicatie dat deze heuvels anders zijn dan de traditionele vliedbergen. Voorlopig vind ik het een verrijking van het Zeeuwse landschap. Jm.aaC MOOtf g*a! Heemtuin Hollandsche Hoeve De Boom In 1-2001 Eugène Jongenelen, mentor in de schakelgroepen van 'de Vliedberg' In het najaar van 1991 nam mijn collega Henk Douw het initiatief om met de leerlingen van de schakelgroepen te gaan wilgenknotten. Het leek ons wel een leuk idee om in het kader van een stuk groepsvorming een activiteit te ontwikkelen buiten de school. Na enig gezoek kwam hij terecht bij SLZ. Er werden afspraken gemaakt voor een aantal knotdagen in januari '92. Sindsdien is het wilgenknotten een jaarlijks terugkerende activiteit geworden. Steeds meer mentoren grepen het aan om het nuttige met het aangename te verenigen: de Zeeuwse natuur een handje helpen en tevens bezig zijn met het observeren en begeleiden van het groepsproces. Een mogelijkheid om eens te zien hoe elk individu in de groep zich toont naar zaken als saamhorigheid, daadkracht en samenwerking. Het is altijd leuk om te constateren dat er leerlingen zijn die zich op zulke momenten van een (soms onverwachte) positieve kant laten zien. De mentor kan dan ook op een wat andere wijze het contact aangaan met de leerlingen en knipt, zaagt en sjouwt net zo hard mee. We dienen namelijk allemaal hetzelfde doel: de zorg voor een goed landschapsbeheer. Ik ben er dan ook van overtuigd, dat naast boven genoemde nuttigheden, veel van de leerlingen wel iets zullen 'meenemen' wat betreft verantwoordelijkheid en attitude ten opzichte van de ons omringende natuur. Leuke activiteiten blijven wat langer in het geheugen hangen en dan ook wel de bedoeling ervan, zo denk ik maar. Leuk waren de knotactiviteiten zeker. Een beetje vrieskou, desnoods wat neerslag, plezier maken en toch even met een groepje die dikke, lange takken neerleggen, om vervolgens te genieten van warme chocomel en een lekkere koek. Na de pauze nog even flink wat sjouwen om de takken op de ril te krijgen en dan bezweet, bemodderd en soms rillend weer terug naar school. Ingrediënten voor een geslaagde activiteit. Lustrum En we denken dat we er voorlopig nog wel mee door zullen gaan. In dit lustrumjaar deden maar liefst tien groepen mee. Een toepasselijk aantal, zo bleek toen Ton de Koning (een van de begeleiders) ons de vraag stelde hoe lang we eigenlijk al mee deden. Tien jaar wilgenknotten, dat zijn toch heel wat takken en bomen. Ik denk dat we zowat een rondje Zwaakse Weel hebben afgelegd. De samenwerking met de begeleiders van Stichting Landschapsbeheer Zeeland verloopt steeds beter. Er is goede uitleg en is er is voldoende goed materiaal. De Vliedberg en wilgen knotten. Onze naam alleen al is met het landschap verbonden. Op de foto op de voorpagina ziet u de leerlingen van de Vliedberg in actie!

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2001 | | pagina 5