f De Boom In 4-2008 deze voor de natuur kan worden ingericht. De vergoedingen hiervan zijn marginaal en de regelgeving is behoorlijk ingewikkeld en veranderen haast elk jaar. De betalingen lopen soms meer dan een jaar achter en contracten worden eenzijdig, naar beneden bijgesteld. Gelukkig nemen de agrarische natuurverenigingen veel van de administratieve taken van de boeren over. Mede dankzij deze gemotiveerde verenigingen is er nog steeds belangstelling om de gevraagde natuurdoelen te leveren. We hebben geleerd dat de natuur ons kan helpen. Het stimuleren van de vijanden van de voor ons schade lijke insecten blijkt te werken. Deze vijanden zitten voornamelijk in de akkerranden en wellicht zou ver der onderzoek laten blijken dat ook andere landschapselementen hierbij een rol spelen. Ook de mechanisatie zal gewoon doorgaan, waardoor de kleinere hoekjes van een perceel niet meer rendabel zijn. Deze hoekjes kun nen worden ingezet voor de waterbe heersing of natuur. Maar dan hebben we wel een eenvoudige, transparante regeling nodig en een betrouwbare partner, zoals het waterschap of de gemeentes. Landbouw en landschap zullen ook in de toekomst met elkaar verbonden blijven. Natuurlijke processen zullen mogelijk een grotere rol gaan spelen en door grotere machines zal er meer ruimte komen voor meer landschaps elementen. Middels de veranderende Europese geldstromen en gebieds- fondsen is het wenselijk om dit te sturen en te stimuleren. Peter Maas (foto: Jan-Willem Spapé) Gemeenten aan zet Door Peter Maas, Stichting Landschapsbeheer Zeeland De diverse nota's die landelijke zijn uitgekomen, zoals de Agenda Vitaal Platteland, en het beleid voor de 20 Nationale Landschappen, verwijzen veel van hun taken door aan de provincie én de gemeenten. Dit was één van de redenen om te achterhalen wat de gemeenten in Zeeland hebben met hun landschap. Om dit te doen zijn we de boer opgegaan en hebben een afspraak gemaakt met de verantwoordelijke wethouder(s). Klinkt simpel, maar welke wethouder gaat er nu eigenlijk over hét landschap? Dit was een vraag waarbij niet iedere gemeente direct een passend antwoord kon geven. Want bij wie moesten wij aankloppen? Vaak werden de afdelingen ruimte lijke ordening, landbouw, vitaal platteland, cultuurhistorie of toerisme recreatie geraad pleegd. Het geeft in ieder geval aan dat landschap als beleidsuitgangspunt niet een vanzelfsprekend heid is. Nagenoeg alle gemeenten in Zeeland werden in de loop van 2008 door één of twee medewerkers

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2008 | | pagina 8