Overstapjes zijn soms nodig. Foto: T. de Koster ook deze oude kaarten in atlasvorm zijn uitgegeven (Grote Historische Provincie Atlas 1:25.000, Wolters- Noordhoff, 1992 en Historische Atlas Zeeland, Robas Producties, 1989). En natuurlijk is er sinds die tijd enorm veel veranderd in het landelijke gebied. Militaire inundaties of de Watersnoodramp van 1953. Steeds gevolgd door ruilverkavelingen om de polders opnieuw in te delen. Tegelijk waren er grote maatschappelijke ver anderingen. De opkomst van de auto of zelfs de fiets en dus: wie zag je nog lopen? Als je goed met je neus in deze kaarten duikt, dan zie je al deze ontwikkelingen aan je voorbijtrekken. Deze topografische kaarten zijn gemaakt door de Topografische Dienst in Emmen. Deze organisa tie maakte sinds zijn ontstaan in 1815 onderdeel uit van de Nederlandse Krijgsmacht. Later is er een samenwerking ontstaan met het kadaster. Wanneer je deze kaarten gaat afspeuren naar paadjes, let dan goed op de legenda. Er zijn spe ciale aanduidingen voor bijvoorbeeld onverharde wegen, wegen met losse of slechte verharding, fietspaden of voetpaden. Zeer leerzaam zijn ook de inleidende hoofdstukken in de verschillende atlassen. Daarin lees je meer over de totstandko-

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2007 | | pagina 21