HOE GROTER DE HOE GROTER HET BEEST 'Ik heb wel eens de indruk dat ernst en drama meer met kunst worden geassocieerd dan vrolijkheid en humor', meent Jack Vreeke. Zijn schilderijen en aquarellen zijn licht van toon, luchtig zelfs. Vreeke is dan ook geen somber mens, hij leidt niet aan depressies en als hij het al eens donker in ziet, duurt dat nooit langer dan een dag. In de Gevangentoren aan de Vlissingse Boulevard zijn aquarellen van hem te zien. Feestvierders, muzikanten in passende veelkleurige kledij, merkwaardige bouw werken van hoeden op hun hoofd. Carnaval, zoals het niet is, maar zoals je je het zou wensen. Vreeke is in Vlissingen langzamerhand geen onbekende meer. Hij maakte voor de Straatfestivals van 1984 en 1985 levensgrote beelden, een potvis en een paard. Hee, waar is dat paard van de Ruyter? 20 mm jack vreeke Ad de Jong trends jack vreeke Licht mm januari 21 Jack Vreeke blJ de bouw van het paard Jarenlang maakte Jack Vreeke foto-realistisch werk. De taferelen zijn vrijwel niet van echt te onder scheiden, zo miniem zijn de vervormingen van de werkelijkheid. Foto's lagen meestal aan de basis van deze acrylschilderingen. Rondom het 'plaatje', zo zal ik 't maar noemen, bracht Vreeke versieringen aan. Ze laten zich lezen als lijsten met verschillende motieven en kleuren. Maar dan zijn het soms wel vier of vijf rechthoekige lijsten rond een plaatje. Dat kan helemaal niet in de kunst,geeft ook Vreeke toe. Maar hij vond dat leuk. Wel zie je in de loop van de tijd de versiering verminderen en de voorstelling een steeds belangrijker plaats krijgen. Vreeke kan zich permitteren te maken wat hij wil. Hij heeft een inkomen als tekenleraar in Eindhoven. Het schilderen doet hij ernaast. 'Er hoeft geen inkomen uit te komen. Ik heb ook niets te maken met trends^ want er zijn geen commissies die mij beoordelen, zoals bij de BKR. Al een paar jaar is het neo- expressionisme in zwang, de wilden. Er zijn zó veel mensen die in die trant werken. Ik hoef gelukkig niet mee te dringen. Je hebt er ook een instelling voor nodig dat je je emoties direct kan neerzetten. Die instelling heb ik niet. Ik laat alles eerst even betijen. Ik ben nuchterder. Dat zie je ook in mijn manier van schilderen, dat ik datzo realistisch doe. Met cartoons is dat ook zo: als je geen afstand neemt, kun je er niet om lachen.' 'Alleen de formaten van de wilde schilders bezorgen mij al grijze haren. Ik ben al twee, drie maanden bezig om zo'n klein schilderijtje te maken (houdt de handen niet meer dan veertig centimeter uit elkaar), laat staan als het zo'n grote moet worden.' De bolle buik en de wat dikke kop verraden een januari Het paard van De Ruyter Foto Lex de Meester voorkeur voor bier. Veel bier. Vreeke is afkomstig uit Gouda, maar het zuiden trok hem aan als woonoord. Het carnaval, feesten, vrolijkheid. 'Daar hou ik wel van.' 'Na de HBS-b wilde ik eigenlijk cameraman worden. Dat was een nieuw beroep. Je had toen de NTS nog, de wereld kwam nog in zwart-wit binnen. Maar er was nog geen opleiding voor. Die liet nog een jaar op zich wachten. Die tijd bracht ik door als leerling verkoper bij een juwelier in Rotterdam. Er kwamen busladingen huisvrouwen, buitenlanders ook, en die moesten allemaal stenen zien. Gemalen bergkristal, goed voor de borstvoeding, dat soort dingen. Ik heb er veel plezier gehad. En tussen die mooie stenen kreeg ik interesse voor tekenen.' Cartoons genoten zijn voorkeur. In militaire dienst bekwaamde Vreeke zich verder. Daar leerde hij ook Brabant kennen, deed er vrienden op en besloot er te blijven. Eerst in Tilburg, waar hij de academie deed. 'Ik vond de academie heel interessant,maar er had meer ruimte moeten zijn om je eigen gang te gaan, los van opdrachten en beoordeling. Er stond altijd een stilleven klaar, vier opdrachten erbij en ga je gang maar. Het was van 64 tot 69. Zware examens: voor alle vakken moest in één week een zware opdracht uitgevoerd worden. Daarin is veel veran derd. Je zag toen ook dat het tekenen op de academie niets te maken had met wat er in de buitenwereld gebeurde. Pop-art was het toen. En op art. Op de academie kon een eigen stijl nauwelijks ontdekt worden, dat kreeg geen kans.' Na zo'n keurslijf neem je de vrijheid. Vreeke orienteerde zich op alle mogelijke beeldende middelen: foto,film,holografie zelfs. Dan raak je heen en weer geslingerd tussen die veelheid aan middelen en materialen. In je opleiding heb je schilderen geleerd, klaar. Voor holografie moet je een trillingsvrije tafel hebben, een laser apparaat van duizenden guldens en dan duurt het nóg een hele tijd voor je er interessante dingen mee kan maken. Je moet de techniek eerst goed beheersen, heel goed beheersen. Het is ook allemaal heel indirect. En ik kwam tot de conclusie dat ik de directe manier prettiger vond. Je kan bij schilderen toevoegen of weglaten wat je wil tot je hebt wat je hebben wil. Niks is mooier dapxlat je te zien krijgt wat je hebben wil. Dus heb ik me rigoreus op het schilderen gericht.' De tijd van het foto-realisme lijkt voorbij. Vreeke wil meer loskomen van het werkelijkheidsgetrouwe afbeelden. 'Als je het allemaal door en door kent, is het interessante er vanaf', vindt hij. Het aquarelleren voldoet ook niet, maar is spannend vanwege het licht en het materiaal. 'Het licht van één laag wil ik vasthouden. Omdat aquarel zo doorschijnend is, heb je licht na de eerste laag door het papier. Dan ging ik er bij acryl nog eens met vier vijf lagen overheen. Dan kon je 't maken, zoals je 't hebben wilde. Bij aquarel is watje neerzet, dat is 't. Je kunt er niet meer op terugkomen, je kunt 't niet meer wegwerken. Ook het licht verdwijnt als je er te vaak overheen gaat. Je verliest de transparantie. Je moet ook veel weggooien;bij mij ongeveer de helft van wat ik maak. Ik vind het leuk werk,juist omdat het zo'n flitsende bezigheid is, zo spannend om te doen. Ik heb er soms de zenuwen van als ik wacht op het resultaat. Een aquarel is op z'n mooist als ie nat is.' 'Voor het uitbeelden van feestvierders, muzikanten, daar is 't een goeie techniek voor. Vrolijk, luchtig. Ik

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 12