in het laat middeleeuwse werk van de o.a. Vlaamse schilders komt deze belangstelling voor ruimte weergave weer terug. Pas in de renaissance komt de wetenschappelijke belangstelling voor dit perspectivische ver schijnsel op gang, in deze periode wordt dan ook de wiskundige grondslag voor het perspectivisch projecteren geformuleerd. Sindsdien is de perspectief de bepalende wijze van ruimtelijk weergeven in de kunst geworden. In de negentiende eeuw beves tigde de fotografie de theorie, ook al eeuwen eerder was dit gebeurd door de camera obscura, die waarschijnlijk al door Johannes Vermeer werd gebruikt als hulpmiddel bij de weergave van zijn subtiele binnenhuis taferelen. Termen Tafereel: het projectievlak waarop de per spectivische projectie wordt weergegeven. Kijkrichting: de loodlijn die men van het tafereel kan tekenen in de richting van het te tekenen object en waarvan het verlengde deel vóór het tafereel in het oog terecht komt. Voor het tot stand komen van de perspecti vische afbeelding is de positie van het tafe reel erg belangrijk. Over de horizon kan hier nog opgemerkt worden, dat deze altijd even hoog is als het standpunt van de beschouwer. Als de beschouwer zelf hoog gaat staan komt daarom ook de horizon hoger in het beeld vlak te liggen. Het doorkijkvenster bij Poppekerke Op de plaats waar de voormalige kerk van Poppekerke heeft gestaan komt nu het doorkijkvenster te staan. Met behulp van GPS zijn de hoekpunten van de kerk in de situatie bepaald. Ik ging als volgt te werk: Met sjalons van drie meter lang worden de vormbepa- lende punten van de kerkplattegrond in het landschap vastgelegd. De sjalons worden gefotografeerd. We verbinden de toppen van de sjalons en ook de plaats waar deze in de grond staan door lijnen. Omdat de verticale lijnen evenwijdig zijn met het tafereel kan de maat van de sjalons (3 meter) worden geëx trapoleerd tot de gewenste maten van de te tekenen kerk. We hebben nu de lengte, de breedte en de hoogte van het perspectivische beeld gevonden en kunnen de kerk afmaken. Achttiende-eeuwse tekeningen De vorm van de kerk leiden we af uit his torisch overgebleven bronnen, zoals een tweetal achttiende-eeuwse tekeningen van de ruïne van de kerk. Ook bestaat een sum miere afbeelding van Poppekerke op de kaart (Zeelandia descriptio) uit 1550 van Antoon van den Wijngaerde. Tenslotte mag worden aangenomen dat het type kerk niet essentieel zal zijn afgeweken van andere nog bestaande kerken op Walcheren zoals die van Domburg, Aagtekerke, Meliskerke, Biggekerke en Ritthem. Uit al deze gegevens is een redelijk betrouwbaar historisch beeld te reconstrue ren. Als de beschouwer dit beeld voor het oog laat samenvallen met de bestaande horizon ontstaat een stukje oude werkelijkheid. Op woensdag 26 juni is er een afsluitende bijeenkomst geweest van het project Gekrompen dorpen, waarbij ook de door- kijkborden zijn onthuld. Deze zijn dus vanaf heden te bezichtigen. Hopelijk krijgt u een goed beeld van het verleden. Meer achtergrondinformatie is te vinden op onze website. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2013 | | pagina 6