4 t rvv (j|^ Waar gehakt wordt. ''"I 2 De Boom,in 3-2006 Een omgetrokken of omgewaaide boom is ecologisch waardevol. Foto: Archief SLZ. Aanplant Wanneer er in het plan een suggestie wordt gedaan om aan te planten maken we gebruik van de PNV (Potentiële Natuurlijke Vegetatie). Met andere woorden: aanplant van bomen en struiken die in het desbetreffende bosje het beste zullen groeien. In 2006-2007 zal het project een vervolg krijgen in de gemeente Veere. Hier zullen in de komende tijd een 30-tal plannen worden opgesteld en uit gevoerd. De eigenaar krijgt begeleiding vanuit SLZ en bij het uitvoeren van de werkzaamheden kun nen eventueel vrijwilligers worden ingezet. Kleine bosjes vanuit de lucht Sinds kort is het mogelijk om via google earth je eigen erf, tot in detail zichtbaar te maken. Erg handig voor de medewerkers die plannen moeten maken. Wie nieuwsgierig is kan via de website www.earth.google.com een programmaatje downloaden en het zelfde doen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met SLZ. Door: Foort Minnaard en Luciën Calle Waar gehakt wordt vallen spaanders. Waar gewerkt wordt kunnen fouten worden gemaakt. Waar mensen samen zijn ontstaan soms conflicten of irritaties. Het is goed om je dat te realiseren en op voorhand te bedenken hoe je daar het beste mee om kunt gaan, mocht zo'n situatie zich voordoen. Daarom heeft SLZ nu twee regelingen in het leven geroepen. Eén klachtenregeling die bedoeld is voor alle "mensen van buitenaf' die met SLZ te maken heb ben. En een andere regeling die bedoeld is voor medewerkers en vrijwilligers die binnen SLZ actief zijn. Klachtenregeling SLZ De Stichting Landschapsbeheer Zeeland beschikt vanaf 1 januari 2006 over een klachtenregeling. Zoals bij alle organisaties kan het ook bij onze organisatie voorkomen dat iemand een klacht heeft over iets wat door de stichting, of één van de medewerkers van de stichting, is ondernomen of nagelaten enzovoorts. Doel van de klachtenregeling is het recht doen aan individuele klagers en het bevorderen van de kwaliteit van de dienstverle ning van de stichting. De complete tekst van de regeling is na te lezen op de webpagina van de stichting (bij de informatie over de organisatie). De tekst is ook op te vragen bij het secre tariaat. Klachten worden in de regeling als volgt omschreven: Iedere uiting van onvrede over het beleid van de Stichting Landschapsbeheer Zeeland of de uitvoering van het beleid door de Stichting Landschapsbeheer Zeeland. Klachten kunnen zowel betrekking hebben op marketing en fondswerving als op de dienstverlening door de Stichting Landschapsbeheer Zeeland (subsidiever strekking, standpuntbepaling, voorlichting, plan vorming, uitvoering landschapsonderhoud). Alle klachten worden serieus in behandeling geno men. In eerste instantie is het de bedoeling, dat getracht wordt tot een oplossing te komen met de desbetreffende betrokkenen. Lukt dat niet, dan kan klager of aangeklaagde het afdelingshoofd inschakelen. Is het dan nog niet mogelijk tot een oplossing te komen, dan kan een beroep gedaan worden op de klachtencommissie (het managementteam van de stichting). De klach tencommissie doet dan een bindende uitspraak. De klachtenregelingen lopen niet door elkaar. Foto: Kees Tonkens.

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2006 | | pagina 9