Met het ontbreken aan fysieke toegankelijk heid, neemt ook de mentale toegankelijk heid af; het wordt dan steeds moeilijker om binding te voelen met het landschap. Toegang in fysieke zin is namelijk noodza kelijk voor het ontstaan of behouden van betrokkenheid bij een gebied. Het is een manier om het landschap beter waar te nemen, te begrijpen en te beleven. Al wandelend over de smalle onverharde of semiverharde weggetjes van ons Zeeuwse wan delnetwerk, loop je soms - zonder het te weten - over een pad met een geschiedenis. Bij de rea lisatie van het wandelnetwerk hebben we zoveel mogelijk geprobeerd deze oude paden erin op te nemen. Om zo het cultuurhistorische belang zichtbaar en toegankelijk te maken. Een pad met een verhaal erachter Behalve een fysieke route zijn deze oude paden ook een individueel en collectief geheugen. Aan deze structuren in het landschap zijn ontelbaar veel verhalen en herinneringen verbonden, van groepen mensen, van de vorige generaties, van de ontstaansgeschiedenis, van hoe mensen ooit leefden en wat zij belangrijk vonden. Het geeft karakter aan het pad. Het zijn vaak paden met oude gebruiken, waarvan alleen ouderen nog de verhalen kennen. Bijvoorbeeld over de tra dities, waarvoor en door wie het werd gebruikt. Vaak kun je het aan de naam nog wel herleiden; die relateert aan functie, plaats, type gebruiker of ontstaanswijze. Denk bijvoorbeeld aan de Door: Caroline Geluk, medewerker SLZ namen Jaagpad (langs trekvaarten), handels route, kerkepad, personeelspad etc. Kwaliteit van de leefomgeving Door ontwikkeling van het landgebruik zijn in de loop der tijd veel van dit soort paden ontoegankelijk geworden. Door het weer toegankelijk te maken van de paden, die soms zelfs helemaal verdwenen zijn, is er een legitieme situatie gecreëerd om door het landschap te lopen op plaatsen waar dat vaak niet meer mogelijk was. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als landschappen toegankelijk en beleefbaar zijn. 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2014 | | pagina 16