JAN STRUBE De Biesbosch schilder van Brabant Nieuw land in Brabant: H ET ligt in de bedoeling de afsluiting van den BiesbóSch te bewerkstelligen door den aanleg van een dijk, die vanaf Werkendam in Zuid- Westelijke richting zal loopen langs de Nieuwe Merwede. Reeds op het oogenblik loopt hier een bandijk tot aan het uiterste puntje van den Biesbosoh, de Luna Jacomina-plaat Deze dijk beschermt echter niet tegen hooge stormvloeden en laat bovendien een heele serie buitenpólders ten prooi aan het in de Merwede opgestuwde water. De nieüwe dijk, die met een. kruinhoogte van 6.50 M, N.A.Ihet achterliggende land zal vrijwaren tegen stormvloeden, sluit alle bui tengronden in. Bij Werkendam zal ruimte blijven voor den aanleg van een buitenhaven. Jan Struts ,J3oerenkoopdag in Brabant(Cliché „De Landstand") NDER de Brabantsche kunstenaars van het oogenblik neemt de Bredasche kunstschilder Jan Strube om meer dan één reden een vooraan staande plaats in. Strube, wiens werken in steeds breeder kring groote waardeering vinden, is n.l. iemand, die niet alleen artistiek gesproken, -doch ook uit zuiver zakelijk oogpunt bezien, geheel eigen, Sterk persoonlijke, inzichten heeft, Amsterdammer van geboorte exposeerde Strube reeds in 1920 op vrij jeugdigen leeftijd bij de Onafhankelijken aldaar, waarbij vooral zijn schilderstukken betrekking hebbende op het Bra bantsche boerenleven sterk de aandactht trokken. Nog meer kwamen de boerenschilderingen van dezen geboren Amsterdammer in het middelpunt der belangstelling te staan, toen hij zich eenige jaren later op den Brabantschen buiten vestigde en zijn atelier midden» in het Liesbosch betrok. Niettemin kreeg ook hij, hoewel reeds vrij al gemeen bekend, met de moeilijkheden, het kunstenaar-zijn eigen, te kampen. Deze moei lijkheden waren voornamelijk van materieelen aard en in de eerste plaats het gevolg van een gebrek aan expositieruimte met de daaraan noodwendig verbonden geringe mogelijkheid van afzet van zijn kunstproducten. Als practisch mensch is Strube toen niet bij de pakken neer gaan zitten. Hij wendde zich j^iet, zooals vele zijner confraters tot „Kunst in nood", doah bouwde een geheel eigen theorie op, welke eerst thans door velen als juist wordt erkend. Deze theorie is, dat ook de kunstenaar recht beeft op zijn plaats in de samenleving, aange Enkele bijzonderheden over de voor- loopige plannen tot indijking. ^Kan de oevers van de Bergsche Maas werken momenteel honderden arbeiders aan de verhoo- gpng der dijken. In het najaar kwam het eerste gedeelte van den nieuwen dijk langs den Zuide lijken oever van de Amer, dat loopt vanaf Geertruidenberg tot aan het vredige dorpje Drimmelen, gereed en voor dit jaar staan de hier aansluitende werken op het programma. Het zijn de eerste praktische stappen op den moeilijken weg, die onze waterstaatkundigen hebben betreden voor het watervrij maken van het oude .waterland in onze provincie: de Bra bantsche Biesbosch. De eerste praktische stap pen, want er zijn in de voorbije jaren al heel wat theoretische stappen op dit pad gezet. Velen onzer Landstanders, wier belangen ten nauwste bij de uitvoering dezer plannen die immers ook voor andere gebieden dan de Biesbosch van rechtstreekschen invloed zijn zijn betrokken, weten hoe er jarenlang gepraat, geprojecteerd, gerapporteerd en gedebatteerd is over deze ge wichtige zaken. Zij weten ook hoe na dit alles de zaak scheen vastgeloopen tot in den zomer van 1940 nog maar enkele maanden na het optrekken van deri kruitdamp boven ons land, het „Dagblad van Noordbrabant en Zeeland/' welk blad onvermoeid op de bres heeft gestaan voor de 'Brabantsche belangen, die bij dit werk betrokken waren het bericht bracht, dat het Departement van Waterstaat zijn goedkeuring aan de nog niet in details uitgewerkte plannen had* gehecht. Met de uitvoering kon toen met één slag een begin worden gemaakt. Wij willen in enkele artikelen het een en ander zien de maatschappij niet zonder kunst kan leven en kunst dus in zekeren zin een levens behoefte is. De taak van den kunstenaar is daar tegenover niet alleen kunst voort te brengen, doch ook te zorgen, dg.t zijn kunstproducten op de juiste plaats komen. De kunstenaar heeft- dus een verantwoording tegenover de maatschappij Jan Strube Veemarkt mededeelen over de groote trekken van het Bies- boschplan in engeren zin, dus zonder daarbij in te gaan op de paralfel loopende werken in de aansluitende gebieden van Amer, Donge en Oude Maas. Die groote trekken zijn weergegeven in een uiteenzetting, die het hoofd van den Cultuur- teohnischen Dienst te Utrecht, ir. Mesu, indertijd voor de leden van het waterschap „De Bra bantsche Biesbosch" heeft gegeven, waarbij ech ter dient te worden vooropgesteld dat dit alles slechts voorloopige projecten zijn, die uiteindelijk wellicht 'nog zeer belangrijke wijzigingen zouden kunnen ondergaan. Vooreerst het een en ander over de geprojecteerde waterstaatswerken. In volgende artikelen kun nen wij dan nog reppen over de projecten van cultuur-technisch en, van sociaal-economiscben en van administratieven aard. Onder de waterstaatkundige werken zijn te re kenen den aanleg van den afsluitdijk, van het groote afwateringssysteem en van de verkeers wegen zoowel te water als te land. De afsluitdijk. Vanaf de Spieringsluis, even ten Zuiden van Kop van het Land zal de nieuwe dijk de bestaande kade volgen tot voorbij den „polder Hoog en Hof. Vandaar zal de dijk naar het Zuid-Oosten af buigen dwars door het Gat van de Visscher en moet zich onder alle omstandigheden nuttig maken. En zoo redeneerde Strube een tiental jaren geleden verder wanneer de maatschappelijke verhoudingen een grondige wijziging ondergaan, kan de kunstenaar deze wijziging niet hoog hartig negeeren, doch moet hij ook zijn hunst aan de gewijzigde verhoudingen aanpassen Wanneer dan ook het publiek, zooals toen in een tijd van laag-conjunctuur, niet meer in staat i9, om honderden guldens voor één schilderij neer te tellen, heeft de kunstenaar met deze ver anderde omstandigheden rekening te houden Eerst immers, wanneer de kunstenaar er in slaagt zijn kunst ook onder het gewone publiek te brengen, gaat er van die kunst opvoedende waarde uit. Deze laatste stelregel, welke thans na ongeveer 10 jaar vrijwel algemeen als juist erkend wordt, deed Strube zich toeleggen op zijn pastel- en zwart krijLstukken, alsmede van zijn litho's. Uit dienzelfden tijd dateeren ook zijn, eveneens in zwart-wit uitgevoerde boerenlevens welke sterk de aandacht trekken door de geheel uit zonderlijke visie van den kunstenaar, die al het overbodige als het ware weglaat, zoodat alleen de expressie blijft om daardoor des te scherper te spreken. Men zie daarvoor b.v. zijn „Boerenkoopdag m Brabant" en zijn „Verkooping groot veè" en lette eens op de gespannen houding van de daarop voorkomende personen en op hun ge laatsexpressie, waarin alle menschelijke hart stochten zich weerspiegelen. (Cliché „De Landstand") naar den polder Vischplaat. De uiterste hoek van het Biesboschgebied blijft dus buitendijks zoodat hier een belangrijk deel van het fraaie waterland ten dienste van den watertoerist gespaard wordt. Aan de Zuidzijde zal de afsluitdijk vervolgens de bekadingen volgen van den Visehplaatpolder, Lunapolder enzoovoorts tot aan het Spijkerboor, <Jat een der belangrijkste scheepvaartwegen van den Biesbosch is. Het Spijkerboor zal door den dijk worden afgesneden en een scheepvaartsiuis krijgen. Langs den Zuidrand van de Gecombi neerde Polders Steen van Kloosteroord zal de afsluitdijk zich vervolgens voortzetten tot aan de brug van Keizersveer. Met uitzondering van den hoek van Anna Jaco- minaplaat en enkele langgerekte buitenpoldertjes ten Zuiden van de Spieringsluis tot aan de Deene plaat, zal dan het geheele gebied binnen de veilige armen van een zwaren afsluitdijk worden gesloten. Een alleszins radicale oplossing dus, die in scherpe tegenstelling staat tot diverse plannen, die in den pennestrijd der laatste jaren geopperd zijn, en die dikwijls een slechts' gedeeltelijke in poldering of een onvolkomen beveiliging van het gebied voorstelden. Wil de Biesbosch een be woonbaar landbouwgebied worden, dan kan niet met halve maatregelen worden volstaan. Zooals gezegd staan al deze werken nog lang niet in details vast Dat is vooreerst ook niet noodzakelijk, want vooraleer men met de eigen lijke afsluiting kan beginnen moet veel ander weik worden verzet Temeer daai ook de mon ding van de Donge en van het Oude Maasje zullen wo'den afgesloten moet immers in de toe komst rekening worden gehouden met een veel hoogei öploopen der storm .oeden in de groote rivieren, die de mlpboezems var Bieschbosch, Donge en Oude Maas zullen moeten missen. Daarom zullen in Brabant en Zuid-Holland om vangrijke dijkverhoogingen moeten worden ver richt vooraleer men den Biesbosch zelf zal kun nen bevrijden. Dat is een werk van jaren en in dien tijd kan er aan de details worden gewerkt. (Wordt vervolgd).

Tijdschriftenbank Zeeland

De landstand in Zeeland, geïllustreerd weekblad. | 1942 | | pagina 3