dat en wie betaalt dat?
zeggen, omdat er overeenkomsten zijn: beide
netwerken zijn opgebouwd als knooppunten
systeem, beide liggen in Zeeland, bij beide zijn
vrijwilligers betrokken.
Echter, er zijn toch ook aanzienlijke verschillen.
Hierdoor kost het onderhoud van het wandel
netwerk veel meer tijd en geld. De twee belang
rijkste punten zijn:
De hoeveelheid benodigd bewegwijzerings
materiaal is bij het wandelnetwerk veel groter
dan bij het fietsnetwerk.
Want het fietsnetwerk is grootschaliger dan het
wandelnetwerk; een fietser gaat sneller en verder
dan een wandelaar.
Het fietsnetwerk is 1.900 kilometer lang, gemid
deld is er 1 knooppunt per 4 kilometer, totaal zijn
dat er dus ca 500.
Bij het wandelnetwerk hebben we het over
2.500 kilometer, 1 knooppunt per 2 kilometer,
totaal dus 1.250 knooppunten.
Het onderhoud aan de paden is bij het wandel
netwerk veel groter dan bij het fietsnetwerk.
Want het fietsnetwerk ligt overwegend op
verharde openbare weg, die in eigendom is
bij een overheid. Er zijn dus geen boerenland
paden aangelegd voor het fietsnetwerk.
Er hoeven geen contracten gesloten te worden
met particuliere eigenaren. Ook maaiwerk en
ander onderhoudswerk aan dit type paden
komt in het fietsnetwerk niet voor. Voorzieningen
als toegangshekken, overstapjes, bruggen en
trekvlotten zijn daarom in het fietsnetwerk ook
niet nodig. Er wordt gebruik gemaakt van al
aanwezige voorzieningen.
Al met al dus een flinke klus en een flinke kostenpost, maar ja: dan héb je ook wat!
De Boom In Herfst 2016 Stichting Landschapsbeheer Zeeland