utn I Een herstel ploeg herrijst uitzijn as Landschapsbeheer Zeeland Najaar 2022 Samenwerken aan ons cultuurlandschap 25 24 Het was leuk werk. Met twee teampjes van drie man onderhielden we het wandelnet- werk op Zuid-Beveland, van Hansweert tot De Piet, van Borssele tot Wemeldinge. In weer en wind, langs wegen en welen. Maar de bus versleet, doorstond de keuring niet meer. Er was eigenlijk geen geld voor een nieuwe. Het idee rees dat de vrijwilligers dan maar op pad zouden moeten met hun eigen auto's. Dat nooit, zei Arthur, onze teamcoördinator. Wij herstellers dreigden met stoppen. Toen kwam de kanarie in ons leven. Een knalgele pick-up met een open laad bak. Achter de cabine een kast met rechts een uitschuiflade voor het kleine gereed schap, het grotere spul - spaden, schop pen, grondboren, stootijzers - schoofje aan de linkerkant die kast in. Rolluikjes met hangslotjes sloten de kasten af. Palen, pilons, de trap lagen in de laadbak met een zeil erover. Dus: aankomen bij een klusje, zeil eraf, hangsloten van de rolluikjes open maken, rolluikjes omhoog, lade uitschuiven (uitkijken: langskomend verkeer kan hem raken!), gereedschap uitnemen, klusje doen, gereedschap terug in laadbak en kasten, rolluikjes neer, hangsloten dicht, zeil dicht - en door. Vierhonderd meter verder bij het volgende klusje: zeil eraf, hangslotjes open, lade uitschuiven, klusje doen en alles weer andersom. En dat de hele dag door. We deden het ook een keer niet helemaal goed: zo'n afstandje van vierhonderd meter met de lade rechts nog uitgeschoven... Het was gelukkig in een stille woonwijk, niks geraakt, niemand heeft het gemerkt. Er was trouwens nog iets anders mis met die kanarie: de cabine had maar plaats voor twee. Ook ernstig, want als je met de een werkte miste je de ander, werkte je met die ander dan miste je de een. We waren elkaar wat kwijt. En het werd erger. Voorman Piet stopte ermee, Rien werd ziek, Arthur zou ook stoppen en dan waren we nog met drie: Freek, Jan en ik. Malaise dus, Jan en ik hadden er zo ook niet veel zin meer in. Toen kwam er een lichtpuntje. Mijn zwager Dick wilde wel coördinator zijn. Een volgend lichtpuntje was Kees die zich meldde als nieuwe vrijwilliger. Derde lichtpuntje was de inruil van de kanarie. Het één bracht het ander mee: Gert kwam erbij en Ko en nog een Ko en Gerard - het werd een lichtjessnoer. Het ontwerp van het wandelnetwerk Reimerswaal leverde weer drie nieuwe herstellers op: Karel, Emile en Sjaak. En er meldden zich tenslotte twee Kapellenaren, Hans en Bert, voor het heerlijke buitenwerk. Het is zomaar weer een hele sterrenhe mel geworden, de grootste herstel- ploeg in de geschiedenis van de SLZ. Anekdote door Bram LeClerq uit 40 jaar SLZ J&-'

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2022 | | pagina 13