Wandelpaden op Walcheren? De Boom In 4-2007 Door: Bestuur St. Wandelpaden Walcheren Zoals bekend was Walcheren na de oorlog en de watersnood zout en doods. Het moest dus op de schop en er kwam zelfs een speciale wet, de Wet Herverkaveling Walcheren. Alles werd, naar de gewoonte van die tijd, efficiënt en vooral agrarisch vriendelijk aangepakt. Rechte wegen, grote percelen. Kerkepaden verdwenen grotendeels, asfalt kwam, de voet ganger werd vergeten. In dit artikel het relaas van een groep mensen die iets misten na al veranderingen. Wandelen langs de Veerse Watergang. Foto: St. Voetpaden Walcheren Omstreeks midden jaren negentig verbaasden enkele verwoede wandelaars zich erover, dat je op Walcheren buiten de stranden nergens auto vrij kon wandelen. Ze verkenden de oude kustlijn van Walcheren waar de schepen voor Middelburg lagen te wachten. Het bleek mogelijk om langs die onbekende kant van het voormalige eiland een mooie route uit te stippelen. Weliswaar niet helemaal autovrij, maar behoorlijk autoluw. Om aan die kant te komen was het wel nodig om over oude dijken en langs dijktaluds te lopen. Dit was het domein waar de boeren het zeg genschap over hadden. De route zou lopen van het station Vlissingen naar Vrouwenpolder/Veerse Dam. Op deze plek kun je met de bus weer terug naar het startpunt of richting de rand stad. Toe we gingen informeren werd er vanuit Brussel (EU) een regeling in het vooruitzicht gesteld. Voor wan delroutes over particuliere grond zou

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2007 | | pagina 26