Bij den groenenden oogst „Land en Volk" Inhoud De Landstand in Zeeland 2 moet zij aan God verantwoorden, evenals wij voor denzelfden Rechter verantwoording schuldig zijn voor onze daden. Voor God en de menschen zijn wij verant woord dat wij het eerlijk en trouw hebben bedoeld. Het is dan ook niet onze schuld dat deze scholen geen uitgesproken Roomsch-Ka- tholieke scholen meer zullen zijn in den ouden zin. Als de geeste lijkheid dat niet wenscht dan heb ben wij niet het geestelijk recht dat door te zetten. Eén ding wil ik evenwel zeggen: „Nooit zal ik dulden dat men van die zijde ons ooit zou verwijten dat wij ge weigerd hebben de scholen van de vroegere Roomsch-Katholieke Bonden te doen voortleven onder invloed van de Roomsch-Katho lieke geestelijkheid en Kerk." Deze scholen zijn dus voortaan Landstandscholen zonder meer, die behooren tot den souvereinen levenskring der Nederlandsche boeren. Hoe wij ons voorstellen dat die scholen toch een Roomsch Katholieken geest zullen ademen? Ten eerste verklaar ik dat wij de macht daartoe niet hebben en ten tweede hebben wij daartoe niet de roeping. Wij kunnen alleen in allen eenvoud doen wat onzehand vindt om te doen en daarom zijn wij naar ons geweten verplicht te Wat brengt In de week van 13 t.m. 19 .Inni ZONDAG 13 .Tunl van SDO-R.IS uur H. I hoort U Sn de serie ,,De zin van het hoer zijn" PinlcstergodncMetr van Dirk van de Bospoort, getiteld: „De geest spreekt van het leven". Van 12.45—13 00 H T vragen wil de aan dacht voor het Nederlandsch Verbond voor Plhhekunde. Van 13 00—13 15 H TI hoort U reportage- flitsen uit het leven van een hijenkonin gin W« gaan met dep microfoon OP be- zoek bil een imker in het Gooi. Dinsdag 15 Juni van 13 00 -13 15 H I brengt T-and en Volk nieuws en wenken voor Boer en Tuinder. Woensdag 16 Juni van 13.0013.10 H. I gaan we eens een bezoplc brengen bii een Noordkoii«»pfl«spVten tuinder, verslaggever is D Hiddinga. Van 20 15—20 30 uur H. TT falleen radio- cent ralesl vrae-en wij de aandacht van alle volkstutnders en andere zelftuinders voor een praatte door den heer A. J. Herwig over ..Juniwerk in den moes tuin". Donderdag 17 Juni van 13 00—13.05 H. I brengt Land en Volk wenken voor Boer en Tuinder. Van 20.15—20.30 H. TI b-eneen wij U een programma getiteld: „Figurenpracht op steen gebracht". Vrlldag 13 Juni van 13 0013 05 H. I be geven we ons weer met den renortagewa gen on weg naar een kippenfokkerii in de Geldersehe Vallei. De verslaggever Is D. schersbestaan. Van 18 4518.55 H. I spreekt in de serie ..Wat doet de Directie van den Land bouw?" Ir W. C. van der Meer over ,.Het oogsten van koolzaad". Voorlich tingsdienst ners- en radiowezen gaan band in hand. Van 10.1522.00 uur H. I brengen wij U een VriidntravoTidprogramma van eigen bodem, getiteld ..Van 't een op 't ander". In korte afwisseling hoort U muziek, voordrneht. zang en luistersnel. Van 20.00—20 35 uur gaat In dit program ma een luisterspel van J. Bongenaar ,,Opa Veepest". Hoe een eenvoudige boer uit Groningerland het middel vond tegen de zoo zeer gevreesde veepest, die veel beesten aantastte en de boeren ruïneerde, kunt U In dit luisterspel hooren. Aan dit programma werken verder nog mee het kinderkoor o l.v. P. Jakma. het. musette- orkest van Frans van Capelle, Ate de Vries met humor, een jonge Friezin, Klgzien Boermans. die een paar Friesche gedichten zal declameeren en Otto Hen driks én zijn orkest. Zaterdag 10 Juni van 13 00—13 05 H. I brengt Land en Volk flitsen uit het vis- schersbestaan. Ditmaal hoort U een praatje over het uitzetten van pootvSsch door R. van der Veen. En om half twee luisteraars wacht Me vrouw Koster-Molenaar al op ons. die ons n.l. op een radio-wandeltocht zal rondleiden door een polder in de buurt van Alkmaar. zorgen dat, zoover ons dat moge lijk is, de leeraren van die scho len en de raad van ouders Roomsch-Katholieke mannen zijn. Als die dan werkelijk Katholiek zijn, fn den goeden zin, dan zal de geest van dat onderwijs ook Ka tholiek zijn. Dat men op land- bouwonderwijsgebied neutraal kan zijn, ontkennen wij teneenen- male. Als een godloochenaar on ze jongens spreekt over de groei kracht van ons koren dan zal dat onderwijs een geheel anderen geest ademen dan wanneer dat onderwijs gegeven wordt door iemand die van jongsaf geleerd heeft te buigen voor de majesteit van- den Schepper. Als wij dan zorgen dat in Katholieke streken het onderwijs in handen komt van Roomsch-Katholieke mannen, dan zijn wij voor God verantwoord en ook tegenover ons Roomsch-Ka tholieke volksdeel staan wij dan zuiver en recht. Dat zelfde geldt voor de scholen van den Christe- lijken Boeren- en Tuindersbond. Indien deze vechten, ook in den nieuwen tijd, voor het vrije on derwijs der ouders, dan sta ik voor 100 procent aan hun kant. Ik ben volkomen bereid mij voor dezen strijd in te zetten. Dit is de heilige erfenis van ons voorge- geslacht. Als de heeren echter bij ACHTER DEN PLOEG Als ik het wel hebschreef ik een week of wat geleden, bij het begin van de Meimaand: dit is toch maar de mooiste tijd van het jaar voor den boer. Dat was een beetje onvoorzichtig, want ik zou hetzelfde nu weer willen zeggen. En hoe vaak wellicht nog, eer onze goede aarde den tocht om de groote zon weer teneinde toe gemaakt zal hebben en het jaar 191,3 voltooid wordt Er zijn zooveel mooie tijden in een mild jaar! Nu staat overal de oogst te groeien. Het koren heeft gebloeid en vrucht gezet, van de koolzaadvelden is de gele gloed verwaaid en daar staan nu de ruige halmenzich te vullen met vet de weiden dragen het welhaast hooi- rype gras en ja, de drogerijen en de perskuilen hébben dl een goed deel van den oogst in veiligheid gébracht. Bieten en aardappelen werken tn het verborgene aan de voedselvorming en alles ondergaat de mildheid van het gety in de natuural kan de mensch daar niet aan toedoenzooveel als hij wel graag zou willen en al moet de boer weieens zeggen: spijtig, dat daar en daar niet een handvol stikstof over gegooid kan worden. Als je dat zoo eens rustig loopt te bekijken en je laat er de gedachten over gaan, wat is het dan toch best te begrijpen, dat men houdt van zijn akkers en zijn weiden, van'zijn huls en zijn hof, van zijn werk, dat er zooveel aan toe of aati kan doen, hoe het met het vrucht- vormen gaat. En wat is het dan ook best te begrij pen, dat er zooiets bestaat van boe rentrots, die zich teweerstelt tegen alles, wat 'aan dat werk afbreuk zou kunnen doen, wat den gang van het leven zou kunnen verstoren. En ten slotte: hoe volkomen natuurlijk moet mij komen en zeggen dat zij even goed staatsscholen willen als scholen van den souvereinen le venskring van den Landstand, dan zeg ik hun dat zij Groen van Prinsterer en Kuyper wel zwaar verloochenen en dat zij gevangen zijn door den liberalen machts- waan der negentiende eeuw. In dien een directeur van die school zijn taak neer zou leggen indien hem door den Landstand b.v. ver boden zou worden met gebed te openen of uit den Bijbel te lezen, dan zou die man volkomen in zijn recht staan en als Calvinist niet anders kunnen en niet anders mo gen. Als wij echter die scholen laten leiden door een directeur die orthodox protestant is en die bijgestaan wordt door een raad van ouders, die uit zelfden geest leven, dan zijn wij ook hierin voor God verantwoord en de tijd na den oorlog zal leeren dat wij hier in een weg hebben gevolgd die recht was en zuiver. Ik weet dat er een geestelijke ban over ons volk is gekomen, waar door velen deze principieele za ken niet meer zuiver kunnen zien. Jarenlang heeft men het niet wil len zien. Toen in 1917 het revolu tionair algemeen kiesrecht door medewerking van de R. K. Staats het dan een ieder voorkomen, dat voor het behoud van dat alles als de nood aan den man komt, gestreden wordt tot het uiterste! En hoe volkomen onnatuurlijk wordt het dan, als men aan boer-zijn een hekel kan hebben en als een heel volk zijn boeren en hun arbeid met een stempel van minderwaardigheid be drukt. Hoe volkomen onnatuurlijk was daarom geworden, de wereld, waarin wij ge leefd hebben en voor een groot deel nog leven, een wereld, die het goud meer acht dan het koren en de winst van waardepapierenstelt boven de vrucht van den bodem! Op de akkers groeit het klinkende goud niet en daar worden geen koer sen gefokt met gewetenlooze midde len daar moet een bezweet lichaam zich krommen over den grond en daar worden de handen hard in een vettige aarde, het is waar! Maar zie zoo'n akker aan in den tijd van het groeien der vruchten en hij geeft een waardevoller loon dan eenig ander terrein van werkzaamheid. Op die akkers daar groeit het leven zelf, zooals de Schepper het bestelt en zooals de boer het voor Hem in den groei leiden mag. En zonder dit leven is al het andere zinloos. Wie daarom, tot dezen edelen arbeid geroepeningrijpt tot ontijdige vernie tiging, tot verstoring van gezonden groei, die treedt daarmee den Schep per als vijand tegemoet en die ver liest zijn recht om boer te zijn. Zeker, daar is een geestesgesteldheid vaardig geworden over velen, die om zulke uitspraken lachen, omdat zij in geen Schepper en geen schoonheid en grootheid van het leven gelooven willen. En die zich daarom tot werk tuig laten maken van den vernieti- gingswil, die in de wereld zijn plaats ook heeft. Maar hoe spotlustiger men zou willen glimlachen, hoe veelvuldiger en hoe nadrukkelijker de groote waarheden gezegd moeten worden! En daarom is er in dezen tijd van ten top gedreven vernietigingsicil ook zooveel sprake van den adel van het boer-wezen, daar- partij, de Anti-Re volutionnaire Partij en de Christelijk Historische Partij werd mogelijk gemaakt en toen er in 1920 een onderwijswet kwam, die ons vrije onderwijs hoorig maakte aan den staat, toen waren die mannen wel zeer ver afgeweken van Schaepman en Kuyper. Toen heeft men niet willen zien waar de weg was die men zou moeten gaan. Als een Godsoordeel is het over ons ge komen dat men na den tijd van „niet willen zien", gekomen is in den tijd van „niet kunnen zien". Ons leven wordt geleid door een onverwoestbaar geloof in de we deropstanding van ons volk en in de roeping van ons volk voor het nieuwe Europa. Ook en voor al- op het gebied van de wereld beschouwing en den geest. In dat geloof zullen wij doelbewust voort arbeiden, ook aan onze eigen landbouwscholen, de scho len van onze eigen vrije boeren en daarom de scholen van onzen souvereinen levenskring, dat zijn de scholen van den Nederland- schen Landstand. ROSKAM. Lunteren, 30 Mei 1943. (Overgenomen uit het Maand blad „Volk en Bodem.") 2e JAARGANG No. 23 VRIJDAG 11 JUNI 191,3 De Landstand en de landbouw scholen 1 Achter den Ploeg 2 Wat „Land en Volk" brengt 2 Eolkert Evert Posthnma S Brieven van Bram 3 Een oud boerendorp 4 Sibbe en Erf 4/5 Pinksterdrie op Walcheren 5 Tuinbouw 6/7/8 Akkerbouw 8/9 Vonkjes 8 Veehouderij 9 Officieele mededeelingen 10 Handelsberichten 11 om groeit de eerbied voor het leven van den akker en daarom vernieuwen heele volken hun houding en keeren zij uit den dwaaltuin van de materialisti sche rede weder naar de goede werke lijkheid van een geloovig bezinnen op hoogere wetten van het levenzooals die afgelezen kunnen worden uit het vruchtdragende land, dat getuigt van den zegen dien de bodem geeft aan het bloed, dat hem in edelen wil verpleegt en dient. En daarom is het heidensch, als men deze ontwikkeling niet steunt, maar poogt teniet tg doen. D. v. d. B. Redactie-adres: Groote Markt 28, Goes, Tel. 2345 (toestel 05). Uitgave: Uitgeverij „Volk en Bo dem", Postbus 281, Den Haag. Advertenties: Losse plaatsing 25 ct. per m.m., in alle edities 75 ct. per per m.m., Abonnementen: Voor niet-leden van den Neder landschen Landstand 5.per jaar of 1.25 per 3 maanden. Alle briefwisseling betreffende ex ploitatie, advertenties en abonne menten, aan postbus 281, Den Haag, Telefoon 11 65 88.

Tijdschriftenbank Zeeland

De landstand in Zeeland, geïllustreerd weekblad. | 1943 | | pagina 2