LirnHmrmrw
Beide gebouwtjes zijn niet meer in gebruik, maar
verkeren nog in redelijke staat. Net als bij Reedijk,
klonken er aanvankelijk geluiden over sloop. Want,
wat doe je nog met zo'n gebouw? Beide stations
behoren tot het inmiddels zeldzaam geworden
type en zijn daardoor waardevolle objecten in de
wereld van het industriële erfgoed. Alleen al om
die reden mogen ze niet verloren gaan. Met beide
stations wil SLZ aan de slag, zodat ook zij onder
deel van ons landschap kunnen blijven uitmaken.
Samen met de Werkgroep Industrieel Erfgoed
Zeeland, Bond Heemschut en Stichting Stad en
Lande Tholen, wordt gezocht naar mogelijkheden.
De financiering is op dit moment nog het grootste
struikelblok. De werkgroep Industrieel Erfgoed
Zeeland, heeft een mooi overzicht gemaakt van
stations in Zeeland. Daar zitten er nog meer tussen
die waardering verdienen.
Travaljes
De meeste mensen zullen een travalje nog wel
kennen misschien nog in zijn oorspronkelijke plaats
bij de hoefsmederij voor de deur. De moderne
hoefsmid brengt de mobiele travalje
mee als hij de hoeven van de paar
den moet bekappen en van nieuwe
hoefijzers moet voorzien. Een travalje
wordt ook wel een hoefstal genoemd
en is van oorsprong een houten con
structie waarin het trekpaard vastgezet
kon worden. De voor-, zij- en achter
kant werd afgesloten door houten bal
ken. Als het paard eenmaal vastgezet
was kon het paard er vrijwel niet meer
uit. Door middel van ijzeren kettingen
of touwen konden de staljongens de
hoeven eenvoudiger optillen en vast
zetten. Zo kon de hoefsmid de hoef
van het paard te bekappen en/of te
beslaan, zonder het risico te lopen om
een trap te krijgen of het volle gewicht
van het paard op zich te krijgen.
In Zeeland treffen we nog enkele
oorspronkelijke houten travaljes aan.
Velen zijn verdwenen of vervangen
door van ijzer gemaakte travaljes.
De Boom In 3-2009
Travalje op de originele plek bij de oude smederij in Nieuwerkerk (foto: Maurice Kindt)