muziek 3 Mustaphas 3 Willem Vermandere Roberto Jacketti The Scooters Chronik der Anna Magdalena Bach, muziekfilm Folkgroep Wannes Raps The Scientists muziek Circus Square Jazz Band De Strangers Theaterorgelconcert dans Foltz and Company, Goesohio Dansgroep Krisztina de Chatel Solo's en Trio 3 Mustaphas 3 enige cultuur die Australië heeft, is die van de Aboriginal, de oorspronkelijke bewoner van het land, maar die wordt verdrukt. Alles is Engels en Amerikaans wat de klok slaat.' The Scientists zoeken het daarom in Europa. De Three Mustaphas Three is een nieuw fenomeen uit Engeland. Hoewel de naam doet vermoeden dat het zestal uit de Balkan komt, is hun muziek zeer werelds. De muzikale bronnen liggen in landen als Israël, Jamaica, Griekenland, Joego-Slavië, Kenia en India. De groep maakt een vrolijke mengelmoes met als enig houvast, dat het niet westers klinkt, zoals uit de debuutelpee 'Ban! Mustaphas Play Stereo' valt op te maken. De plaat werd digitaal opgenomen in een leeg Londens zwembad. Henk Tummers houdt het er in de muziekkrant Oor op dat de groep vooral muziek uit Turkije en Albanië verwerkt, en, niet te vergeten new wave. Muziek uit een verre, onbekende sfeer, vindt hij. 'Met name de onorthodoxe percussie-bijdrage van Isfa'ani Mus- tapha zijn letterlijk van een andere wereld', schrijft Tummers. Een hit zou zijns inziens dodelijk zijn voor het 'werkloze sextet'. Willem Vermandere heeft wel eens gezegd dat hij liedjes schrijft om zichzelf te troosten. Weemoedige liedjes zijn het dan ook vaak, gezongen met weerbarstige stem. Het Vlaamse dialect voorkomt dat het een scheurende weemoed wordt. Met goedmoedige spot bezingt Vermandere zijn geboor testreek, de mensen die er wonen en dedingen die er gebeuren. 'Op de keper beschouwd is het allemaal niet zo vrolijk wat Vermandere zingt', schrijft Willem van der Veen in de Zwolse Courant. 'Hij uit zijn twijfels over alles wat wij in de wereld aan het doen zijn en betrekt dat zeer direct op zijn eigen land, het vlakke stukje West-Vlaanderen tegen de Franse grens, waar de Noordzeestranden tot zijn verdriet zijn volgebouwd, waar de bomen zijn omgehakt en waar het gruwelijke krijgsbedrijf zijn onuitwisbare sporen heeft getrokken.' De Hitkrant riep Roberto Jacketti The Scooters in 1984 uit tot de meest belovende popgroep. De TROS kroonde de groep zelfs tot populairste popgroep van dat jaar. Roberto was dan ook vaak te zien op t.v. en te horen op de radio met de single I save the day en nummers van de elpee Time. azzmatazz: OLKGROEP /ANNES RAPS at 30 nov, 20.30 uur Beest Goes: HE SCIENTISTS opconcert rij 13 dec, 22.00 uur MUSTAPHAS 3 opconcert at 21 dec, 22.00 uur luidlandtheater 'erneuzen: l/ILLEM 'ERMANDERE rij 13 dec, 20.00 uur lecreatiecentrum laestinge, St. Maar- ensdijk: IOBERTO JACKETTI k THE SCOOTERS at 14 dec, 20.30 uur Ifillem Vermandere en roep Gaudeamus talloze eerste uitvoeringen gaf op onder meer het Holland Festival, de ISCM-festivals in Hamburg, Londen, Bazel, Graz, Reykjavik en Rotterdam, het Festival voor 20-ste-eeuwse Muziek in Dublin, de Salzburger Festspiele. Het huidige kwartet, bestaande uit Jan Wittenberg (eerste viool), Paul Hendriks (tweede viool), Hans Neuburger (altviool) en Max Werner (cello), ziet in het gebruik van electronica nieuwe klankmogelijkheden voorde hedendaagse strijkkwartetliteratuur. Een electro- technicus bouwt voor dat doel apparatuur die aan moet sluiten bij het karakter van het Gaudeamus. Het uitgangspunt van regisseur Jean-Marie Straub voor deze film was 'het idee een film te maken, waarin de muziek niet als begeleiding en ook niet als commentaar wordt gebruikt, maar als esthetisch materiaal. Je zou concreet kunnen zeggen dat wij wilden proberen de muziek op het doek te brengen, om een keer muziek te laten zien aan de bioscoop bezoeker.' De Zeeuwse folkgroep Wannes Raps stopt ermee. Na de optredens op alle grote festivals in Nederland de laatste jaren, de radio-optredens en twee elpees zijn Wannes' laatste klanken te horen in Razzmatazz. Op het repertoire staan folkmuziek uit Nederland en België, Polke, Mazurka, a-capella en begeleide liederen. Het beste is Muziekkrant Oor maar meteen even aan het woord te laten over The Scientists uit Australië. 'Foute naam. Foute lange vieze haren, foute veel te harde muziek, maar dat is nu juist het leuke van deze groep, begrijp je wel? Ze gaan dwars tegen de heersende mode en trends in, ze willen consequent zichzelf zijn: a-modieuze wezens op een nauwelijks bewoonbare planeet.' De muziek van deze wetenschappers: wilde blues- rock met een flinke scheut voodoo magie. 'Australië heeft geen cultuur', meent zanger Kim Salmon. 'De 36 PfiHndecember De Zuidlimburgse Circus Square Jazz Band treedt veelvuldig op internationaal niveau op. In de loop der jaren werd dan ook een uitstekende reputatie opgebouwd, voornamelijk door de herkenbare eigen klankkleur en stijl. Enerzijds is de stijl verwant aan de New Orleans jazz en anderzijds aan de San Francisco jazz, ofwel voor kenners Westcoast happy jazz. Voorbeelden van Circus Square zijn de orkesten van Turk Murphy, Lu Watters en Bob Scobey. Bij de groep staat plezier in muziek, ritme en - voor het publiek - dans voorop. De Circus Square trad in 1982 op tijdens het gerenommeerde North Sea Jazz Festival in Den Haag. De Strangers, vier hele ouwe jongens, zingen al sinds 1951 een uitgebreid 'close-harmony' repertoi re. Ze verzorgen pretentieloze, avondvullende shows en trekken in Nederland en België, ondanks hun amateur-status, veel publiek. Jan van Weelden is nog een van de weinige oudere organisten die regelmatig concerten geven op het Middelburgse theaterorgel. Dit uit Engeland afkomstige 'Compton'-orgel is het grootste op het continent, zoals de Engelsen Europa plegen te noemen. Het fenomeen theaterorgel dateert uit de tijd van de stomme film, maar werd nog lang na het invoeren van de sprekende film in ere gehouden. Jan van Weelden, bijvoorbeeld was tot 1959 als organist verbonden aan het Passage Theater in Den Haag. Zijn programma omvat klassieke en populaire melodieën, maar ook enkele eigen composities. Concertzaal Middelburg: CIRCUS SQUARE JAZZ BAND za 21 dec, 21.00 uur Gemeenschapscen trum de Vlaschaard, Koewacht: DE STRANGERS zat 21 dec, 20.00 uur. Concertzaal Middelburg: THEATERORGEL CONCERT door Jan van Weelden vrij 27 dec, 20.00 uur Goesohio is de vierde productie in twee jaar van de groep rond de Amerikaanse danser/choreograaf Bob Foltz. Het kenmerk van de groep is de enorme vitaliteit. Met de vorige voorstellingen heeft de in Amsterdam gevestigde Foltz and Company zich een plaats in de Nederlandse moderne danswereld verworven. Dat vindt althans Lili Dokter in De Waarheid. De energie wordt echter niet altijd in goede banen geleid. 'Het lijkt of de energie en de kracht van de dansers geen uitweg kunnen vinden in de tedere bluesmuziek van Alan Evans', schrijft ze naar aanleiding van een vorige productie. Bob Foltz (foto: Peter Gramberg) De van oorsprong Hongaarse choreografe Krisztina de Chatel is met het programma Solo's en Trio's een andere richting ingeslagen. Bij vroegere choreogra fieën was de dansgroep steeds ondergeschikt aan de ruimte en de choreografische principes. Nu zijn de dansen getekend op de persoonlijke kwaliteiten van de uitvoerenden. Dat zijn Marijke Huybregts, Lilian Vos en Jerry Boeye. Het dagblad Trouw zag de voorstelling: 'Het resultaat is prachtig. Zonder afstand te doen van haar strikte vormgevings principes, haar hang naar soberheid en haar voorkeur voor herhalingen, laat zij de drie dansers een treffend zelfportret neerzetten, waarin explosie ve sprongen, expressieve gebaren en drastische tempoverschillen zijn opgenomen.' Marijke Huybregts doet dat met behulp van oosterse dansgebaren, met tot in de vingertoppen beheerste precisie. Lilian Vos oogt als een ongeremde, de benen hoog opzwiepende losbol, uitdagend heup wiegend en kronkelend. Jerry Boeye wentelt rond in een onophoudelijke, uitputtende cirkelgang, losjes en tegelijk ferm, kordaat en wilskrachtig. Lilian Vos van Dans groep Krisztina de Chêtel (foto: Bob van Dantzig) Schouwburg Middelburg: DANSGROEP KRISZTINA DE CHATEL vrij 29 nov, 20.30 uur Zuidlandtheater Terneuzen: FOLTZ AND COMPANY moderne, dans vrij 20 dec, 20.00 uur Tldecember 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1985 | | pagina 20