Overstapjes zijn soms nodig. Foto: T. de Koster
ook deze oude kaarten in atlasvorm
zijn uitgegeven (Grote Historische
Provincie Atlas 1:25.000, Wolters-
Noordhoff, 1992 en Historische Atlas
Zeeland, Robas Producties, 1989). En
natuurlijk is er sinds die tijd enorm
veel veranderd in het landelijke
gebied. Militaire inundaties of de
Watersnoodramp van 1953. Steeds
gevolgd door ruilverkavelingen om de
polders opnieuw in te delen. Tegelijk
waren er grote maatschappelijke ver
anderingen. De opkomst van de auto
of zelfs de fiets en dus: wie zag je nog
lopen? Als je goed met je neus in deze
kaarten duikt, dan zie je al deze ontwikkelingen
aan je voorbijtrekken.
Deze topografische kaarten zijn gemaakt door de
Topografische Dienst in Emmen. Deze organisa
tie maakte sinds zijn ontstaan in 1815 onderdeel
uit van de Nederlandse Krijgsmacht. Later is er
een samenwerking ontstaan met het kadaster.
Wanneer je deze kaarten gaat afspeuren naar
paadjes, let dan goed op de legenda. Er zijn spe
ciale aanduidingen voor bijvoorbeeld onverharde
wegen, wegen met losse of slechte verharding,
fietspaden of voetpaden. Zeer leerzaam zijn ook
de inleidende hoofdstukken in de verschillende
atlassen. Daarin lees je meer over de totstandko-