worden. De hoop was ook dat de geschuts- bunkers buiten gevecht gesteld zouden worden en dat de verbindingswegen onbe gaanbaar zouden worden. Het water rukte echter niet snel genoeg op. Daarom werd enkele dagen later ook de Nolledijk iets ten westen van Vlissingen gebombardeerd, samen met de dijk ten westen van Fort Rammekens. Weer vier dagen later werd ook de dijk ten noordwesten van Veere gebombardeerd. Aan alle kanten kon nu de zee Walcheren binnenstromen. Ruim 70% van Walcheren kwam onder water te staan. Nadat in november de Duitsers hadden gecapituleerd werd al op bescheiden schaal begonnen met het herstel van de dijken. Doordat echter een groot deel van Nederland pas in mei 1945 werd bevrijd, ontbrak het aan voldoende menskracht en materialen hiervoor. Pas na de bevrijding van Nederland ging het sneller en werden in het najaar van 1945 de gaten bij Vlissingen, Westkapelle en Veere gedicht. Pas in februari 1946 werd het gat bij Fort Rammekens gedicht. Vervolgens werd een gat gemaakt in de dijk van het kanaal door Walcheren, waarna de droogmaking van Walcheren zonder pompen kon plaats vin den. Bij eb werden dan de sluizen bij Veere en Vlissingen opengezet. Hoewel het water toen vrij snel weg was, bleven met name direct achter de voorma lige gaten in de dijken de restanten achter van de dijkdoorbraken. Door de hoge stroomsnelheid waren daar diepe geulen uitgesleten. Deze zien we nog steeds terug in het landschap in de vorm van de Walcherse kreken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2018 | | pagina 10