Gewone pad Foto's: SLZ vraag. Vervolgens voelden we ons wel ver plicht om in de volgende jaren hier een ver volg aan te geven. Ook in 2013 staat deze activiteit weer op het programma en vindt plaats vanaf de 2de helft mei tot begin juni. Lespakket De uitvoering van het lesprogramma vindt in het veld plaats maar voorafgaand aan de excursie krijgen de leerkrachten een les brief met achtergrondinformatie en enkele binnen-opdrachten. Op de website van de RAVON, www.ravon.nl (zoekterm lespakket) kunnen de leerkrachten een uitgebreid les pakket voor het basisonderwijs vinden. Van de scholen wordt verwacht dat er per 4 a 5 kinderen 1 begeleider (ouder of leerkracht) mee gaat. Zij begeleiden de individuele groepjes bij het uitvoeren van de opdrach ten. De scholen regelen zelf het vervoer naar de betreffende locatie. De leerlingen vullen na afloop het evaluatieformulier in en sturen dit naar Natuur Zo. Praktijk Leerlingen van basisscholen bezoeken een poel in de buurt van de school. De poelen zijn eigendom van particulieren, de gemeenten, Staatsbosbeheer en Het Zeeuwse Landschap. Een natuurgids vertelt de kinderen van de groepen 5 tot en met 8 tijdens de veldoch- tenden en -middagen over de verschillende soorten, de voortplanting, het leefgebied en de bedreiging van amfibieën in Zeeuws- Vlaanderen. Gezamenlijk bekijken ze wat er in de fuiken zit, die de dag ervoor zijn uitgezet. Daarna gaan de leerlingen in groepjes enkele opdrachten uitvoeren. Ze mogen ook zelf proberen iets te vangen met een schepnetje. Naast amfibieën ontdekken kinderen veel meer over het leven in een poel. Er komen naast waterplanten ook een heleboel water diertjes voor en ook verschillende soorten slakjes. Voor dit veldonderzoek is ontheffing verleend door de stichting RAVON (Reptielen, Amfibieën en Vissen Onderzoek Nederland). Als voorwaarde geldt dat de leerlingen de resultaten van hun onderzoek invoeren op de site www.telmee.nl. De Boom In LENTE 2013 Stichting Landschapsbeheer Zeeland 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2013 | | pagina 5