king van de overheid in, de overheid zet meer in op preventie. In het nieuwe mil lennium zijn de sterk geïndividualiseerde burgers vooral afwachtend. Als gevolg van de marktwerking wordt de burger vooral klant. De overheid staat inmenging van de burgers niet zomaar toe. Feiten en emoties zijn vermengd en er is een afrekencultuur. Op weg naar de participatiestaat zien we dat er ruimte moet zijn voor de nieuwe rol len. Zorgen voor je zelf wordt ook zorgen voor elkaar. Dat zorgen voor elkaar gaat plaatsvinden in een groot gebied: niet alleen binnen de zorg. Maar ook binnen de zorg voor onze omge ving, de groenvoorziening, onze cultuur, de kracht van de lokale gemeenschap. Sociale cohesie en groepsverbanden komen weer in beeld en worden weer belangrijk. Nieuwe verbindingen en niet voor de hand liggende samenwerking kunnen hierin heel verrassend zijn en tot mooie resul taten leiden. Dat is de uitdaging waar we voor staan. Relatie met leefbaarheid Bij leefbaarheid gaat het er uiteindelijk om hoe mensen de match tussen henzelf en hun fysieke en sociale omgeving ervaren. Daarin staan relaties tussen de netwerken van men sen, de sociale infrastructuur van kernen en wijken en de door inwoners ervaren leefbaar heid centraal. De ervaren leefbaarheid is niet gebonden aan de omvang van het voorzieningenniveau in de eigen kern. Maar hangt veel meer af van de aanwezigheid en inzet van een aantal actieve inwoners en hun relatie onderling en met de overheid. Als inwoners het samenspel tussen inwoners, dorps- of wijkraad en de gemeen telijke overheid als goed waarderen, blijkt uit onderzoek (SCOOP) dat zij ook positief oorde len over leefbaarheid. Is er een rol voor Stichting Landschapsbeheer Zeeland? Wat de komende tijd nodig is, is dat we de dia loog aangaan. Bouwen op bestaande netwer ken en initiatieven. Succesvolle lokale acties 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2013 | | pagina 18