TARKOWSKI: ZWAAR EN WEEMOEDIG De film is al eens eerder vertoond geweest in Nederland. Andrej Rublev, de eerste film waarin Andrej Tarkowski zich in 1966 niet meer conformeerde aan de officiële culturele richtlijnen van de Sovjet Unie. Maar nu wordt hij uitgebracht in een kopie die drie uur en vijf minuten duurt, zo'n vijfendertig minuten langer dan de vorige keer. 'De ongeknipte versie' prijst de distri buteur aan en op de affiche staat zelfs het woord 'ongecensureerd'. Maar ook in deze versie is geknipt. Door Tarkowski zelf, die zo tegemoet kwam aan één van de officiële bezwa ren tegen zijn film, die te lang werd bevonden. En ook deze versie is gecensureerd, al komt die censuur niet uit de Sovjet-Unie. De vertaler heeft namelijk gemeend een lange praatscène in Andrej Rublev maar half te moeten ondertitelen. In de desbetreffende scène vertelt een nar- achtige figuur, getuige zijn gebaren en de boertige reacties van zijn toe hoorders, een obsceen verhaal dat subversief is. Zijn direct daarop volgende arrestatie wijst in die richting. De film draait van 16 tot en met 21 januari in Electro. andrej rublev Thea Everaers kleur heksenfeest skolimowski paarden weemoedig Wie Stalker en Nostalghia draaiend op zijn of haar stoel uitzat, kan deze film beter niet gaan bekijken. Tarkowski met Andrej Rublev vergt minstens zo veel van zijn toeschouwers: lange, kalm gedraaide scènes die spannender worden naar mate je bereid bent er dieper in weg te zakken. Hij tast mensen, dingen, gebouwen en landschappen af met de camera en verbindt ze in een bijna onmerkbare montage die doet denken aan het rustige knipperen van de o gen. Deze visuele aanpak gecombineerd met langduri ge poëtische monologen en dialogen zullen de één doen gruwen en de ander in vervoe ring meenemen. Andrej Tar- kowski's werkstuk bestaat uit een aantal episoden die, als panelen van een schilderij, op cinemascoop-formaat naast elkaar worden uitgespreid tot wat je in dit geval eens met reden een rol-prent zou mo gen noemen. Deze taferelen zijn verbonden door de con stante aanwezigheid van één persoon, de ikonenschilder Andrej Rublev, over wiens leven niet veel bekend is en die in de film van Tarkowski ook niet met echt biografische gegevens tot leven wordt geroepen. Het meest directe van Rublev zie je pas als de film eigenlijk al voorbij is. Dan opeens krijgen de beelden kleur en laat Tarkowski werk zien van de man die hem tot zijn film inspireerde. De ikonenschil der zien we pas in wat van hem is overgebleven. Tarkowski lijkt het overwin nen van de 'middeleeuwen' te willen tonen, het geluid van een nieuwe tijd te willen laten horen, zoals dat aan het eind van de film in het gieten van een gigantische bronzen klok concreet vorm krijgt. De film opent in deze zin veel zeggend. We zien een groep monniken in de weer met het oplaten van een luchtballon. Op de achtergrond komen via boten over een rivier woeden de mensen aan, die deze poging om zich tegen de natuur van de schepping in boven de aarde willen verhef fen, willen verijdelen. Tarkowski opent zijn film over Rublev dus met een anachro nisme; de eerste geslaagde ballonvaart dateert van 1783. De ballonvaart in de film is dan wel niet helemaal geslaagd te noemen, maar dat neemt niet weg dat Tarkowski in zijn proloog een uitvinding toont die verbonden is met de achttiende eeuw, de Verlich ting en de eerste industriële revolutie. De handeling van de film speelt zich echter in de vroege vijftiende eeuw af en bovendien in een deel van de wereld dat niet bepaald voorliep op historische ont wikkelingen. De film is opgebouwd uit zeven delen, hoofdstukken of panelen, die ieder verbonden zijn met een bepaalde histo rische periode. De film beslaat de tijd van 1400tot 1423. In het eerste deel ontmoet de schil der Rublev de nar van de koning wiens taalgebruik zich onttrekt aan de macht van zijn meester, iets waarvoor hij gestraft zal worden. Een straf die iedereen in de film boven het hoofd lijkt te hangen. In het tweede deel ontmoet Ru blev de schilder Theophane de Griek, die met zijn apoca- liptische voorstellingen de te genvoeter van Andrej lijkt te zijn. Andrej vraagt hem een kerk te beschilderen. Het derde deel, getiteld 1406 - de passie van Andrej, bevat de tocht van het klooster waar hij leeft naar de te beschilderen kerk. Rublev stuit tijdens deze tocht op een 'heksenfeest'. De naakte feestende mensen zien hem voor een spion aan en binden hem vast in gekruisig de houding, waarbij Andrej analoog aan Paul us verzoekt om met zijn hoofd naar bene den te worden vastgebonden. Een naakte vrouw bevrijdt hem en de eerste twijfel over waar de door hem nagestreef de zuiverheid te vinden is is gezaaid. De vrouw is de enige die de volgende dag weet te ontkomen aan de 'rechtscha- 16 HfifiHjanuari Scène uit Andrej Rublev pen' mensen die de onvermijdelijk volgende straf komen voltrekken. Zij zwemt de rivier over, langs het bootje met Andrej en zijn gezelschap. Een langzame 'kraan' beweging naar boven sluit deze periode af. De twijfel wordt in het hieropvolgende deel, Het laatste oordeel, versterkt waardoor hij niet meer tot schilderen kan komen. Tijdens een Tataarse overval doodt hij in emotionele toestand een mens, een Tataar die een vrouw verkracht. De monnik Rublev besluit daarna definitief met schilderen te stoppen en legt de gelofte van het zwijgen af. 'De stilte' wordt pas beëindigd in het laatste deel, De klok. De jonge zoon van een gestorven klokgieter beweert het geheim van zijn vader op diens sterfbed te hebben vernomen en meldt zich aan als de enige deskundige voor het gieten van een grote klok voor de kerk van de aartshertog, dezelfde kerk waar Rublev tot zijn gelofte tot zwijgen kwam. Voor het voltooien van de klok arriveert ook Rublev ter plaatse en de opwinding van het volken het enthousiasme van de jongen doet hem besluiten zijn kunst weer op te nemen. Andrej Rublev, in deze slotepisode nog meer toeschouwer dan in de rest van de film, praat met de jongen en hoort dat deze het geheim helemaal niet kende. Alleen door bluf, koppigheid en doorzettingsvermo gen kon hij slagen. Rublev zegt dat ze samen naar de Drievuldigheidskerk zullen gaan om hun werk door te zetten. De jongen rust in de armen van Rublev als Christus in de armen van Maria. Met deze klassiek religieuze voorstelling wordt de film afgesloten en volgt een epiloog met nu in kleur de fresco's van Rublev, gehavend door de tijd. Als we de schoonheid ervan hebben geproefd, laat Tarkow ski ze wegspoelen in een regenbui en nog een keer zien we de beelden van een landschap met modder en water waar een paard in rondloopt. Beelden, die we regelmatig in deze en andere films van hem terugzien. Verschillende keren heeft Tarkowski gezegd dat paarden voor hem verbonden zijn met de fysieke kracht (geweld) en dat regen voor hem het beeld weergeeft van het wijdse-en droeve Russische land. De films van Tarkowski zijn niet transparant, vertellen geen helder verhaal en zijn 'penseelstreek' is bepaald niet frivool of gekunsteld maar zwaar en weemoedig. De verbeelding krijgt weinig ruimte en Tarkowski drukt de toeschouwer steeds in de richting van afgronden waar logica weinig houvast heeft. In tegenstelling tot wat regelmatig wordt beweerd, zijn de films van Tarkowski nauwelijks symbolisch, ze verbergen geen raadsels waardoor ze zich slecht laten ontrafelen. Tarkowski maakt geen puzzels, maar dwingt een zienswijze af. Dat kan irritant zijn. Een belangrijk thema van de film is de voortdurende strijd van de kunstenaar met zichzelf, als kind van zijn volk en als individualist die alleen kunstenaar kan zijn door volledig vrij te zijn (van bijvoorbeeld de wetten die autoriteiten opleggen). Rublev heeft een taak, als kunstenaar èn als deel van zijn volk. (informatie deels uit filmblad Skrien, zomernummer 1985) fTIITI januari 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 10