De dorpsgemeenschap M ?n hoort de stedelingen wel eens spreken over de boersche zeden, die volgens hen veel te ruw en te los zijn. Maar juist een hechte dorpsgemeenschap vormt een waarborg tegen zedelijk bederf Wanneer een jongen een meisje een trouwbelofte had gegeven en hij brak zijn woord, dan kwam de heele „joonkheid" ("dat is de mannelijke ongehuwde jeugd boven de 16 jaar) in actie om door alle mogelijke pressie op den ontrouwen minnaar de zaak weer in orde te brengen. En wanneer de betreffende persoon niet toegaf, werd er wel voor gezorgd, dat in 't dorp voor hem 't leven onmogelijk werd. De meeste Jonge lui echter dreven de zaak niet zoo op de spits en gaven toe. Brieven van Bram nut den Braekpolder Wolliianiseeren een moderne hou tconserveering F.IJDAG 7 MEI 1943 DE LANDSTAND PAG. 4 Het bindende element in de plattelandssamenleving idereen is het bekend, dat er tusschen een stad en een dorp groote verschillen bestaan. Wanneer men echter vraagt, deze verschillen eens nader aan te duiden, dan komt men vaak de zonder lingste begrippen tegen. Zoo zei een twintigjarige boerenzoon hierover: „In de stad kun je 's Zondagsmiddags naar de bioscoop, op een dorp kun je 's Zondags koeien melken". Een even oude stedeling zei: „in de stad kun je hard werken in een donkere fabriek en droog brood met jam eten, op een dorp kun je matig werken in de vrje natuur en spek en ham eten". Moeten wij er nog op wijzen, hoe ver ze er beiden naast zjn Want het verschil tusschen stad en dorp ligt niet in eten, drinken of een bioscoopje! Neen. het ligt veel dieper, het verschil begint al bij de geaardheid van deze twee vormen van samenleving. De aard en ontwikkeling der bewoners, het karakter der bestaansmiddelen, opbouw van den samenlevings vorm, het zijn alle normen, die het groote verschil staddorp bepalen. Want in tegenstelling met de stad, waar voor ieder plaats is. vinde we het dorp als een logisch opge. bouwde arbeidsgemeenschap van boeren en landarbei ders. aangevuld met handwerkslieden en neringdoen den. geestelijke leiders van kerk en onderwijs, die echter allen voor hun beroep den grondslag vinden in het werk der boeren. Niet alleen, dat de smid leven moet van het werk aan paardenhoeven en landbouwwerktuigen, maar bij zal zelf, zij het dan vaak op bescheiden wjze, een stukje grond bewerken en bebouwen. En dat heusch niet alleen omdat plat goedkoope groeflten oplevert, maar vóór alles omdat zijn vader, grootvader, enz. dat óók deden en omdat het tegen de wetten van de dorpsgemeenschap fcou zijn, wanneer een smid zijn paar are grond braak liet liggen en zijn groente aan de groentenkar kocht Zoo is het met den timmerman, den wagenmaker, den winkelier, den schoenmaker, den barbier, kortom met allen, die tot de levens, en arbeidsgemeenschap, die wij dorp noemen, behooren. Wat de stad vooral van het dorp onderscheidt, is het gezinsverband. Het gezin in de stad hangt in feite zeer los aan elkaar. Elk gezinslid heeft zijn aparte, persoonlijke belang stelling. ieder heeft zijn eigen beroep en werkkring, ieder streeft dus in een andere richting. Geheel anders is dit echter op het dorp. Niet alleen de vader, maar ook de moeder, de zoons en dochters, zelfs vaak nog de grootvader, vinden hun werk in het bedrijf en hebben er ook belangstelling voor Zij streven dus ook allen naar éénzelfde doel: het vervolmaken van hun bedrijf. Tn het dorp is het gezin arbeidsgemeenschap no. 1. De dorpsgemeenschap is een levend samenstel van vele gezinnen Nu is het merkwaardig, dat de meer of mindere ge. bondenhpid van de dorpsgemeenschap gewestelijk zeer uiteen loopt Tn Zeeland b.v. is de band tusschen de dorpelingen niet zoo hecht als in Drente en Overijssel. Daar kent men nog de z.g. „burendiensten", die overigens niets met „buren" doch met de „buurt" te maken hebben. De grenzen dezer buurt vormen een scheiding in alles, wat met het dagelijksch leven te maken heeft. En hoe gaat 't bij een begrafenis? Op "t dorp wordt voor ieder, ook voor den geringsten mensch, de klok geluid en heel 't dorp deelt in de rouw. Maar in de stad wordt U „vlug en netjes" bediend en een be grafenisonderneming doet 4 a 5 begrafenissen op een dag af. En daarom boeren, houdt U steeds voor oogen, dat niet de boer met zjjn zeden en gewoonten de kuituur naar beneden haalt, maar dat het juist de steden zijn die onze kuituur bederven. Jn plaats van de oude dorpsfanfare speelt nu de gra- mofoon jazz-platen, in plaats van naar de rederijkers kamer gaan we nu naar de bioscoop in de stad, in plaats van de kleeren die onze overgrootouders reeds droegen, zijn nu steedsche flodderkleeren gekomen. Ziet boeren, al deze „steedsche" injecties zijn even- zooveel punten die onze boerenkultuur naar beneden halen. Is het niet verschrikkelijk, dat onze mooie, oude meu belen thans pronken in stadhuizen, terwijl op de boer derij allerlei leelijke en onsmakelijke prullaria staan? Neen, boeren, zoo zijn wij op den verkeerden weg. Uw boer-zijn dient ge als een eer te beschouwen, niet als een last die ge met schaamte dragen moet. In Uw boer zijn ligt Uw kracht, in de dorpsgemeen schap Uw macht. De Landstand nu zal door Landjeugd, Landvrouwen, werkgemeenschap, enz. trachten de oude dorpsgemeen schappen in haar ouden bloei te herstellen. Uw steun is daarbij onmisbaar, steunt dus ons werk, het is Uw eigen belang. Nu er door de tijdsomstandigheden overal in het land veel vraag is naar hout en door de schaarschte de prijzen aanmerkelijk gestegen zijn, wordt tiet voor den handel niet alleen, maar ook voor land- en tuin bouw zaak, het hout zoo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Hout, gebruikt zooals het uit de oosschen komt, staat bloot aan de vernielende werking van zwammen en insecten, welke verrotting of vermol ming veroorzaken en het hout veel minder -ang doen duren. Houtconserveering moet zich dus richten op het onschadelijk maken van, en het beschermen tegen deze vernielers. Reeds in ouden tijd trachtte men door toepassing van metaalzouten, de duurzaamheid te verhoogen, maar deze zouten spoelden uit; deze methode werd later vtrlaten, ten gunste van een andere, die betere resul taten opleverde: carbolineum en creosoot. Het laatste is voor land- en tuinbouw niet te gebruiken, daar dit funeste gevolgen heeft voor den plantengroei: wel voor waterbouwwerken. Carbolineum verliest tn feite de houtbesehermende werking, wanneer de carboli- neumgeur er niet meer is, moet dus herhaaldelijk ge- bruikt worden, maai is niet schadelijk voor de plan ten. Na vele onderzoekingen slaagde dr. Wolman er in, zouten te vinden, naar hem Wolmanzouten ge noemd, die de zoo lang gewenschte oplossing brach ten: een duurzame en voor de planten onschadelijke houtbescherming. Deze zouten worden voor de behan deling van het hout in het water opgelost en het hout in deze oplossing, enkele dagen ondergedompeld. De zouten, waaruit Wolmanzout is samengesteld, gaan in het hout een nieuwezoutverbinding aan, welke onoplosbaar op de houtvezel wordt neergeslagen. De giftwerking t.o.v. zwammen en insecten is zoo groot, dat ieder leven ten koste van het gewolmaniseerde hout onmogelijk is. Het hout wordt afdoende be schermd tegen zwammen en insecten. Proeven aan de Landbouwschool te Wageningen genomen. leverden uitnemende resultaten op en de ondervindingen, opge daan door onderscheidene land- en tuinbouwconsulen- ten, waren oorzaak, dat ook de* Rijksinspecteur van den Tuinbouw zijn onbeperkt vertrouwen /aan deze zouten schonk. Sinds d'rie jaar is aan het Wolmani- seeren van hout in Nederland meer bekendheid ge geven; de Ned. Heidemij. maakte er bij herhaling gebruik van. De groote vlucht, welke deze zouten in zoo betrekkelijk korten tijd hebben genomen en het onbeperkt vertrouwen, dat zij genieten, mogen als maatstaf bij de beoordeeling van hunne houtcon- serveerende eigenschappen dienen. Bram uut den Braekpolder Lezers van „De Landstand" 'k Za d'r wé mee 's 'n stuitje voo gae zitte om 's 't een en ander op pepier te zette. De Paesche m'n ok wé achter de rik. t Eit anders nie vee bijzonders gewist't weer werkte ok niet erg mee. Derde Paesche ginge de jongelui nog a vee nae stad, me daer was noe ok nie vee te be- leve. Toch is 't nog a druk gewist, wan jongelui wete d'r eige aoltied wè te ve maeke. Ik bin d'r daerom gin voorstander van da ze zoovee nae de stad gae. Ze kunne d'r vee leve, mae weinig goeds. Nee, da was 't vroeger bie ons op 'du rp 'eel wat gezelliger as noe. As ze noe ple zier wule dan motte ze persé naè de stad. Vroeger dan maekten m'n onder me- kaore vee meer plezier, dan noe mee aol dat stadse gedoe. Op derde Paesche was 't 'elemaele feest. Dan speelde de meziek- en 's devends was 't bal in d'erberge. Vreed vee gelachen m'n toen. M'n neef Merien is 'n Zaterdag vrom ge- komme uut Rusland. Die was dè op 'n bedrief in d'Oekraïne. Twaolf duuzend geniete was dat groot! Due mó je toch nie mis over dienke. As je die zo 'oorde vertelle, dan oeve m'n 'ier toch gin onger te lieë. Zoovee grond as dae nog te bewerken is! En vruchtbaer, daer is gin tweede voorbeeld van. Mae wat kunne de boeren 'ier dan nog dankbaer weze, dat ze 't 'ebbe zo as 't noe nog is! Me magge dan wè 's last 'ebbe van ver ordeningen, papieren rotnslomp en meer van zuk moois, da's toch aoltied nog 'eel wat anders, dan zoas 't daer in Rusland gebeurt is. Dae waere boeren van 70 jaer, die 'a geslachten lank op d'n zelfden 'of gezeten 'ebbe, die op zo'n ouwerdom nog van d'r bedrief gejoge waere en als de minste slaef op d'r eigen 'oeve moste icerke en d'opbriengsf, dae krege zulder net te vee om te sterven van mae toch ok nie genoeg om te leven. De rest was voo de heilstaat Noe kan iedereen z'n eigen opvatting 'ebbe, mae voo zoiets zouë d'r toch ok nie vee liefebbers weze, vermoed ik. En om dat Braekpolder, 5 Mei 19^3 gevaer noe af te wende, is 't nodig dat iedereen in deze oorlog de gegeven op dracht zo goed meugelijk uitvoerd en die opdracht luid voo d'n boer PRODUCEREN! En noe magge m'n dan wè 's moppere over aoller'ande maetregels enz. Ik za d'n lesten weze, om te zeggen dat aolles 'elemael in orde is. Mae wae gewerkt 'oord, dat 'ore fouten gemaekt. En we motte toch 'ok be- dienke: „Gaet om ons volk". 'n Dag of wat gele je bin 'k nae Rotter dani gewist, voo 'n erfeniskwestie. Mae die fe- rnielje van mien daer, noe, die ei mien 's even op m'n kop gezete. Waer of dat noe toch goed voo was, dat 'n boer aolles kriegt, en 'n geweun mens naebie niks. Ze gunde aoUemaole 'n boer wat a 'n nodig éit om te leven, mae 't kan ok te vee van 't goeie 'oore. Noe ok wee, mee die suuker. Zulder motte van 't nac- jaer vier weken zonder doeè en de boeren kriege noe d een* voorschot op wat d ze van de zeumer nog extra kriegen. Kiek, dae wist 'k noe ok niet vee op te zeggen, 't Kan wezenlijk wé 's tevee weze ok. 'k Kan alleinig mae zegge, dat 'k er toch niet om gevroogen Tja, ja, die diengen doe wat tegenworxg. 'n Boer 'oort van alle kanten benijd deu de stedeling. Mae dat 'r ook nog een andere tied gewist 'eid, dat bin ze eens klaps vergete. D'r is ok nog een tied ge wist, dat onze producten voo 'n krats nae overzee gienge of op d'n mest 'oop. As boer toen bie z'n femielje kwam, dan wier 'n wé 's 'n bitje anders be'andeld, want een boer in de femieljedat was de moeite nie woerd, diem most je mae 'n bitje ach ter a 'and ouë. Maer noe kwaeme ze 't rek mee de leste sigarre die zin 'uus en 'n borreltje schoot d'r ok wé op over en ze streeë d'r geweund om, waer a 'k noe zou slaepe. Dat leek ze nogal vruchtdrae- getid, zo'n boei enfemieljelid in 'uus. Zo zie. de tied verandert nog a's. 'Oe arder of we noe op onze bedrieve werke'oe eerder of de tied d'r is, dat m'n wee glad kunne doeëwat of >m'n zelfs wille en da de contreleurs tot 't verleden be'oore. En noe schee 'k er toch wé mile's uut en groete je als aoltied julder BRAM.

Tijdschriftenbank Zeeland

De landstand in Zeeland, geïllustreerd weekblad. | 1943 | | pagina 4