O SLZ gaat de markt op! vjp f, Q De Boom In 3-2004 Door Foort Minnaard, coördinator SLZ Stichting Landschapsbeheer Zeeland maakt deel uit van het landelijke samenwerkingsver band Landschapsbeheer Nederland. De diverse stichtingen in het samenwerkingsverband hebben de afgelopen jaren gewerkt aan een professionaliseringsslag. Zo werken we sinds 2003 met een viertal sleutelmerken om onze activiteiten duidelijk naar buiten toe te presen teren en zijn cursussen gevolgd op het gebied van projectmatig werken. Flet samenwerkings verband wil ook meer aan de slag met de markt, de klanten en te verwerven projecten. Hiervoor hebben alle stichtingen inmiddels een Markt Actie Plan opgesteld. Markt Actie Plan Het Markt Actie Plan van SLZ omvat onder ande re: -een beschrijving van de missie en de kerntaken, -een overzicht van de belangrijkste klanten, opdrachtgevers en partners. -een overzicht van sterke en zwakke punten van de stichting. -doelstellingen en strategie voor de belangrijkste klantengroepen. Missie en kerntaken De missie van SLZ luidt kort en krachtig: "Samen werken aan actieve zorg voor ons landschap" Van hieruit voeren we 4 kerntaken uit: 1. Landschapszorg bevorderen ten behoeve van kwaliteit en streekidentiteit. Dit omvat bijvoorbeeld: - adviseren bij beheer, herstel en ontwikkeling van natuur-, cultuur- en landschapselementen, ook ten behoeve van plant- en diersoorten. -organiseren c.q. (doen) uitvoeren van beheer, herstel en ontwikkeling. - ontwikkelen van nieuwe benaderingen. - ontwikkelen van eigen verantwoordelijkheid van grondeigenaren. - bijeenbrengen en ontwikkelen van uitvoeringsgerichte kennis. 2. Beleidsbeïnvloeding ten behoeve van kwaliteit en streekidentiteit. Dit omvat onder meer: - het aanwenden van het provinciale landelijke netwerk voor beheer, behoud van kwaliteit en bevordering van het draagvlak bij bestuurders, eigenaren en burgers op het vlak van landschapsbeheer. -adviseren en leveren van kennis en expertise op het vlak van landschap, natuur en cultuurhistorie. 3. Vrijwilligerswerk op maat ten behoeve van kwaliteit en streek identiteit. Dit omvat met name het onder steunen van vrijwilligersgroepen en het via betrokkenheid van vrijwilligers vergroten van draagvlak. 4. Kennis- Expertisecentrum voor maatwerkprojecten in het landschap. De legitimering van het werk van SLZ is voor een groot deel te vinden in het feit dat we kennis hebben van het De Boom In.» 3-2004 specifieke Zeeuwse landschap en hoe dat in termen van kwaliteit, beheer en ontwikkeling verbeterd kan worden en dat we draagvlak weten te organise ren. Klanten, opdrachtgevers en partners De belangrijkste klanten, opdrachtgevers en partners zijn: -Particuliere eigenaren. -Agrarische ondernemers (groepen en individuen). -Gemeenten en Waterschappen. Provincie Zeeland. -Recreatieondernemers. Vrijwilligers (groepen en individuen). Sterke en zwakke punten Enkele sterke en zwakke punten die we bij Stichting Landschapsbeheer Zeeland zien: Sterk: uitvoeringsgericht, er worden concrete resultaten geboekt, in de loop der jaren hebben we een goede naam opgebouwd. V*''/ Zwak: geen continuïteit in contacten met klanten, onbekend bij mensen waar we niet werken, te weinig naar buiten gericht (we gaan te veel uit van wat we zelf willen, niet van wat klant wil). M De komende jaren werken we aan het vasthouden van de sterke punten en het verbeteren van de zwakke punten. Met name het verbeteren van de continuïteit in contacten, ook na afloop van pro jecten, zal de nodige aandacht krijgen. Daarnaast zullen we ons meer moeten richten op de drijfve ren van de klanten. Uiteindelijk willen we dat er iets gerealiseerd wordt dat vele jaren meegaat en dat is het beste gegarandeerd als onze klant (de eigenaar van het element) zelf achter en daarmee ook voor het element staat! Deelnemers van de ervencursus op excursie. Het doorgeven van kennis aan eigenaren van landschapse lementen is van groot belang voor het behoud van deze elementen (foto: Robert Wielemaker)

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2004 | | pagina 6