muziek
3 Mustaphas 3
Willem Vermandere
Roberto Jacketti The Scooters
Chronik der Anna Magdalena Bach,
muziekfilm
Folkgroep Wannes Raps
The Scientists
muziek
Circus Square Jazz Band
De Strangers
Theaterorgelconcert
dans
Foltz and Company, Goesohio
Dansgroep Krisztina de Chatel
Solo's en Trio
3 Mustaphas 3
enige cultuur die Australië heeft, is die van de
Aboriginal, de oorspronkelijke bewoner van het
land, maar die wordt verdrukt. Alles is Engels en
Amerikaans wat de klok slaat.'
The Scientists zoeken het daarom in Europa.
De Three Mustaphas Three is een nieuw fenomeen
uit Engeland. Hoewel de naam doet vermoeden dat
het zestal uit de Balkan komt, is hun muziek zeer
werelds. De muzikale bronnen liggen in landen als
Israël, Jamaica, Griekenland, Joego-Slavië, Kenia
en India. De groep maakt een vrolijke mengelmoes
met als enig houvast, dat het niet westers klinkt,
zoals uit de debuutelpee 'Ban! Mustaphas Play
Stereo' valt op te maken. De plaat werd digitaal
opgenomen in een leeg Londens zwembad. Henk
Tummers houdt het er in de muziekkrant Oor op dat
de groep vooral muziek uit Turkije en Albanië
verwerkt, en, niet te vergeten new wave. Muziek uit
een verre, onbekende sfeer, vindt hij. 'Met name de
onorthodoxe percussie-bijdrage van Isfa'ani Mus-
tapha zijn letterlijk van een andere wereld', schrijft
Tummers. Een hit zou zijns inziens dodelijk zijn voor
het 'werkloze sextet'.
Willem Vermandere heeft wel eens gezegd dat hij
liedjes schrijft om zichzelf te troosten. Weemoedige
liedjes zijn het dan ook vaak, gezongen met
weerbarstige stem. Het Vlaamse dialect voorkomt
dat het een scheurende weemoed wordt. Met
goedmoedige spot bezingt Vermandere zijn geboor
testreek, de mensen die er wonen en dedingen die er
gebeuren. 'Op de keper beschouwd is het allemaal
niet zo vrolijk wat Vermandere zingt', schrijft Willem
van der Veen in de Zwolse Courant. 'Hij uit zijn
twijfels over alles wat wij in de wereld aan het doen
zijn en betrekt dat zeer direct op zijn eigen land, het
vlakke stukje West-Vlaanderen tegen de Franse
grens, waar de Noordzeestranden tot zijn verdriet
zijn volgebouwd, waar de bomen zijn omgehakt en
waar het gruwelijke krijgsbedrijf zijn onuitwisbare
sporen heeft getrokken.'
De Hitkrant riep Roberto Jacketti The Scooters in
1984 uit tot de meest belovende popgroep. De TROS
kroonde de groep zelfs tot populairste popgroep van
dat jaar. Roberto was dan ook vaak te zien op t.v. en
te horen op de radio met de single I save the day en
nummers van de elpee Time.
azzmatazz:
OLKGROEP
/ANNES RAPS
at 30 nov, 20.30 uur
Beest Goes:
HE SCIENTISTS
opconcert
rij 13 dec, 22.00 uur
MUSTAPHAS 3
opconcert
at 21 dec, 22.00 uur
luidlandtheater
'erneuzen:
l/ILLEM
'ERMANDERE
rij 13 dec, 20.00 uur
lecreatiecentrum
laestinge, St. Maar-
ensdijk:
IOBERTO JACKETTI
k THE SCOOTERS
at 14 dec, 20.30 uur
Ifillem Vermandere en
roep
Gaudeamus talloze eerste uitvoeringen gaf op onder
meer het Holland Festival, de ISCM-festivals in
Hamburg, Londen, Bazel, Graz, Reykjavik en
Rotterdam, het Festival voor 20-ste-eeuwse Muziek
in Dublin, de Salzburger Festspiele. Het huidige
kwartet, bestaande uit Jan Wittenberg (eerste viool),
Paul Hendriks (tweede viool), Hans Neuburger
(altviool) en Max Werner (cello), ziet in het gebruik
van electronica nieuwe klankmogelijkheden voorde
hedendaagse strijkkwartetliteratuur. Een electro-
technicus bouwt voor dat doel apparatuur die aan
moet sluiten bij het karakter van het Gaudeamus.
Het uitgangspunt van regisseur Jean-Marie Straub
voor deze film was 'het idee een film te maken, waarin
de muziek niet als begeleiding en ook niet als
commentaar wordt gebruikt, maar als esthetisch
materiaal. Je zou concreet kunnen zeggen dat wij
wilden proberen de muziek op het doek te brengen,
om een keer muziek te laten zien aan de bioscoop
bezoeker.'
De Zeeuwse folkgroep Wannes Raps stopt ermee.
Na de optredens op alle grote festivals in Nederland
de laatste jaren, de radio-optredens en twee elpees
zijn Wannes' laatste klanken te horen in Razzmatazz.
Op het repertoire staan folkmuziek uit Nederland en
België, Polke, Mazurka, a-capella en begeleide
liederen.
Het beste is Muziekkrant Oor maar meteen even aan
het woord te laten over The Scientists uit Australië.
'Foute naam. Foute lange vieze haren, foute veel te
harde muziek, maar dat is nu juist het leuke van deze
groep, begrijp je wel? Ze gaan dwars tegen de
heersende mode en trends in, ze willen consequent
zichzelf zijn: a-modieuze wezens op een nauwelijks
bewoonbare planeet.'
De muziek van deze wetenschappers: wilde blues-
rock met een flinke scheut voodoo magie. 'Australië
heeft geen cultuur', meent zanger Kim Salmon. 'De
36 PfiHndecember
De Zuidlimburgse Circus Square Jazz Band treedt
veelvuldig op internationaal niveau op. In de loop der
jaren werd dan ook een uitstekende reputatie
opgebouwd, voornamelijk door de herkenbare eigen
klankkleur en stijl. Enerzijds is de stijl verwant aan de
New Orleans jazz en anderzijds aan de San
Francisco jazz, ofwel voor kenners Westcoast happy
jazz. Voorbeelden van Circus Square zijn de
orkesten van Turk Murphy, Lu Watters en Bob
Scobey. Bij de groep staat plezier in muziek, ritme
en - voor het publiek - dans voorop. De Circus
Square trad in 1982 op tijdens het gerenommeerde
North Sea Jazz Festival in Den Haag.
De Strangers, vier hele ouwe jongens, zingen al
sinds 1951 een uitgebreid 'close-harmony' repertoi
re. Ze verzorgen pretentieloze, avondvullende shows
en trekken in Nederland en België, ondanks hun
amateur-status, veel publiek.
Jan van Weelden is nog een van de weinige oudere
organisten die regelmatig concerten geven op het
Middelburgse theaterorgel. Dit uit Engeland
afkomstige 'Compton'-orgel is het grootste op het
continent, zoals de Engelsen Europa plegen te
noemen. Het fenomeen theaterorgel dateert uit de
tijd van de stomme film, maar werd nog lang na het
invoeren van de sprekende film in ere gehouden. Jan
van Weelden, bijvoorbeeld was tot 1959 als organist
verbonden aan het Passage Theater in Den Haag.
Zijn programma omvat klassieke en populaire
melodieën, maar ook enkele eigen composities.
Concertzaal
Middelburg:
CIRCUS SQUARE
JAZZ BAND
za 21 dec, 21.00 uur
Gemeenschapscen
trum de Vlaschaard,
Koewacht:
DE STRANGERS
zat 21 dec, 20.00 uur.
Concertzaal
Middelburg:
THEATERORGEL
CONCERT door Jan
van Weelden
vrij 27 dec, 20.00 uur
Goesohio is de vierde productie in twee jaar van de
groep rond de Amerikaanse danser/choreograaf
Bob Foltz. Het kenmerk van de groep is de enorme
vitaliteit. Met de vorige voorstellingen heeft de in
Amsterdam gevestigde Foltz and Company zich een
plaats in de Nederlandse moderne danswereld
verworven.
Dat vindt althans Lili Dokter in De Waarheid. De
energie wordt echter niet altijd in goede banen
geleid. 'Het lijkt of de energie en de kracht van de
dansers geen uitweg kunnen vinden in de tedere
bluesmuziek van Alan Evans', schrijft ze naar
aanleiding van een vorige productie.
Bob Foltz (foto: Peter Gramberg)
De van oorsprong Hongaarse choreografe Krisztina
de Chatel is met het programma Solo's en Trio's een
andere richting ingeslagen. Bij vroegere choreogra
fieën was de dansgroep steeds ondergeschikt aan de
ruimte en de choreografische principes. Nu zijn de
dansen getekend op de persoonlijke kwaliteiten van
de uitvoerenden. Dat zijn Marijke Huybregts, Lilian
Vos en Jerry Boeye. Het dagblad Trouw zag de
voorstelling: 'Het resultaat is prachtig. Zonder
afstand te doen van haar strikte vormgevings
principes, haar hang naar soberheid en haar
voorkeur voor herhalingen, laat zij de drie dansers
een treffend zelfportret neerzetten, waarin explosie
ve sprongen, expressieve gebaren en drastische
tempoverschillen zijn opgenomen.'
Marijke Huybregts doet dat met behulp van oosterse
dansgebaren, met tot in de vingertoppen beheerste
precisie. Lilian Vos oogt als een ongeremde, de
benen hoog opzwiepende losbol, uitdagend heup
wiegend en kronkelend. Jerry Boeye wentelt rond in
een onophoudelijke, uitputtende cirkelgang, losjes
en tegelijk ferm, kordaat en wilskrachtig.
Lilian Vos van Dans
groep Krisztina de
Chêtel (foto: Bob
van Dantzig)
Schouwburg
Middelburg:
DANSGROEP
KRISZTINA DE
CHATEL
vrij 29 nov, 20.30 uur
Zuidlandtheater
Terneuzen:
FOLTZ AND
COMPANY
moderne, dans
vrij 20 dec, 20.00 uur
Tldecember 37