I m met het laten afvloeien van het water van dit deel van het eiland worden aangevangen. In vergelijking met de dichting der dijk- gaten een eenvoudig werk. In den dijk van het Kanaal door Walcheren wordt tusschen Middelburg en Veere een gat gebaggerd en door bij eb de sluizen van dit kanaal te Veere en Vlissingen te openen, laat men het water van het eiland afvloeien, zonder dat zelfs behoeft te worden gepompt. Half December is het westelijk deel van het eiland droog behoudens enkele gedeelten, welke ten gevolge van het dichtslibben van slooten en water gangen niet zoo gemakkelijk kunnen spuien. Thans blijft alleen nog het gat bij Rammekens en daarmee 2000 ha overstroomd gebied over. Op i December wordt een poging tot sluiting van het laatste gat ondernomen. Aanvankelijk schijnt dit te gelukken. Maar nu is het water den mensch te sterk. Het baant zich een weg onder den grooten betonnen caisson, welke als sluitmiddel was gebruikt, ën na eenige dagen is het duidelijk, dat de poging is mislukt. In den loop van Januari 1946 zal echter opnieuw slag worden geleverd en mogelijk zal ditmaal de mensch als overwinnaar uit den strijd komen. Tot zoolang zullen de reeds zwaar be proefde dorpen Ritthem en Oost-Souburg nog door den water wolf worden geteisterd. Wat is de groote moeilijkheid bij het sluiten der dijkbreuken? Het antwoord is: de zeer sterke stroom, die bij eiken vloed naar binnen en bij elke eb weer naar buiten vloeit. En deze stroom slijpt den bodem in de gaten steeds dieper uit en vormt land inwaarts groote, op rivieren gelijkende geulen. Het eerste werk dat nu bij de dichting van een dijkbreuk moet geschieden is dus, den bodem van het gat tegen uitschuring te beschermen. En deze bescherming gebeurt door toepassing van een oude, in de Hol- landsche waterbouwkunde beproefde methode, namelijk door middel van zinkstukken. Een zinkstuk is een op speciale wijze van rijshout vervaardigde matras van bijvoorbeeld 25 m lengte en 25 m breedte. Deze matras drijft en wordt boven de plaats ge sleept, die men beschermen wil. Daarna wordt zij met zooveel steenen (z.g. zinksteen, onregelmatige brokken natuursteen, wegend 10 a 50 kg per stuk) belast tot zij zinkt. Ligt het zink stuk eenmaal op den bodem, dan worden er nog meer steenen op geworpen, z.g. stortsteen, om er voor te zorgen, dat het stuk niet door den stroom wordt weggesleurd. Nadat de bodem van het gat behoorlijk is beschermd, wordt een aanvang gemaakt met het vernauwen van het gat. Vanéén zijde of van weerskanten wordt de nieuwe dijk uitgebouwd. Dit uitbouwen geschiedt in beginsel door een boven hoogwater rei- kenjden kleinen dijk van klei vooruit te brengen en dien aan de landzijde zoo spoedig mogelijk steun te geven door een groot zandlichaam. Het aanbrengen van dit zandlichaam gebeurt in het algemeen door middel van een zandzuiger, die een mengsel 13 De groote Engelsche Phoenix-caissonwaarmede óp- 1 December werd ge poogd de blokkeering van het gat bij Rammekens tot stand te brengenDeze en vele andere gebruikte cais sons en pontons zijn af komstig van de kunstmatige Mulberry-haven, welke de geallieerden bij hun landing in Normandi'è 8 Krachtige ekstroom door hei sluitgat van den Nolledijk vóór de eerste sluiting (Foto Carel Blazer) 10 De Nolledijk wederom doorgebroken Een felle stroom schiet door de nieuwe opening. Foto Menning, Vlissingen) 1 Door middel van explosief worden de schepen voor de blokkeering van hei sluit gat bij Veere tnt zinken gebracht. (Foto John Merk 14 De vloedstroom trekt door het sluitgat Rammekens (Foto John Merk) 11 De pontonwaarmede de doorge broken Nolledijk wederom werd geblok keerd, wordt met exphsiestof tot zinken gebracht (Foto Henning, Vlissingen) 1S De Phoenix-caisson ter blokkeering van kei sluitgat Rammekens is geplaatstDe ebstroomdringt langs 'en onder door den caisson. Foto Jóhn Merk 20 De nieuwe dijk te West- kafette werd door storm aange tast, doek kon worden behouden. 19 De dijk te Weslkapelle in op bouw na de sluitingOp den voor grond een Bngelscke bulldozer

Tijdschriftenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1946 | | pagina 10