Vlasbewerkers A 13eroepssc fiool up or Boven: Een gedeelte van het lokaal, waar de theo retische lessen gegeven worden. Vlasmeester Van- demoortele met eenige zijner leerlingen. Onder: Het begin van een der lessen in het turbine gebouw is het regelmatig uitspreiden van het vlas- stroo, opdat het voorzivin- gelen in de turbine regel matig kan geschieden. Vanuit de school voor vlasbewerkers in Standdaarbuiten (N.B.) begint voor de vlasserij in ons land een nieuwe bloei periode, omdat de beste methodeh van bewerking daar geleerd worden, onder lei ding van den vlasmeester Jos. C. Vande- moortele. Men heeft, goed beschouwd, in Nederland immer ten onrechte geklaagd over de con currentie, die het vlas van België onder vond. Deze concurrentie was een waan idee^ De reden waarom Vlaanderen aan de spits stond was gelegen in de toepassing aldaar van de beste bewerkingsmethoden. In Nederland daarentegen heeft men nooit het groote accent willen leggen op het vlas. Steeds waren het andere landbouwproduc ten of vlas, die afwisselend de «verhand- hadden al naarmate de rentabiliteit. De school heeft zich mede ten doel gesteld, de landbouwers weer terug te brengen naar het vlas. Ondanks vele moeilijkheden is het de verdienste van deze school-opleiding, dat de nieuwe inzichten niet alleen veld gewonnen hebben, maar reeds ruime1 toe passing zijn gaan vinden. Op 26 September 1940 heeft de school haar deuren geopend. Voordat de leerlingen toegelaten worden, moeten zij zich onder werpen aan een examen. De duur van de opleiding is 2 jaar. Per kalenderjaar heeft de Heer Vandemoortele immer de twee jaargangen onder handen. Het eerste begin werd gemaakt met jongens uitsluitend afkomstig uit Brabant. De nieuwe jaarklasse telt 18 leerlingen, die niet alleen uit het gewest, maar ook uit andere provincies komen, zoodat nu reeds met recht van een nationale vlSs- school gesproken kan worden. Voeg daar nog bij, dat voor het volgende eerste jaar verzoeken om toelating het bestuur al bereikt hebben, dan kan men aan de hand hiervan gevoeglijk concludeeren hoe hoog deze schoolopleiding in bevoegde kringen aangeslagen wordt. Een enkel bezwaar voor een leerling is wel eens het teloor gaan van zijn arbeidskracht ■voor het gezin. De practijk heeft echter geleerd, dat door de intensiveering van de industrie die een gevolg is van de opge dane kennis, ruimschoots de verloren pres taties worden ingehaald. Wat leert men op deze school? Met een enkel woord kunnen we het zoo omschrij ven: het heele vlasproces, dus van uitzaai LinksHet turbinehuis; in het midden: de roterijrechts: dé school. De eerstejaars leer lingen zijn druk aan den arbeid.

Tijdschriftenbank Zeeland

De landstand in Zeeland, geïllustreerd weekblad. | 1942 | | pagina 4