Enkele valkuilen en knelpunten bij bewonersparticipatie Door: Sylvia Tuinder en Lucien Calle, medewerkers SLZ In dit nummer vindt u veel succesverhalen over bewonersparticipatie. Toch merken we dat het proces niet overal even soepel ver loopt en soms hebben we zelfs te maken met echte teleurstellingen. Er zijn tal van valkuilen en knelpunten, hieronder wordt een aantal regelmatig terugkerende genoemd: Bereikbaarheid van bewoners Soms zijn bewoners in een werkgroep erg druk, komen ze niet vaak bij elkaar en is er slechts één persoon aanspreekbaar als con tactpersoon. Voor deze 'vrijwillige coördina tor' zijn de mensen soms ook weer moeilijk bereikbaar, zodat terugkoppeling enige tijd kan duren. Werken met bewonersgroepen met één aanspreekpunt, die zelf alle mensen kent en moet benaderen, is dus anders dan werken met aangesloten vrijwilligers, waar van we alle gegevens hebben. Daardoor kan het soms wat langzamer gaan, dan we wil len. Voortvarendheid van bewoners Juist hele actieve bewoners gaan soms snel ler dan de wind en willen heel snel tot resul taat komen. Dan kan het zijn dat er voorbij gerend wordt aan de noodzaak van vergun ningen, het vragen van toestemming of het belang van gesprekken met derden. Soms zijn er dan al zaken door de bewoners uit gevoerd zonder dat de formele zaken goed geregeld zijn. Draagvlak creëren kost soms tijd Daar waar enthousiaste bewoners rondlopen zijn er soms ook bewoners die minder snel een verandering willen. Tijd moeten nemen om via bijeen komsten en gesprekken elkaar goed te informeren is soms wat frustrerend, maar wel nodig om dan voor de lan gere termijn een goed draagvlak te hebben bij omwonenden. Verschillend organisatieniveau groepen Sommige bewonersgroepen kennen de weg en andere niet. Bewoners die hun wensen scherp kunnen verwoorden, de deuren plat lopen bij gemeenten en een eigen netwerk hebben, krijgen vaker hun zin, dan anderen die wat bescheidener de formele wegen zoe ken. Regelmatig zien we dat sommige groe pen steeds opnieuw financiering ontvangen van gemeenten, terwijl andere groepen steeds nul op het rekest krijgen. Ook voor gemeenten ingewikkeld We merken dat dit proces voor de gemeenten ook niet altijd makkelijk is. Rekening houden met de wensen van bewoners is natuurlijk mooi, maar die wensen zijn alleen goed rea liseerbaar als ze binnen het door gemeenten voorgestane beleid passen. Van tevoren die ruimte goed aangeven is dan van belang, evenals het handhaven daarvan. SLZ kan hier ook een gesprekspartner zijn of brugfunctie vervullen. De Boom In HERFST 2013 Stichting Landschapsbeheer Zeeland 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2013 | | pagina 33