tot eindproduct, in theorie zoowel als prac-
tijk, wordt hier onderwezen. Zoo bepalen
de lessen zich des morgens tot het z.g.
weidewerk, hetgeen met het plukken (vol
gens Vlaamsche methode) eindigt. Het
winterseizoen brengt lessen in zwingelen
en repelen. Behalve deze onderdeelen, die
natuurlijk hoofdzaak zijn, wordt nog
onderwijs gegeven in de Nederlandsche
taal, kostprijsberekening, bedrijfseconomie,
enz.
In groote trekken meenen we hiermee een
overzicht van het leerplan te hebben ge
geven..
Het roten.
Omdat we bij deze school ook een warm-
waterroterij aantroffen, vroegen we den
Het vlas is ook voor
den Productieslag
van zeer veel belang.
Deze school verdient
dan ook onze volle
belangstelling.
Het vlaszaad is name
lijk sterk oliehoudend,
waardoor het aange
wend kan, worden o.a.
in den vorm van lijn
koeken e.d. als vee
voeder.
Tijdens de les in het na-
zwingelen en opmaken.
Foto's: West-Brabant mon
tage: ,,De Landstand".
v .i.
vlasmeester ons een
en ander te willen
vertellen over de ver
schillende wijzen van
roten en waarom het
warmwaterroten de
yoorkeur heeft.
Wij onderscheiden
dan naar hun betee-
kenis: warmwaterro
ten, sloot- en dauw-
roten.
Bij dauwroot laat
men het vlas het root-
proces volgen, uitge
spreid op den grond.
Kenmerk van deze
methode is de zwarte kleur, die het vlas
dan aanneemt.
Voor slootroot brengt men de partij in een
sloot, waarvan de blauwe kleur het ken
merk is.
In warm water vindt het rootproces hier
in een paar uur tijds plaats. De wit-gele
kleur is kenmerkend .voor deze methode.
De weinige tijd, die dit proces vergtr de
grootere sterkte vooral en ook de hoogere
geldelijke waardeering voor het zoo be
werkte product, hebben deze warmwater-
rootmethode de voorkeur doen verkrij
gen.
De heer Vandemoortele wees er nog even
op, dat men b.v. de teelt van vlas heeft
vrijgelaten, mede met het oog op de be-
teekenis van het vlas in den productie
slag.
Na de roterij
verlaten te heb
ben wordt het vlas
op de weide naar de
aanwijzingen van den
vlasmeester in het
midden) „opgezet".
Onder leiding van den
vlasmeester maken de
leerlingen zich ver
trouwd met de^ re-
pleermachine. Links
ie vlasmeester J. Van
demoortele.
Ooefening in het ma
ken van zgn. hand
vollen