f
De Boom In 4-2008
deze voor de natuur kan worden
ingericht. De vergoedingen hiervan
zijn marginaal en de regelgeving is
behoorlijk ingewikkeld en veranderen
haast elk jaar. De betalingen lopen
soms meer dan een jaar achter en
contracten worden eenzijdig, naar
beneden bijgesteld. Gelukkig nemen
de agrarische natuurverenigingen
veel van de administratieve taken van
de boeren over. Mede dankzij deze
gemotiveerde verenigingen is er nog
steeds belangstelling om de gevraagde
natuurdoelen te leveren.
We hebben geleerd dat de natuur
ons kan helpen. Het stimuleren van
de vijanden van de voor ons schade
lijke insecten blijkt te werken. Deze
vijanden zitten voornamelijk in de
akkerranden en wellicht zou ver
der onderzoek laten blijken dat ook
andere landschapselementen hierbij
een rol spelen. Ook de mechanisatie
zal gewoon doorgaan, waardoor de
kleinere hoekjes van een perceel niet
meer rendabel zijn. Deze hoekjes kun
nen worden ingezet voor de waterbe
heersing of natuur. Maar dan hebben
we wel een eenvoudige, transparante
regeling nodig en een betrouwbare
partner, zoals het waterschap of de
gemeentes.
Landbouw en landschap zullen ook
in de toekomst met elkaar verbonden
blijven. Natuurlijke processen zullen
mogelijk een grotere rol gaan spelen
en door grotere machines zal er meer
ruimte komen voor meer landschaps
elementen. Middels de veranderende
Europese geldstromen en gebieds-
fondsen is het wenselijk om dit te sturen en te
stimuleren.
Peter Maas (foto: Jan-Willem Spapé)
Gemeenten aan zet
Door Peter Maas, Stichting Landschapsbeheer
Zeeland
De diverse nota's die landelijke zijn uitgekomen,
zoals de Agenda Vitaal Platteland, en het beleid
voor de 20 Nationale Landschappen, verwijzen
veel van hun taken door aan de provincie én de
gemeenten. Dit was één van de redenen om te
achterhalen wat de gemeenten in Zeeland hebben
met hun landschap. Om dit te doen zijn we de
boer opgegaan en hebben een afspraak gemaakt
met de verantwoordelijke wethouder(s).
Klinkt simpel, maar welke wethouder gaat er nu
eigenlijk over hét landschap? Dit was een vraag
waarbij niet iedere gemeente direct een passend
antwoord kon geven. Want bij wie moesten wij
aankloppen? Vaak werden de afdelingen ruimte
lijke ordening, landbouw, vitaal platteland,
cultuurhistorie of toerisme recreatie geraad
pleegd. Het geeft in ieder geval aan dat landschap
als beleidsuitgangspunt niet een vanzelfsprekend
heid is.
Nagenoeg alle gemeenten in Zeeland werden in
de loop van 2008 door één of twee medewerkers