nieuwe
MUZIEK
theater
In Holland staat een huis
Het beest uit de jungle
Het moeizame liefdesleven van
Atilla Galop
Jan Rap en z'n maat
Beef Squad
Deelder spreekt
muziek
Chicago Blues Festival '85
Koffieconcert Peter Bree
Koffieconcert
Klaus Fenter en Ben Gerritsen
Pianorecital door Ana-Maria Vera
Het Nederlands Kamerkoor
Het Westvlaams Orkest
Kerstconcert bij kaarslicht
Gaudeamus Strijkkwartet
Concertzaal Zierikzee:
IN HOLLAND STAAT
EEN HUIS
Nooy's Volkstheater
za 14 dec, 20.00 uur
>rins van Oranje,
Soes:
N HOLLAND STAAT
EEN HUIS
Jooy's Volkstheater
•ja 21 dec, 20.00 uur
Schouwburg
Middelburg:
■IET BEEST UIT DE
IUNGLE van IVL Duras
loor Henk van Ulsen
ïn Rick Nicolet
•ja 14 dec, 20.30 uur
HET MOEIZAME
.IEFDESLEVEN VAN
VTILLA GALOP
Middelburgs Theater
rrij 13/zat 14,20.00 uur
wers tonen zich soms zowaar nog geschokt door
cynische opmerkingen over joden, homofielen,
masturbanten, Afrikanen, minderheidsgroepen, of
het koningshuis. Niet elk nummer is raak. Van
sommige grappen en de regelmatig terugkerende
dialoog met god is de zin onduidelijk. Dit neemt niet
weg dat Dubbel Dwars met levend verbrand
opnieuw aantoont een eigentijdse vorm voor het
klassieke cabaret gevonden te hebben en er niet voor
terugdeinst controversieel te zijn.'
Dick Nooy, Rob Chrispijn en Bert Stoots schreven
deze nieuwe volksmusical van Nooy's Volkstheater
i.s.m. regisseur Heieen van Meurs. Basis van de
succesvolle vooroorlogse Nederlandse speelfilm
Komedie om geld. Geld, dat stom is en recht maakt
wat krom is, daar gaat het over.
Een bankloper raakt een zeer groot bedrag kwijt. Hij
zegt van niets te weten, maar wordt natuurlijk toch
verdacht van diefstal en krijgt ontslag. Dan wordt het
pas goed kermis in de stad: 'Het Geld' gaat z'n eigen
bonte leven leiden en de bankloper wordt een
speelbal van het lot, een nummer in het rad van
avontuur, een kop van Jut, een marionet. En aan de
touwtjes trekt de grote baas van de bank, voor wie de
woningnood vooral 'n middel is om veel geld te
verdienen.... of trekt er toch iemand anders aan de
touwtjes?
Jan Rap en z'n maat
Veel onzichtbare draden verbinden de twee persona
ges in het stuk, John en Catherine. John is
geobsedeerd door het geloof dat hem een bijzonder
lot beschoren is, dat hij moet afwachten. Het gevoel
van gevaar, een dreiging als van een tijger die plots
uit de jungle kan losbreken, overschaduwt wat zij
met elkaar hebben. Hun relatie komt niet tot een
wezenlijke verbintenis. Pas na haar dood ontdekt hij
wat dit unieke lot had kunnen zijn: een liefdesrelatie
met haar.
Dimitri Frenkel Frank schreef een komedie over het
leven van een vertegenwoordiger in encyclopedieën,
(foto: Jutka Rona)
Den Dullaert, Hulst:
JAN RAP EN Z'N
MAAT
ran Yvonne Keuls
rrij 20 dec, 20.00 uur
t Beest Goes:
3EEF SQUAD
loor Perspekt
rat 7 dec, 21.00 uur
3EELDER SPREEKT
lules Deelder
Ion 26 dec, 22.00 uur
Een gangster van de Grote stad
die in allerlei liefdesverhoudingen van anderen en
zichzelf verstrikt raakt.
De amateurtoneelgroep Middelburgs Theater zet
tien spelers in.
Dit toneelstuk van Yvonne Keuls werd eerder met
veel succes in het hele land opgevoerd door een
andere groep spelers. Keuls beschrijft met veel
gevoel voor humor het leven in een opvangtehuis
voor jongeren die nergens anders meer terecht
kunnen.
Beef Squad kun je vertalen als: de sterke jongens, de
kampioenen. Bij Perspekt zijn het eerder lafaards,
dagdromers en niet aflatende onderspit-delvers.
Spin Marty van Perspekt zijn overal te vinden: aan
electrische biljarts, in de gokhal, in een stille uithoek
van een supermarkt, in het gedrang van een stadion.
Zij zien de wereld het liefst door de voorruit van een
telescoopgeweer of door een roze sleutelgat. Ze
blinken uit in één ding: de strijd tegen de alledaagse
verveling. Humor en mime tegen een aggressief en
ritmisch geluidsdécor.
Deelder, eigenlijk onbegrijpelijk dat hij nog nooit
gecontracteerd is voor een Amerikaanse gangster
film, spreekt ook in 't Beest. In hetzelfde razende
tempo als in de Schouwburg in Middelburg neemt hij
de huidige stand van zaken in het zakenleven, in de
kunst en de rest van het leven door. Dankzij radio en
t.v. is hij langzamerhand de nationale clown
geworden. De 'neonrealist', 'neon-romanticus' en
'neonkomiek' publiceerde onder meer dichtbundels
Gloria Satoria, De zwarte jager, Moderne gedichten,
Schone welt en Modern passé.
34 nMlTldecember
Het Chicago Blues Festival is een sinds 1970 rond
reizend blues-circus, waaraan in het verleden
bijvoorbeeld meededen: Louisiana Red, Homesick,
James, Magic Slim, Billy Boy Arnold, Buster Benton
en Koko Taylor.
In Vlissingen zijn optredens te verwachten van de
gitaristen/zangers Andrew Brown en Byther Smith:
A.C. Reed, zang en tenorsax; Maurice Vaughan,
gitaar, saxofoon en zang; Doug Watson, basgitaar en
Julian Vaughan, drums.
Brown, geboren in Jackson, Missisippi, ging op
jeugdige leeftijd naar Chicago waar hij toen speelde
met groten als Magic Slim en Freddy King. Met de
herontdekking van de oude blues, werd ook Brown
opgenomen in de golf. In Nederland komt binnen
kort een tweede langspeelplaat van hem uit.
Smith, neef van J.B. Lenoir, maakt nu zijn eerste
Europese toernee. A.C. Reed, de broer van Jimmy
Reed, was in 1983 op het Amsterdam Blues Festival
met de band van Albert Collins.
De beide Vaughans zijn geliefde artiesten in de sfeer
van de Chicago Blues.
Peter Bree begon al met elf jaar aan hobo-lessen.
Maar een echte muziekstudie aan het Sweelinck.
Conservatorium in Amsterdam begon pas na een
universitaire studie Engelse taal-en letterkunde. In
1980 gaf het toenmalige ministerie van CRM hem
een beurs, waarmee hij in Londen zich verder op de
hobo bekwaamde bij Neil Black. Sinds Peter Bree
eerste hoboïst was (van 1977 tot 1979 bij een
radioorkest van de NOS), treedt hij voornamelijk
solistisch op en in verschillende kamermuziek-
combinaties. Een van de plaatsen waar Peter Bree
recitals gaf, is de Wigmore Hall in Londen.
Klaus Fenter is de eerste gitaardocent voor jazz en
pop aan een Nederlands conservatorium. Sinds zijn
dertiende speelt hij al gitaar. Zijn voorliefde gaat uit
naar de jazz, dus de electrische gitaar. Fenter speelt
in verschillende jazzgroepen en heeft een eigen
triootje.
Ben Gerritsen heeft eveneens een voorliefde voor de
jazz. Hoewel hij begon met piano, stapte hij op het
conservatorium over naar het slagwerk. In Goes is hij
als vibrafonist aan het werk te zien. Evenals Fenter is
Gerritsen componist en docent.
Composities van Bach, Liszt, Mozart en Chopin.
Ana-Maria Vera heeft een verleden als wonderkind:
als twaalfjarige was ze soliste geweest bij het
Rotterdams Philharmonisch Orkest, The Boston
Pops, The Baltimore Symphony, The National
Symphony en meer bekende grote orkesten. Door
gaans kost het veel tijd om van wonderkind tot
volwassen kunstenaar te rijpen, maar Ana-Maria lijkt
zich volstrekt harmonieus te ontwikkelen, zo
constateerde Elly Salomé na een Rotterdams
concert in 1983. Ana-Maria Vera was toen zeventien.
Nu is deze dochter van een Boliviaanse diplomaat
negentien en gaat onverstoorbaar verder.
De NRC tekende in 1983 op: 'Beter uiteraard dan
zeven jaar geleden begint haar persoonlijkheid zich
af te tekenen. Drie dingen vallen daarbij op:
evenwichtigheid, contemplatie en fijnzinnigheid.'
En: 'De ingetogenheid en fijnzinnigheid tezamen
leveren klankwonderen op, die heel grote verwach
tingen wekken voor de toekomst van dit begaafde
meisje.'
Zo kan 't wel weer. Het beste is zelf maar eens te gaan
luisteren of het allemaal klopt.
Het Nederlands Kamerkoor is elk jaar vaste gast in
Zeeland. Het werd in 1937 opgericht door Felix de
Nobel. Nahem kwamen nog enkele vaste dirigenten,
maar de laatste jaren werkt het koor uitsluitend mét
wisselende gastdirigenten, die om specialistische
kundigheden worden uirgenodigd. Dat kan een
bepaald genre zijn, of een bepaald tijdperk. Het
programma in Goes heet Rond 1885, het tijdperk
waarin de composities die worden gespeeld zijn
ontstaan.
Van volkomen andere orde is natuurlijk de première
van Adem. Kan Goes ook eens kennis maken met
werk van Peter Schat.
Onder leiding van Dirk Varendonck. Solist: Leen de
Broekert (orgel).
Provinciaal concert in het kader van Musica '85 met
een speciaal Handel-programma.
Door Het Amsterdam Loeki Stardust Quartet
(blokfluitkwartet). Alle vier blokfluitisten studeerden
aan het Amsterdams Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam. Behalve traditionele muziek uit de
renaissance en de barok speelt het kwartet veel
hedendaagse muziek en eigen composities. Eén van
de idealen van het Loeki Stardust Quartet (de naam
heeft te maken met Loeki de reclameleeuw) is
nieuwe geluidskwaliteiten en klankmogelijkheden te
brengen. Het kwartet trad nogal eens op voor radio
en televisie in Europese landen.
Het in 1957 opgerichte Gaudeamus Kwartet is
genoemd naar de Stichting Gaudeamus die onder
meer met de Internationale Gaudeamus Muziek-
weken jonge componisten uit de hele wereld steun
geeft.
Het ligt dan ook voor de hand dat het strijkkwartet
vooral uitvoeringen geeft van hedendaagse compo
sities. Lange tijd was het Gaudeamus het enige
strijkkwartet in Europa dat vrijwel uitsluitend
hedendaagse muziek speelde. Veel componisten uit
binnen- en buitenland hebben dan ook speciaal voor
dit kwartet muziekstukken geschreven. Het zal
eveneens geen verwondering wekken dat het
MTS Vlissingen
CHICAGO BLUES
FESTIVAL '85
vrij 29 nov, 20.30 uur
Concertzaal
Middelburg:
KOFFIECONCERT
Peter Bree
zo 1 dec, 11.30 uur
Lunchcafé Stadhuis
Goes:
KOFFIECONCERT
Klaus Fenter en Ben
Gerritsen
zo 8 dec, 12.00 uur
Concertzaal
Middelburg:
PIANORECITAL
Ana-Maria Vera
ma 16 dec, 20.00 uur
De Hoogte, Goes:
HET NEDERLANDS
KAMERKOOR
o.l.v. Eric Ericson
di 17 dec, 20.00 uur
Oostkerk, Middelburg:
HET WESTVLAAMS
ORKEST, o.l.v. Dirk
Varendonk
vrij 20 dec, 20.00 uur
Burgerzaal Stadhuis
Middelburg:
KERSTCONCERT
door Het Amsterdam
Loeki Stardust
Quartet
do 26 dec, 20.30 uur
Kloveniersdoelen,
Middelburg:
Gaudeamus Strijk-
kwartet/Chronik der
Anna Magdalena Bach
za 30 nov, 20.30/23.00
uur.
december 35