theater Gescheiden vrouw op oorlogspad Anton Huyg komt nooit meer thuis 32 mm december theater Levend verbrand Mannen onder 't mes Gaston Leo, Vlaamse komieken Zees Brandt in Klimmen zien in zijn solo-voorstelling Keetje Baba en de tijdrovers. Zuidlandtheater Terneuzen: GESCHEIDEN /ROUW OP OOR LOGSPAD Jenny Arean zat 14 dec, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: ANTON HUYG KOMT NOOIT MEER THUIS Frisse jongens wo 27 nov, 20.30 uur Jenny Arean in Gescheiden vrouw op oorlogspad Wegens het grote succes is Jenny Areans vrolijke programma over leed ook dit seizoen nog te zien. Jenny haalde haar teksten bij Robert Long, Ischa Meijer, Dimitri Frenkel Frank, Dario Fo, Gerrit Krol, Judith Herzberg en Jaques Brei. John Oomkes berichtte in het Haarlems Dagblad na het zien van de voorstelling: Jenny Areans Gescheiden vrouw op oorlogspad is een onont koombare demonstratie van vitaliteit geworden van een zelfbewuste vrouw, die de moed opbrengt om al haar angsten, lusten en emoties op het podium zichtbaar te maken.' Jaques d'Ancona waarschuwt in het Nieuwsblad van het Noorden: 'De solo van Arean is keihard, onverbiddelijk en borrelt niet van positieve teksten.' 'Haar programma is confronterend en opiniërend, met name in de portrettering van een aantal vrouwen. Geen types en meestal tegen de achter grond van kinderen of een relatie met een hijgerige of half-zachte kerel. Vrouwen in ellende situaties, voor wie het leven een enge douche is of een judomat, omdat ze op een of andere manier de onderliggende partij vertolken.... bewust of tegen hun zin.' Fikse lellen dus en toch leuk. B i \/3l1 t S'iLx Ame i .4 l'W 4 Het duo Frisse Jongens, Titus Tiel Groenestege en Bavo Galama, won in 1981 het Camerettenfestival in Delft. Ze kregen het cabaret-stempel opgedrukt, reden voor toonaangevende theaters als Shaffy in Amsterdam en de Lantaren in Rotterdam Frisse Jongens niet voor een optreden te vragen. Onte recht, want Groenestege en Galama zijn niet in dat hokje te stoppen. In een interview in het Algemeen Dagblad zeggen ze: 'We doen de dingen die we zelf willen en leuk vinden. In onze korte loopbaan hebben we tot nu toe één concessie gedaan. Wilden we aan Cameretten mee kunnen doen, dan moesten we een liedje in ons programma hebben. Dat hebben we toen maar gedaan.' Anton Huyg komt nooit meer thuis is hun derde programma. De eigen stijl begint de critici op te vallen. Frans Kotterer van Het Parool gaat zelfs de lucht in. 'Soms, heel soms, gebeurt er iets bijzonders in het theater. Dan ontstijgt een voorstelling aan gangbare aanduidingen als mooi, aardig, boeiend of interessant. Je merkt niet langer dat je op een stoel zit, je zweeft op een wolkje dooreen wonderbaarlijke wereld, die niet bestaat, maar er op dat moment toch is. De perfecte illusie. Een paar jaar terug had ik zo'n gevoel bij Man Vermist van Youp van 't Hek.' NRC Handelsblad is wat gereserveerder. 'Met minimale hulpmiddelen -alleen een perspectivis- tisch ontregelde tafel, twee stoelen en een belichter die de stemmingen van de voorstelling vlekkeloos volgt- spelen Galama en Groenestege hun derde theaterprogramma. Het begint als een grap, ge speeld door karikaturale mannetjes, maar groeit gaandeweg uit tot een glashelder en bijna puntgaaf geheel, dat tenslotte pure ontroering oproept. De scènes vloeien schitterend in elkaar over, de rollen laten zich schijnbaar moeiteloos verwisselen.' Ruud Gortzak houdt zich in de Volkskrant ook niet in. Eerst enkele kanttekeningen: 'Het is jammer dat het tweetal na de pauze enige zijwegen inslaat en nieuwe figuren ten tonele voert. Hoe grappig en raak op zichzelf de cipier en de kapper ook zijn, zij kunnen de indruk niet wegnemen dat ze ingevoerd zijn, omdat de adem niet lang genoeg was om de verhaallijn vast te houden.' Dan roemt Gortzak dat Frisse Jongens 'een schitterend, boeiend produkt afleveren, boordevol bittere, grimmige humor en opzienbarende acteer prestaties, die ook nog eens uitstekend worden belicht.' fa. Titus Tiel Groenesteger en Bavo Galama in Frisse Jongens Dubbel Dwars, dat zijn Jack Spijkermans, Arie van der Wulp en Joop van Dijk. Het drietal won in mei 1982 het Leids cabaretfestival en brak vrij snel daarna al landelijk door. Het eerste programma dat het publiek van Dubbel Dwars te zien kreeg, De kern van de zaak -gericht tegen kernenergie en bewapening- was onverbloemd links. Niettemin was de landelijke pers enthousiast. Het tweede, Mag ik even afrekenen, trok in het hele land volle zalen dankzij de uitstekende kritieken en natuurlijk mond- op-mond-reclame. 'Een wonderbaarlijk geestig programma, waarin de grappen op duizelingwek kende manier over elkaar heen buitelen', schreef NRC-Handelsblad. De Volkskrant typeerde het als '...een kritisch, geestig, spits en verrassend cabaret programma, in de traditie van De Jonge en Kan... dat naast vele uitstekende teksten ook een opvallende muzikaliteit ten toon spreidt.' Radio en t.v. er over heen en JacK Spijkerman ging presenteren op Hilversum 3. Volgens Henk van Gelder in NRC Handelsblad is dat er de oorzaak van dat vooral Jack Spijkerman in Levend Verbrand lijdt aan een overdosis zelfvertrouwen. 'Nog voordat zijn twee Brammen op het toneel verschenen, springt deze jonge Freek het podium al op voor zijn eerste conférence. Hij weet dat hij populair is en toont zich volop overtuigd van zichzelf; hij zal wel eens even laten zien wat hij durft te zeggen. Daarop volgt een stroom gratuite grappen over joden, katholieken en gastarbeiders, die ieder doel missen. Hij weet zeker dat hij leuk is en is derhalve niet leuk meer.' Gaandeweg, meent Van Gelder, krijgt de voorstel ling weer de juiste glans. Anita Löwenhardt heeft het in Trouw over 'ongehoorde grofheid' en over subtiliteit die in 'dit programma van dik-hout-zaagt- men-planken nog niet met een lantarentje te vinden is. Ruud Gortzak typeert het programma in de Volkskrant als anarchistisch. In Levend verbrand vertellen de drie cabaretiers in hoog tempo het verhaal van een man die met een autobus op reis naar de hel ging en deze overal ter wereld tegenkwam. In het ouderlijk huis was het leven voor het kind een hel. Dat werd het opnieuw toen het kind eenmaal vader was. De grootvader kwam in een hel terecht na het overlijden van zijn vrouw en voor Eugenie, een lichamelijk gehandicap te, was het leven al sinds haar geboorte hels. Met zo'n verhaal kun je geen lief cabaret verwachten. Ruud Gortzak constateert dan ook dat de spot vaak venijnig is en soms grof. 'Verschillende toeschou- Dubbel Dwars: 'venijnig en soms grof Britannia Vlissingen: GASTON LEO za 14 dec, 20.30 uur Prins van Oranje Goes: MANNEN ONDER 'T MES Blijspel van Alan Blaesdale door toneel groep Bent wo 27 nov, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: MANNEN ONDER 'T MES Blijspel van Alan Blaesdale door toneel groep Bent do 28 nov, 20.00 uur Dorpshuis Wissenkerke: GASTON LEO, Vlaamse komieken za 30 nov, 20.00 uur Prins van Oranje Goes: LEVEND VERBRAND Kabaret Dubbel Dwars do 12 dec, 20.30 uur ^Hffldecember 33 Waar gaat de voorstelling nu over? Er zijn twee verhalen dooreen geweven. In het ene spelen twee bejaard geworden vaders, in het andere hun beide zonen die de wereld ingetrokken zijn en al jaren niets meer van zich hebben laten horen. Anton Huyg is de strijd met z'n vader, ex-bokskampioen, moe. Op een liftplaats ontmoet hij Melle Bleeker, ook net van huis. Melle wenst niet langer schaak te spelen met zijn hooggeleerde professor vader. 'Gewoon lekker theater', kondigt Bent in het eigen programmaboekje aan. Bent staat voor Belgies Nederlandse Theaterprodukties. De oorspronkelijke titel van dit Engelse blijspel is Having a ball en dat mag letterlijk worden opgevat. Negen personages bevolken de kliniek, enkele mannen voor 'een tere operatie: vastectomie', zoals er in het programma staat. Sterilisatie dus. Een stuk over 'pijn hebben, boven en onder het middenrif, maar dan van 't lachen'. De Belgische schrijver Walter van den Broeck vertaalde het stuk. Bent speelde van hem eerder Au bouiilon Beige, Groenten uit Balen en Tien jaar later. De regie is in handen van Jaak Vissenaken. Vlaams variété van twee oude jongens. Al sinds 1968 vormen Leo Martin en Gaston Berghmans een duo dat is gespecialiseerd in kolder. Ze hebben eryaring in film, toneel en t.v. Gaston Leo De mannen en vrouwen van Bent

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1985 | | pagina 18