nieuws GALERIE 66 IN OOSTBURG BEGINT MET AANTREKKELIJK PROGRAMMA nieuws LOVEND RAPPORT OVER NIEUWE MUZIEK: EEN STEUN IN-DE-RUG OF EEN TIJDBOM? advertentie Stichting Nieuwe Muziek Zeeland heeft ten doel de ontwikkelingen in de hedendaagse muziek (en kunsten in het algemeen) te bevorderen. De stichting wil aan scheppende en uitvoeren de kunstenaars een podium bieden. Uitdrukkelijk doel van de stichting is verder het organiseren van een jaarlijks Festival Nieuwe Muziek te Middelburg. Nieuwe Muziek voert het management van het Xenakis ensemble. Een ensemble samengesteld uit musici die zich gespecialiseerd hebben in de muziek van vandaag. Nieuwe Muziek nodigt uitvoerende musici, componisten en beeldende kunstenaars uit tot het maken van concert-programma's. Concerten, multi-media programma's, performance, tapes en audio-visuele projecten die zich in eerste instantie richten op een toekomst, hebben de voorkeur voor uitvoering. Nieuwe Muziek organiseert evenementen in Middelburg (Centrum Nieuwe Muziek, Klove niersdoelen), Vlissingen (Vestzaktheater), Hulst ('t Houtenkwartier). Nieuwe Muziek onderhoudt contacten en wisselt programma's uit met o.a. De IJsbreker en Gaudeamus (Amsterdam) en het Apollohuis (Eindhoven). Met een bijdrage van minimaal 15 gulden per persoon kan men donateur worden van Nieuwe Muziek. U bent dan verzekerd van gratis toezending van een maandelijks NM informa tiebulletin. Ook hebt u recht op korting bij een groot aantal van de NM evenementen. Het gironummer van Nieuwe Muziek is 56 00 435. Het buro van Nieuwe Muziek is gevestigd in het Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen, Achter de Houttuinen 30, Postbus 15, 4330 AA Middelburg. Telefoon (01180) 23650. Willy de Houck voor zijn galerie Afgaand op het tentoonstellingsprogramma is de nieuwe Zeeuwsvlaamse galerie 66 in Oostburg een aanwinst. Vrijdag 8 november opende Willy de Houck zijn galerie aan de Oudestad 66 met een tentoonstelling van de Vlissinger Bob Pingen die de indrukken van een reis in Afrika in schilderwerk had gevat. Retour d'Afrique was de titel. Willy de Houck wil hedendaagse actuele kunst brengen, want dat gebeurt in Zeeuws-Vlaanderen niet. De galeries en tentoonstellingsruimten die er zijn, worden aangewend voor de meer traditionele richtingen in de beeldende kunst. Er is een stichting opgericht en die heeft een subsidie-aanvraag ingediend bij de provincie. De oprichters van de stichting hebben niet dezelfde opvattingen over beeldende kunst en dat zal in de tentoonstellingen tot uiting komen. Zowel het 'nieuwe schilderen' als bijvoorbeeld het hunebed-project van Ko de Jonge komen aan bod. In december is erfotografietezien van Henk Baartman. Het programma voor de maanden daarna omvat onder meer een expositie van mail art in samenwer king met het National Endowment for the Arts in Berkley, USA; nieuwe schilderwerk van Annemiede Smet, die in 1984 als de beste van de Rotterdamse kunstacademie afscheid nam en een expositie van het door Joost Cords gemaakte décor voor Blut am Hals der Katze, een theaterstuk van Rainer Werner Fassbinder. Dankzij zijn Belgische contacten kan Willy de Houck ook uitwisselingstentoonstellingen laten zien. Be halve tentoonstellingen is het ook de bedoeling concerten nieuwe muziek, experimentele films en videoproducties te brengen. «TOS 28 ffffldecember Op verzoek van gedeputeerde staten van Zeeland heeft een commissie, bestaande uit secretaris Willem Sutherland van de Rijkscommissie voor de Schouwburgen, directeur Jan Knopper van de Schouwburg en Concertzaal in Haarlem en hoofdre dacteur Sytze Smit van het maandblad Muziek en Dans de activiteiten van de Stichting Nieuwe Muziek de laatste twee jaar op hun inhoud beoordeeld. Het is een voor Nieuwe Muziek voornamelijk lovend rapport dat zo eindigt: 'Het is toch amper voorstel baar dat zelfs dit ene initiatief, dat in Zeeland in artistiek opzicht een unieke naam bezorgt die doorklinkt tot ver over de nationale grenzen, voor Zeeland zelf te veel zou zijn.' Wie de lijn uit het verleden doortrekt, kan zich toch heel goed voorstellen dat die lastige klant voor Zeeland teveel is. De commissie zelf constateert althans: 'De Zeeuwse geaardheid lijkt er een te zijn waarin het uitbundig trots zijn op eigen opvallende creaties niet tot de meest voorkomende eigenschap pen hoort. Daarin moet waarschijnlijk de verklaring worden gezocht voor het feit dat uitgerekend Zeeland zelf zich amper bewust lijkt te zijn van de aanwezigheid van een aantal onvergelijkbare unica. In een dergelijk klimaat wekt het dan ook geen verbazing dat een uiterst belangwekkend initiatief als het Festival Nieuwe Muziek zich in feite van meet af aan al struikelend in het Zeeuwse overeind heeft moeten zien te houden.' Dat ligt voor een goed deel aan de Zeeuwse provinciale staten, die tenslotte over subsidie aanvragen oordelen. Voor het overgrote deel hebben de statenleden geen enkel idee van wat nieuwe muziek inhoudt. Ze weten niet dat het niet meer is, en ook niet minder, dan muziek maken van deze tijd. Dat zou nog niet zo erg zijn als ze het principe accepteer den dat de overheid de voorwaarden moet scheppen, die de kunsten doen bloeien, of, laten we zeggen, die leuke dingen mogelijk maken. Dat gebeurt tot heden toe zo mondjesmaat, omdat de leuke dingen geld kosten. Daarom kan het lovende rapport van de commissie evengoed een steun als een tijdbom voor Nieuwe Muziek betekenen. Want wat stelt die commissie voor? Meer geld voor activiteiten, meer geld voor personeel. Op korte termijn heeft de stichting nodig: een secretaresse, een stafmedewerker publiciteit en publiekswerving en een part-time stafmedewerker die de contacten met het muziekvakonderwijs^pnderhoudt. Het driemanschap heeft het over de 'uiterst beperkte' financiële middelen en de 'absolute personele onderbezetting', waarmee de stichting moet opere ren. De commissie geeft zelf de plaats aan waar het geld vandaan kan worden gehaald, namelijk uit de post public relations ofwel toeristische promotie. Het cultuurbeleid van de overheid strekt namelijk verder dan het behartigen van de belangen van de cultuur alleen en levert ook een bijdrage aan de economie, aldus de commissie. 'In cultureel opzicht heeft het Festival Nieuwe Muziek de provincie Zeeland boven de anonimiteit uitgetild en niet slechts nationale, maar ook internationale bekendheid bezorgd. Toch heeft dit, op zich vrij unieke, feit het Festival Nieuwe Muziek geen krachtige supporting uit Zeeland zelf bezorgd.' Het rapport resulteert in een serie aanbevelingen, waarvan een aantal al is genoemd. Hieronder volgen er nog enkele. In de Kloveniersdoelen zouden regelmatiger concer ten te beluisteren moeten zijn in een bredere programmering dan alleen hedendaagse muziek. Provincie Zeeland, WVC en gemeenten moeten tot overleg komen om de financiering van de stichting nader te regelen. Het festival zou mogelijk beter kunnen plaatsvinden in de periode half augustus tot begin september. Kloveniersdoelen, Het centrum Nieuwe Muziek) 90

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1985 | | pagina 16