LirnHmrmrw Beide gebouwtjes zijn niet meer in gebruik, maar verkeren nog in redelijke staat. Net als bij Reedijk, klonken er aanvankelijk geluiden over sloop. Want, wat doe je nog met zo'n gebouw? Beide stations behoren tot het inmiddels zeldzaam geworden type en zijn daardoor waardevolle objecten in de wereld van het industriële erfgoed. Alleen al om die reden mogen ze niet verloren gaan. Met beide stations wil SLZ aan de slag, zodat ook zij onder deel van ons landschap kunnen blijven uitmaken. Samen met de Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, Bond Heemschut en Stichting Stad en Lande Tholen, wordt gezocht naar mogelijkheden. De financiering is op dit moment nog het grootste struikelblok. De werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, heeft een mooi overzicht gemaakt van stations in Zeeland. Daar zitten er nog meer tussen die waardering verdienen. Travaljes De meeste mensen zullen een travalje nog wel kennen misschien nog in zijn oorspronkelijke plaats bij de hoefsmederij voor de deur. De moderne hoefsmid brengt de mobiele travalje mee als hij de hoeven van de paar den moet bekappen en van nieuwe hoefijzers moet voorzien. Een travalje wordt ook wel een hoefstal genoemd en is van oorsprong een houten con structie waarin het trekpaard vastgezet kon worden. De voor-, zij- en achter kant werd afgesloten door houten bal ken. Als het paard eenmaal vastgezet was kon het paard er vrijwel niet meer uit. Door middel van ijzeren kettingen of touwen konden de staljongens de hoeven eenvoudiger optillen en vast zetten. Zo kon de hoefsmid de hoef van het paard te bekappen en/of te beslaan, zonder het risico te lopen om een trap te krijgen of het volle gewicht van het paard op zich te krijgen. In Zeeland treffen we nog enkele oorspronkelijke houten travaljes aan. Velen zijn verdwenen of vervangen door van ijzer gemaakte travaljes. De Boom In 3-2009 Travalje op de originele plek bij de oude smederij in Nieuwerkerk (foto: Maurice Kindt)

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2009 | | pagina 25