I De witte delen van de stenen lichten op in het donker, zodat de route beter zicht baar is. Langs de weg lagen in die tijd akkertjes, de zogenaamde geest- ofwel hooggelegen gronden. Misschien zijn het tegelijk toch wel palen geweest, die de grenzen aangaven van de akkers. Door de bomen en struiken is daar nu in elk geval niets meer van te zien, hoewel er hier en daar nog een soort van greppel te onder scheiden is. Ineens maakt het pad een rare knik. Bielzen en kasseien in de grond verraden dat we een oude spoorbaan kruisen. Het gaat hier om het spoor van de treinver binding Mechelen-Terneuzen. Haast niet voor te stellen, dat hier een trein heeft gereden. Het uitzicht moet schitterend geweest zijn, maar voor de reizigers waarschijnlijk heel gewoon in die tijd. Indrukwekkend zijn de dikke haagbeuken langs het spoortracé. Ze vormen een tun nel waar je door heen gaat. Zouden ze nog uit de tijd van de trein zijn? Even verderop komen we langs een serie akkertjes met een graangewas van wel een meter hoog. De kleuren van verschillende kruiden die er tussen staan, maken het tot een schilderachtig geheel. Het kost dan ook niet veel moeite om hier paarden met karren en werkende mensen bij te fantaseren. Is dit een stukje Zeeland van lang geleden? Oude kaarten laten zien, hoe het er ruim 150 jaar geleden ongeveer uit zag: kleinschalig agrarisch cultuurlandschap, vol elementen. Nog afwisselender dan nu het geval is. Hoe het er precies uit heeft gezien, weten we niet. In elk geval zijn er een heleboel stille getuigen van het veranderde landschap. Als we het bos uit lopen zien we een paar enorme dikke eiken hakhoutstoven van wel 2 meter in doorsnee. Zouden die misschien ook een 200-jarig jubi leum vieren? De Boom In Herfst 2014 Stichting Landschapsbeheer Zeeland 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2014 | | pagina 7