1 Alsaan het eind van de 19eeeuwdeeer- ste stoomgemalen worden gebouwd, tonen ook de Thoolse polderbestuurders daar interesse in. Tijdens het zeer natte jaar 1881 staan grote delen van het laag gelegen centrale deel van het eiland maandenlang onder water en dat heeft tot gevolg dat nog datzelfde jaar ir. Labrijn uit Zierikzee in opdracht van de Thoolse waterschappen een rapport maakt, waarin hij pleit voor de bouw van drie stoomgemalen om van de ellende af te komen. Drie gemalen Het zal echter nog jaren duren eer die drie gemalen gebouwd worden. De verdeling van de kosten onder de boeren vormt een probleem dat lang het struikelblok vormt. Maar in 1900 wordt bij Oud-Vossemeer het eerste gemaal gebouwd, waarna bij Tholen-stad in 1906 het gemaal 'De Eendracht'verrijst. Het derde gemaal is de 'Oosterschelde', dat in 1910 onderaan de zeedijk bij de Schelphoek verrijst. Het unieke is dat de schoorsteen van 25 meter in het water van de watergang wordt opgetrokken. Dat gebeurt door de firma De Ridder uit Oegstgeest, een van de twee schoorsteen bouwers, die Nederland dan rijk is. Voor e prijs van 1215 gulden wordt de pijp opgetrokken. Intussen bouwt aannemer J. Lindhout uit Oud-Vossemeer het gemaal plus de machinistenwoning. In oktober is alles bedrijfsklaar en begint het gemaal Ontoelaatbaar Nadat in 1928 het plan is gelanceerd om over te schakelen op elektrische bemaling, volgen enkele bewogen vergaderingen van het waterschap aan zijn karwei: de grootste polder van Tholen (de Poortvlietpolder) droog houden. Dat lukt aardig, tot men in 1925 besluit ook de afwatering van de Broek- en Roolandpolder door de 'Oosterschelde'te laten doen. Dat blijkt een brug te ver; in de winter is de capaciteit van het stoomgemaal onvoldoende. Poortvliet, waarbij voor- en tegenstan ders elkaar fel bekampen. Uiteindelijk winnen de voorstanders van een elek trisch gemaal met 50 tegen 41 stem men. Maar het plan om de stoomma chine in de'Oosterschelde'te vervan gen door een elektrisch gemaal, wordt afgeschoten door waterbouwkundige, prof. Visser. Want er zal een dikkere pijp door de zeedijk moeten worden gegraven om het water af te voeren en dat noemt hij 'op ontoelaatbare wijze wroeten in het dijklichaam'. Hij vreest dat de zeedijk er te zwak door zal worden bij zware storm. Landschapsbeheer Zeeland Najaar 2022 Samenwerken aan ons cultuurlandschap 14 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Landschapsbeheer Zeeland - de Boom in | 2022 | | pagina 8