*KfSM
GEÏMPROVISEERDE muziek is een
CIRCUSNUMMER ZONDER VANGNET
De Stichting Nieuwe Muziek is afgestapt
van wat een traditie leek te gaan worden:
een nieuwjaarsconcert in Hotel Britannia
in Vlissingen.
In plaats daarvan staat nu een reeks
concerten op het programma, verspreid
over de provincie. Van woensdag 1 januari
tot en met zaterdag 4 januari komen
achtereenvolgens het Vestzaktheater in
Vlissingen, twee maal het Centrum Nieu
we Muziek en tenslotte 't Houtkwartier in
Hulst aan de beurt.
Opvallend is op 2 januari in Middelburg
de programmering van Vera Beth en
Reinbert de Leeuw tussen concerten van
het Strijktrio Ernst Reijseger.
In Vlissingen staan vanaf 16.00 uur vier
concerten geboekt. Jean Quist jr. pikte een
krent uit de pap: de saxofonist Steve Lacy.
In het komende nummer meer over de
nieuw j aarsconcerten.
IZelsje
mmkmwkém
ZO LAS ZEELAND
24 PHPHdecember
Jean Quist jr.
PAPA.
1*®
andijvie, geen peterselie, geen rijst met kerriesaus,
geen ui, geen prei, geen witlof, geen champignons,
geen stoofvlees.... Elke dag is er wel iets dat ze niet
lust. Steeds meer dingen lust ze niet en ze krijgt er
steeds vaker van langs. Haar vader kan hard slaan en
schoppen en haar moeder heeft gemene lange
nagels. Die waren natuurlijk niet voor niets rood
gelakt, dan kon je het bloed niet zien dat ze uit je vel
krabte.... Ze kon beter helemaal niet meer eten, dan
hoefde ze ook niet meer aan tafel te zitten en dan
hoefden haar ouders ook niet meer te slaan. De
kamer van Elsje wordt grijs. Op een van de muren zit
een lichtvlek. Dat komt van de lantaarn die voor het
huis staat. Af en toe rijdt er een auto voorbij. Dan is er
even nog meer licht in het kamertje. Buiten fluit
iemand en ze hoort een hond blaffen. Haar kussen zit
vol natte vlekken en haar zakdoek is kledder. Het
duurt lang voordat ze slaapt.
Als Elsje de volgende morgen beneden komt, zijn
vader en moeder erg stil. Ze zitten aan de ontbijttafel.
Vader leest de krant en moeder rookt een sigaret.
Elsje krijgt het bord van de avond tevoren voor haar
neus.
'En opeten!' zegt vader. Elsje kijkt naar het eten. De
kerriesaus ziet er nu haast donkergroen uit en de
erwten vertonen rimpeltjes. De brokjes vlees liggen
gewoon vies te we?en. Elsje zegt niets. Ze kijkt naar
de spullen op haar bord en rilt. Ze voelt weer tranen
opkomen, maar er komt ook nog iets anders naar
boven: een soort zwarte wolk van kwaadheid en
walging. Langzaam pakt ze het bord en kiept het
boeltje naast haar stoel op de grond.
Vader en moeder gillen allebei verschrikkelijk. Ze
rennen naar haar toe en ze krijgt petsen tegen haar
gezicht, zodat er bloed uit haar neus en uit haar lip
sijpelt. -
'ben je nou helemaal kierewiet!' roept haar vader.
'Opeten zul je het!' En hij duwt haar naar de grond.
'Dat lust ik niet. Dat lust ik niet. Dat lust ik niet....'
grient Elsje met een piepstemmetje.
'Laat maar', zegt moeder. 'Straks bega je nog een
ongeluk. Ik denk dat ze helemaal geen eten wil
hebben. Ik denk dat ze hier helemaal niet wil wonen.
Als ze weg wil, dan moet ze haar gang gaan. Dan
moet ze haar koffer maar pakken en verdwijnen. Zo'n
verschrikkelijk kind hebben we niet nodig....
Het slot van het liedje is dat vader en moeder kwaad
naar hun werk gaan en dat Elsje de rommel op moet
ruimen voordat ze naar school kan. De rijstkorrels en
de erwten zuigt ze op met de stofzuiger. Die lust
alles.
'Wat ben je laat, kind', zegt de juf op school, 'ben je
gevallen? Je hebt zo'n dikke lip. Ga maar vlug zitten
en pak je rekenschrift. Begin maar snel. We zijn al
aan taak vierendertig.'
Taak vierendertig bestaat uit rijtjes optelsommen.
Eigenlijk zijn de sommen niet moeilijk, maar bij Elsje
schiet het niet erg op. Ze peutert wat aan haar zere
neus, zodat het bloed aan haar vinger komt en dat
bloed komt weer aan het schrift te zitten en haar
zakdoek is erg vies. Maar wat haar vooral bezighoudt
is de vraag: Wat zal ik meenemen? Ze heeft thuis een
klein koffertje dat mooi onder de snelbinders van
haar fiets past en er kan heel wat in. Er moet een trui
in, een pyjama, haar spaarpot, een tandenborstel
ingezonden mededeling
Boekentoptien
Deze toptien is samengesteld door Boekhandel
Fanoy in Middelburg. Bepalend was het aantal
verkochte exemplaren van half oktober tot half
november:
1. Harry Mulisch, Hoogste tijd (de Bezige Bij)
2. C.F. Beyers Naudé en Dorothee Sölle, Hoop voor
geloof, een gesprek (Ten Have)
3. Maarten 't Hart, De huismeester (de Arbeiderspers)
4. Renate Rubinstein, Nee heb je (Meulenhoff)
5. Hans Warren, Geheim dagboek 1954-1955 (Bert
Bakker)
6. Sue Townsend, Het geheime dagboek van Adriaan
Mole 13 3/4 jaar (De Fontein)
7. H.M. Kuitert, Alles is politiek, maar politiek is niet
alles (Ten Have)
8. Peter Don, Kunstreisboek Zeeland (P.N. van
Kampen)
★9. Anja Meulenbelt, Een kleine moeite (Van Gennep)
10. Patrick Süskind, Het parfum (Bert Bakker)
betekent: zeer snel stijgend
verwacht in de top-tien van de volgende maand:
Iris Origo, De koopman van Prato (Contact)
Hubert Monteilhet, Neropolis (Bert Bakker)
Günther Wallraff, Ik Ali (Van Gennep)
Zeeland in dit tijdsgewricht (Fanoy Boeken)
KINDER- EN JEUGDBOEKENTOPTIEN
De onderstaande tien kinderboeken werden door
boekhandel Fanoy het meest verkocht in de periode
half oktober tot half november:
1. Roald Dahl, Boy (De Fontein)
2. Eric Carle, Rupsje Nooitgenoeg (J.H. Gottmer)
3. Midas Dekker Angela de Vrede, Kijken met je
handen (Meulenhoff)
4. Querido's Kinderboekenkalender 1986 (Querido)
5. Helme Heine en Willem Wilmink, Zaterdag in het
paradijs (J.H. Gottmer)
6. Thom Roep en Co Loerakker, Van nul tot nu deel 2
(Oberon)
7. Thea Beekman, Kinderen van moeder aarde
(Lemniscaat)
8. Eric Carle, De spin die het te druk had (J.H.
Gottmer)
9. Guus Kuijer, Het land van de neushoornvleugel
(Querido)
10. Ole Lund Kirkegaard, Pudding Tarzan (Bakker)
verwacht: Wim Hofman, Straf (Van Holkema Waren-
dorff).
'Geïmproviseerde muziek is
een circus-nummer zonder
vangnet', zei de Amerikaanse
sopraansaxofonist Steve Lacy
ooit. 'Je zoekt naar een bete
kenis die alleen voor jou geldt.
Ik speel vrije muziek. Daarin
kan in principe alles. Maar
alleen klinkt alles niet goed.
En daarom is hetzo gevaarlijk.
Je kunt nergens op terug
vallen. Je moet steeds onmid-
delijk de juiste beslissing
nemen. Als je te vroeg stopt of
de verkeerde noot speelt,
klinkt het gewoon niet.'
Steve Lacy moet hoogstwaar
schijnlijk de enige levende
muzikant zijn die uitsluitend
sopraansaxofoon speelt. Op
vallend want alle andere riet
blazers gebruiken het instru
ment alleen ter aanvulling.
Critici omschrijven Lacy zijn
muziek vaak als prozaïsch,
droog en fragmentarisch. Zijn
spel blijft in zoverre verbrok
keld dat hij uitgaat van kleine
melodietjes. Eigenlijk meer
korte liedjes. Al improvise
rend bouwt hij zijn thema's
verder uit.
Stilte
Stilte speelt daarin een be
langrijke rol. Ooit zei Lacy:
'Zonder stilte zou muziek niets
betekenen. Ik laat alle tonen
ophouden. Want als je een
toon stopt, hoor je die pas
goed. Als je tonen verbindt,
mis je de sensatie die iedere
aparte toon je geeft. Je hoort
minder.'
Steve Lacy neemt een sleutel
positie in binnen de wederge
boorte van de jazz. Maar
desondanks blijft hij een bui
tenstaander. Iemand die on
verbrekelijk aan de geschie
denis vastzit maar er zich
tegelijkertijd los van stelt.
Lacy symboliseert de nieuwe
jazz, het experiment en de