dat en wie betaalt dat? zeggen, omdat er overeenkomsten zijn: beide netwerken zijn opgebouwd als knooppunten systeem, beide liggen in Zeeland, bij beide zijn vrijwilligers betrokken. Echter, er zijn toch ook aanzienlijke verschillen. Hierdoor kost het onderhoud van het wandel netwerk veel meer tijd en geld. De twee belang rijkste punten zijn: De hoeveelheid benodigd bewegwijzerings materiaal is bij het wandelnetwerk veel groter dan bij het fietsnetwerk. Want het fietsnetwerk is grootschaliger dan het wandelnetwerk; een fietser gaat sneller en verder dan een wandelaar. Het fietsnetwerk is 1.900 kilometer lang, gemid deld is er 1 knooppunt per 4 kilometer, totaal zijn dat er dus ca 500. Bij het wandelnetwerk hebben we het over 2.500 kilometer, 1 knooppunt per 2 kilometer, totaal dus 1.250 knooppunten. Het onderhoud aan de paden is bij het wandel netwerk veel groter dan bij het fietsnetwerk. Want het fietsnetwerk ligt overwegend op verharde openbare weg, die in eigendom is bij een overheid. Er zijn dus geen boerenland paden aangelegd voor het fietsnetwerk. Er hoeven geen contracten gesloten te worden met particuliere eigenaren. Ook maaiwerk en ander onderhoudswerk aan dit type paden komt in het fietsnetwerk niet voor. Voorzieningen als toegangshekken, overstapjes, bruggen en trekvlotten zijn daarom in het fietsnetwerk ook niet nodig. Er wordt gebruik gemaakt van al aanwezige voorzieningen. Al met al dus een flinke klus en een flinke kostenpost, maar ja: dan héb je ook wat! De Boom In Herfst 2016 Stichting Landschapsbeheer Zeeland

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2016 | | pagina 17