*KfSM GEÏMPROVISEERDE muziek is een CIRCUSNUMMER ZONDER VANGNET De Stichting Nieuwe Muziek is afgestapt van wat een traditie leek te gaan worden: een nieuwjaarsconcert in Hotel Britannia in Vlissingen. In plaats daarvan staat nu een reeks concerten op het programma, verspreid over de provincie. Van woensdag 1 januari tot en met zaterdag 4 januari komen achtereenvolgens het Vestzaktheater in Vlissingen, twee maal het Centrum Nieu we Muziek en tenslotte 't Houtkwartier in Hulst aan de beurt. Opvallend is op 2 januari in Middelburg de programmering van Vera Beth en Reinbert de Leeuw tussen concerten van het Strijktrio Ernst Reijseger. In Vlissingen staan vanaf 16.00 uur vier concerten geboekt. Jean Quist jr. pikte een krent uit de pap: de saxofonist Steve Lacy. In het komende nummer meer over de nieuw j aarsconcerten. IZelsje mmkmwkém ZO LAS ZEELAND 24 PHPHdecember Jean Quist jr. PAPA. 1*® andijvie, geen peterselie, geen rijst met kerriesaus, geen ui, geen prei, geen witlof, geen champignons, geen stoofvlees.... Elke dag is er wel iets dat ze niet lust. Steeds meer dingen lust ze niet en ze krijgt er steeds vaker van langs. Haar vader kan hard slaan en schoppen en haar moeder heeft gemene lange nagels. Die waren natuurlijk niet voor niets rood gelakt, dan kon je het bloed niet zien dat ze uit je vel krabte.... Ze kon beter helemaal niet meer eten, dan hoefde ze ook niet meer aan tafel te zitten en dan hoefden haar ouders ook niet meer te slaan. De kamer van Elsje wordt grijs. Op een van de muren zit een lichtvlek. Dat komt van de lantaarn die voor het huis staat. Af en toe rijdt er een auto voorbij. Dan is er even nog meer licht in het kamertje. Buiten fluit iemand en ze hoort een hond blaffen. Haar kussen zit vol natte vlekken en haar zakdoek is kledder. Het duurt lang voordat ze slaapt. Als Elsje de volgende morgen beneden komt, zijn vader en moeder erg stil. Ze zitten aan de ontbijttafel. Vader leest de krant en moeder rookt een sigaret. Elsje krijgt het bord van de avond tevoren voor haar neus. 'En opeten!' zegt vader. Elsje kijkt naar het eten. De kerriesaus ziet er nu haast donkergroen uit en de erwten vertonen rimpeltjes. De brokjes vlees liggen gewoon vies te we?en. Elsje zegt niets. Ze kijkt naar de spullen op haar bord en rilt. Ze voelt weer tranen opkomen, maar er komt ook nog iets anders naar boven: een soort zwarte wolk van kwaadheid en walging. Langzaam pakt ze het bord en kiept het boeltje naast haar stoel op de grond. Vader en moeder gillen allebei verschrikkelijk. Ze rennen naar haar toe en ze krijgt petsen tegen haar gezicht, zodat er bloed uit haar neus en uit haar lip sijpelt. - 'ben je nou helemaal kierewiet!' roept haar vader. 'Opeten zul je het!' En hij duwt haar naar de grond. 'Dat lust ik niet. Dat lust ik niet. Dat lust ik niet....' grient Elsje met een piepstemmetje. 'Laat maar', zegt moeder. 'Straks bega je nog een ongeluk. Ik denk dat ze helemaal geen eten wil hebben. Ik denk dat ze hier helemaal niet wil wonen. Als ze weg wil, dan moet ze haar gang gaan. Dan moet ze haar koffer maar pakken en verdwijnen. Zo'n verschrikkelijk kind hebben we niet nodig.... Het slot van het liedje is dat vader en moeder kwaad naar hun werk gaan en dat Elsje de rommel op moet ruimen voordat ze naar school kan. De rijstkorrels en de erwten zuigt ze op met de stofzuiger. Die lust alles. 'Wat ben je laat, kind', zegt de juf op school, 'ben je gevallen? Je hebt zo'n dikke lip. Ga maar vlug zitten en pak je rekenschrift. Begin maar snel. We zijn al aan taak vierendertig.' Taak vierendertig bestaat uit rijtjes optelsommen. Eigenlijk zijn de sommen niet moeilijk, maar bij Elsje schiet het niet erg op. Ze peutert wat aan haar zere neus, zodat het bloed aan haar vinger komt en dat bloed komt weer aan het schrift te zitten en haar zakdoek is erg vies. Maar wat haar vooral bezighoudt is de vraag: Wat zal ik meenemen? Ze heeft thuis een klein koffertje dat mooi onder de snelbinders van haar fiets past en er kan heel wat in. Er moet een trui in, een pyjama, haar spaarpot, een tandenborstel ingezonden mededeling Boekentoptien Deze toptien is samengesteld door Boekhandel Fanoy in Middelburg. Bepalend was het aantal verkochte exemplaren van half oktober tot half november: 1. Harry Mulisch, Hoogste tijd (de Bezige Bij) 2. C.F. Beyers Naudé en Dorothee Sölle, Hoop voor geloof, een gesprek (Ten Have) 3. Maarten 't Hart, De huismeester (de Arbeiderspers) 4. Renate Rubinstein, Nee heb je (Meulenhoff) 5. Hans Warren, Geheim dagboek 1954-1955 (Bert Bakker) 6. Sue Townsend, Het geheime dagboek van Adriaan Mole 13 3/4 jaar (De Fontein) 7. H.M. Kuitert, Alles is politiek, maar politiek is niet alles (Ten Have) 8. Peter Don, Kunstreisboek Zeeland (P.N. van Kampen) ★9. Anja Meulenbelt, Een kleine moeite (Van Gennep) 10. Patrick Süskind, Het parfum (Bert Bakker) betekent: zeer snel stijgend verwacht in de top-tien van de volgende maand: Iris Origo, De koopman van Prato (Contact) Hubert Monteilhet, Neropolis (Bert Bakker) Günther Wallraff, Ik Ali (Van Gennep) Zeeland in dit tijdsgewricht (Fanoy Boeken) KINDER- EN JEUGDBOEKENTOPTIEN De onderstaande tien kinderboeken werden door boekhandel Fanoy het meest verkocht in de periode half oktober tot half november: 1. Roald Dahl, Boy (De Fontein) 2. Eric Carle, Rupsje Nooitgenoeg (J.H. Gottmer) 3. Midas Dekker Angela de Vrede, Kijken met je handen (Meulenhoff) 4. Querido's Kinderboekenkalender 1986 (Querido) 5. Helme Heine en Willem Wilmink, Zaterdag in het paradijs (J.H. Gottmer) 6. Thom Roep en Co Loerakker, Van nul tot nu deel 2 (Oberon) 7. Thea Beekman, Kinderen van moeder aarde (Lemniscaat) 8. Eric Carle, De spin die het te druk had (J.H. Gottmer) 9. Guus Kuijer, Het land van de neushoornvleugel (Querido) 10. Ole Lund Kirkegaard, Pudding Tarzan (Bakker) verwacht: Wim Hofman, Straf (Van Holkema Waren- dorff). 'Geïmproviseerde muziek is een circus-nummer zonder vangnet', zei de Amerikaanse sopraansaxofonist Steve Lacy ooit. 'Je zoekt naar een bete kenis die alleen voor jou geldt. Ik speel vrije muziek. Daarin kan in principe alles. Maar alleen klinkt alles niet goed. En daarom is hetzo gevaarlijk. Je kunt nergens op terug vallen. Je moet steeds onmid- delijk de juiste beslissing nemen. Als je te vroeg stopt of de verkeerde noot speelt, klinkt het gewoon niet.' Steve Lacy moet hoogstwaar schijnlijk de enige levende muzikant zijn die uitsluitend sopraansaxofoon speelt. Op vallend want alle andere riet blazers gebruiken het instru ment alleen ter aanvulling. Critici omschrijven Lacy zijn muziek vaak als prozaïsch, droog en fragmentarisch. Zijn spel blijft in zoverre verbrok keld dat hij uitgaat van kleine melodietjes. Eigenlijk meer korte liedjes. Al improvise rend bouwt hij zijn thema's verder uit. Stilte Stilte speelt daarin een be langrijke rol. Ooit zei Lacy: 'Zonder stilte zou muziek niets betekenen. Ik laat alle tonen ophouden. Want als je een toon stopt, hoor je die pas goed. Als je tonen verbindt, mis je de sensatie die iedere aparte toon je geeft. Je hoort minder.' Steve Lacy neemt een sleutel positie in binnen de wederge boorte van de jazz. Maar desondanks blijft hij een bui tenstaander. Iemand die on verbrekelijk aan de geschie denis vastzit maar er zich tegelijkertijd los van stelt. Lacy symboliseert de nieuwe jazz, het experiment en de

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1985 | | pagina 14