nieuwe MUZIEK theater In Holland staat een huis Het beest uit de jungle Het moeizame liefdesleven van Atilla Galop Jan Rap en z'n maat Beef Squad Deelder spreekt muziek Chicago Blues Festival '85 Koffieconcert Peter Bree Koffieconcert Klaus Fenter en Ben Gerritsen Pianorecital door Ana-Maria Vera Het Nederlands Kamerkoor Het Westvlaams Orkest Kerstconcert bij kaarslicht Gaudeamus Strijkkwartet Concertzaal Zierikzee: IN HOLLAND STAAT EEN HUIS Nooy's Volkstheater za 14 dec, 20.00 uur >rins van Oranje, Soes: N HOLLAND STAAT EEN HUIS Jooy's Volkstheater •ja 21 dec, 20.00 uur Schouwburg Middelburg: ■IET BEEST UIT DE IUNGLE van IVL Duras loor Henk van Ulsen ïn Rick Nicolet •ja 14 dec, 20.30 uur HET MOEIZAME .IEFDESLEVEN VAN VTILLA GALOP Middelburgs Theater rrij 13/zat 14,20.00 uur wers tonen zich soms zowaar nog geschokt door cynische opmerkingen over joden, homofielen, masturbanten, Afrikanen, minderheidsgroepen, of het koningshuis. Niet elk nummer is raak. Van sommige grappen en de regelmatig terugkerende dialoog met god is de zin onduidelijk. Dit neemt niet weg dat Dubbel Dwars met levend verbrand opnieuw aantoont een eigentijdse vorm voor het klassieke cabaret gevonden te hebben en er niet voor terugdeinst controversieel te zijn.' Dick Nooy, Rob Chrispijn en Bert Stoots schreven deze nieuwe volksmusical van Nooy's Volkstheater i.s.m. regisseur Heieen van Meurs. Basis van de succesvolle vooroorlogse Nederlandse speelfilm Komedie om geld. Geld, dat stom is en recht maakt wat krom is, daar gaat het over. Een bankloper raakt een zeer groot bedrag kwijt. Hij zegt van niets te weten, maar wordt natuurlijk toch verdacht van diefstal en krijgt ontslag. Dan wordt het pas goed kermis in de stad: 'Het Geld' gaat z'n eigen bonte leven leiden en de bankloper wordt een speelbal van het lot, een nummer in het rad van avontuur, een kop van Jut, een marionet. En aan de touwtjes trekt de grote baas van de bank, voor wie de woningnood vooral 'n middel is om veel geld te verdienen.... of trekt er toch iemand anders aan de touwtjes? Jan Rap en z'n maat Veel onzichtbare draden verbinden de twee persona ges in het stuk, John en Catherine. John is geobsedeerd door het geloof dat hem een bijzonder lot beschoren is, dat hij moet afwachten. Het gevoel van gevaar, een dreiging als van een tijger die plots uit de jungle kan losbreken, overschaduwt wat zij met elkaar hebben. Hun relatie komt niet tot een wezenlijke verbintenis. Pas na haar dood ontdekt hij wat dit unieke lot had kunnen zijn: een liefdesrelatie met haar. Dimitri Frenkel Frank schreef een komedie over het leven van een vertegenwoordiger in encyclopedieën, (foto: Jutka Rona) Den Dullaert, Hulst: JAN RAP EN Z'N MAAT ran Yvonne Keuls rrij 20 dec, 20.00 uur t Beest Goes: 3EEF SQUAD loor Perspekt rat 7 dec, 21.00 uur 3EELDER SPREEKT lules Deelder Ion 26 dec, 22.00 uur Een gangster van de Grote stad die in allerlei liefdesverhoudingen van anderen en zichzelf verstrikt raakt. De amateurtoneelgroep Middelburgs Theater zet tien spelers in. Dit toneelstuk van Yvonne Keuls werd eerder met veel succes in het hele land opgevoerd door een andere groep spelers. Keuls beschrijft met veel gevoel voor humor het leven in een opvangtehuis voor jongeren die nergens anders meer terecht kunnen. Beef Squad kun je vertalen als: de sterke jongens, de kampioenen. Bij Perspekt zijn het eerder lafaards, dagdromers en niet aflatende onderspit-delvers. Spin Marty van Perspekt zijn overal te vinden: aan electrische biljarts, in de gokhal, in een stille uithoek van een supermarkt, in het gedrang van een stadion. Zij zien de wereld het liefst door de voorruit van een telescoopgeweer of door een roze sleutelgat. Ze blinken uit in één ding: de strijd tegen de alledaagse verveling. Humor en mime tegen een aggressief en ritmisch geluidsdécor. Deelder, eigenlijk onbegrijpelijk dat hij nog nooit gecontracteerd is voor een Amerikaanse gangster film, spreekt ook in 't Beest. In hetzelfde razende tempo als in de Schouwburg in Middelburg neemt hij de huidige stand van zaken in het zakenleven, in de kunst en de rest van het leven door. Dankzij radio en t.v. is hij langzamerhand de nationale clown geworden. De 'neonrealist', 'neon-romanticus' en 'neonkomiek' publiceerde onder meer dichtbundels Gloria Satoria, De zwarte jager, Moderne gedichten, Schone welt en Modern passé. 34 nMlTldecember Het Chicago Blues Festival is een sinds 1970 rond reizend blues-circus, waaraan in het verleden bijvoorbeeld meededen: Louisiana Red, Homesick, James, Magic Slim, Billy Boy Arnold, Buster Benton en Koko Taylor. In Vlissingen zijn optredens te verwachten van de gitaristen/zangers Andrew Brown en Byther Smith: A.C. Reed, zang en tenorsax; Maurice Vaughan, gitaar, saxofoon en zang; Doug Watson, basgitaar en Julian Vaughan, drums. Brown, geboren in Jackson, Missisippi, ging op jeugdige leeftijd naar Chicago waar hij toen speelde met groten als Magic Slim en Freddy King. Met de herontdekking van de oude blues, werd ook Brown opgenomen in de golf. In Nederland komt binnen kort een tweede langspeelplaat van hem uit. Smith, neef van J.B. Lenoir, maakt nu zijn eerste Europese toernee. A.C. Reed, de broer van Jimmy Reed, was in 1983 op het Amsterdam Blues Festival met de band van Albert Collins. De beide Vaughans zijn geliefde artiesten in de sfeer van de Chicago Blues. Peter Bree begon al met elf jaar aan hobo-lessen. Maar een echte muziekstudie aan het Sweelinck. Conservatorium in Amsterdam begon pas na een universitaire studie Engelse taal-en letterkunde. In 1980 gaf het toenmalige ministerie van CRM hem een beurs, waarmee hij in Londen zich verder op de hobo bekwaamde bij Neil Black. Sinds Peter Bree eerste hoboïst was (van 1977 tot 1979 bij een radioorkest van de NOS), treedt hij voornamelijk solistisch op en in verschillende kamermuziek- combinaties. Een van de plaatsen waar Peter Bree recitals gaf, is de Wigmore Hall in Londen. Klaus Fenter is de eerste gitaardocent voor jazz en pop aan een Nederlands conservatorium. Sinds zijn dertiende speelt hij al gitaar. Zijn voorliefde gaat uit naar de jazz, dus de electrische gitaar. Fenter speelt in verschillende jazzgroepen en heeft een eigen triootje. Ben Gerritsen heeft eveneens een voorliefde voor de jazz. Hoewel hij begon met piano, stapte hij op het conservatorium over naar het slagwerk. In Goes is hij als vibrafonist aan het werk te zien. Evenals Fenter is Gerritsen componist en docent. Composities van Bach, Liszt, Mozart en Chopin. Ana-Maria Vera heeft een verleden als wonderkind: als twaalfjarige was ze soliste geweest bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, The Boston Pops, The Baltimore Symphony, The National Symphony en meer bekende grote orkesten. Door gaans kost het veel tijd om van wonderkind tot volwassen kunstenaar te rijpen, maar Ana-Maria lijkt zich volstrekt harmonieus te ontwikkelen, zo constateerde Elly Salomé na een Rotterdams concert in 1983. Ana-Maria Vera was toen zeventien. Nu is deze dochter van een Boliviaanse diplomaat negentien en gaat onverstoorbaar verder. De NRC tekende in 1983 op: 'Beter uiteraard dan zeven jaar geleden begint haar persoonlijkheid zich af te tekenen. Drie dingen vallen daarbij op: evenwichtigheid, contemplatie en fijnzinnigheid.' En: 'De ingetogenheid en fijnzinnigheid tezamen leveren klankwonderen op, die heel grote verwach tingen wekken voor de toekomst van dit begaafde meisje.' Zo kan 't wel weer. Het beste is zelf maar eens te gaan luisteren of het allemaal klopt. Het Nederlands Kamerkoor is elk jaar vaste gast in Zeeland. Het werd in 1937 opgericht door Felix de Nobel. Nahem kwamen nog enkele vaste dirigenten, maar de laatste jaren werkt het koor uitsluitend mét wisselende gastdirigenten, die om specialistische kundigheden worden uirgenodigd. Dat kan een bepaald genre zijn, of een bepaald tijdperk. Het programma in Goes heet Rond 1885, het tijdperk waarin de composities die worden gespeeld zijn ontstaan. Van volkomen andere orde is natuurlijk de première van Adem. Kan Goes ook eens kennis maken met werk van Peter Schat. Onder leiding van Dirk Varendonck. Solist: Leen de Broekert (orgel). Provinciaal concert in het kader van Musica '85 met een speciaal Handel-programma. Door Het Amsterdam Loeki Stardust Quartet (blokfluitkwartet). Alle vier blokfluitisten studeerden aan het Amsterdams Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Behalve traditionele muziek uit de renaissance en de barok speelt het kwartet veel hedendaagse muziek en eigen composities. Eén van de idealen van het Loeki Stardust Quartet (de naam heeft te maken met Loeki de reclameleeuw) is nieuwe geluidskwaliteiten en klankmogelijkheden te brengen. Het kwartet trad nogal eens op voor radio en televisie in Europese landen. Het in 1957 opgerichte Gaudeamus Kwartet is genoemd naar de Stichting Gaudeamus die onder meer met de Internationale Gaudeamus Muziek- weken jonge componisten uit de hele wereld steun geeft. Het ligt dan ook voor de hand dat het strijkkwartet vooral uitvoeringen geeft van hedendaagse compo sities. Lange tijd was het Gaudeamus het enige strijkkwartet in Europa dat vrijwel uitsluitend hedendaagse muziek speelde. Veel componisten uit binnen- en buitenland hebben dan ook speciaal voor dit kwartet muziekstukken geschreven. Het zal eveneens geen verwondering wekken dat het MTS Vlissingen CHICAGO BLUES FESTIVAL '85 vrij 29 nov, 20.30 uur Concertzaal Middelburg: KOFFIECONCERT Peter Bree zo 1 dec, 11.30 uur Lunchcafé Stadhuis Goes: KOFFIECONCERT Klaus Fenter en Ben Gerritsen zo 8 dec, 12.00 uur Concertzaal Middelburg: PIANORECITAL Ana-Maria Vera ma 16 dec, 20.00 uur De Hoogte, Goes: HET NEDERLANDS KAMERKOOR o.l.v. Eric Ericson di 17 dec, 20.00 uur Oostkerk, Middelburg: HET WESTVLAAMS ORKEST, o.l.v. Dirk Varendonk vrij 20 dec, 20.00 uur Burgerzaal Stadhuis Middelburg: KERSTCONCERT door Het Amsterdam Loeki Stardust Quartet do 26 dec, 20.30 uur Kloveniersdoelen, Middelburg: Gaudeamus Strijk- kwartet/Chronik der Anna Magdalena Bach za 30 nov, 20.30/23.00 uur. december 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1985 | | pagina 19