de moeite waard grond liefde ajax 24Pfiffl PROVINCIE GEEFT BIJDRAGE BIJ AANKOOP BEELDENDE KUNST TALKSHOW MET JO RÖPCKE GOEDKOOP UIT MET MOOIE MOEITE WEKELIJKS ZVU-FILM IN ELECTRO DONATEURS MECCANO EN ABONNEES Café Meccano Middelburg: STRIJKERS ENSEMBLE Zeeuwse Muziek school met composi ties van Corelli, Elgar, Mozart, Telemann zon 12 jan, 12.30 uur Café Meccano Middelburg: SIMON VINKENOOG opent expositie Jan Sierhuis, Anton Martinaeu, Nelleke Montfoort met muziek van Jan Kalkman Christiaan zon 12 jan, 15.00 uur Café Meccano Middelburg: SIMON VINKEOOG zon 12 jan, 20.00 uur Café Meccano Middelburg: HENK VAN ES zon 12 jan, 22.00 uur een kamer. Je kunt het ook de hel noemen,of een eeuwige vicieuze cirkel. De lafaard Garcin houdt van de lesbische Inez,die van de kindermoordenares Estelle houdt,die van Garcin houdt....aldus een weinig prettig sfeertje scheppend. 'L'enfer c'est les autres'.de hel,dat zijn de anderen, schreef Sartre. De Franse filosoof gaf zelf een verklaring voor zijn stuk. 'De drie personages zijn natuurlijk dood, want ze bevinden zich in de hel, en ik wilde dat het publiek naar de 'levende doden' op het toneel zou kijken om te beseffen dat jezelf omringen met oordelen en daden, waaraan je niets kunt doen, ook is: een levende dode zijn. Ik wilde ad absurdum tonen hoe belangrijk de vrije wil is,dat een daad kan worden veranderd door een andere daad. I n wat voor helse kringloop we ook leven,ik geloof dat we vrij zijn om er uit te breken.' Wie dat niet doet, schept zijn eigen hel. Bram Vermeulen heeft opnieuw een muziektheater programma gemaakt De titel is Grond. Het is niet overal even juichend ontvangen, maar wie op de teksten en muziek van Vermeulen valt, kan ook van deze voorstelling genieten. Er zit meer theater in Grond dan in Vermeulens vorige programma. Het is in drie delen opgesplitst: water,vuur en aarde. Water staat voor verandering, vuur voor passie en aarde voor dood. Bram schreef het en hij wordt bij de uitvoering bijgestaan door Frank Ketelaar, een gesjeesde student Nederlands en popmuzikant, onder meer bij de Jan van de Grond Groep. Er wordt gewerkt vanuit het idee: alles is al gezegd, maar nog niet door mij. Het Strijkersensemble van de Zeeuwse Muziek school, zes jaar geleden opgezet door Rien Hillebrand, speelt zondag composities van Corelli, Elgar en Mozart. Mogelijk wordt ook het Concert voor vier violen van Telemann uitgevoerd. Over de beeldende kunstenaars vindt u onder de rubriek tentoonstellingen nadere gegevens. Simon Vinkenoog opent de expositie en ook zondagavond maakt hij zijn opwachting in Café Meccano. Daarom wat aandacht voor deze figuur uit de marge van de literatuur,want bekroningen zijn hem nooit ten deel gevallen en in allerlei overzichts- en interviewbundels moet hij het stellen met slechts enkele vermeldingen. Kees Fens schreef in 1967 in de Volkskrant: 'Vinkenoog voelt als weinigen in Nederland het nieuwe en de mogelijkheden ervan aan; de definitieve verwezenlijking ervan moet hij meestal aan anderen overlaten. Hij was een soort gangmaker bij de poëzie van vijftig, maar hij behoort niet tot de definitieve dichters van de groep; met zolang te water (eerste roman, 1955. Red.) schiep hij of verwees hij ontegenzeggelijk naar nieuwe mogelijkheden van het proza, die door anderen dankbaar benut werden. Zijn werk is uit de literatuur niet weg te denken, maar altijd liggend onder de literatuur die erna is gekomen'. Vinkenoog zelf laat zich door de geringe erkenning niet van zijn stuk brengen. Geïnspireerd door de 'andere wereld' blijft hij 'zijn vreemde eigen baan door de literatuur' gaan. Vinkenoog doet meer aan leven dan aan schrijven, zou je kunnen zeggen. Sinds de 'drugs-revolutie' in de jaren zestig heeft hij geen roman meer geschreven,druk als hij 't had met het prediken van de liefde. Thema's van gedichten en boeken vóór die tijd hadden als thema' angstge voelens, eenzaamheid,vervreemding en machte loosheid. Als jongetje van een vroeg gescheiden moeder doorliep Simon vele lagere scholen en dat bleke schriele ventje werd er flink gepest. Zijn rottige jeugd bepaalt zijn literaire producten. Wat hij in de jaren zestig en daarna doet,vormt dan ook een plotselinge breuk met zijn verleden. Hij organiseert poëzie- en muziekavonden, happenings, houdt met Engelse woorden doorspekte lezingen en voordrachten over liefde en het overwinnen van de angst, is kenner bij uitstek van avant-gardistische stromingen in de filosofie (oost-west-stroming) en wetenschap, publiceert vertalingen, bloemlezingen en dagboeken en schrijft inleidingen vooreen niette tellen rij boeken. Een druk baasje. En waarom? .Eigenlijk kom ik op voor het recht van de andersdenkenden. De mensen geloven maar in een mainstream, maar volgens mij spelen de leukste dingen zich juist in de marge af, daar waar de wetenschap speculatief wordt, waar fiction science-fiction wordt en waar een gedicht een klank kan zijn.' Tenslotte de blazer, schilder en schrijver Henk van Es, die eens zei: 'Ik denk wel eens, als Thelonious Monk schilder was, zou hij net zo schilderen als ik'. De in 1931 geboren Amsterdammer speelde banjo, gitaar, klarinet en tenorsax, voordat hij in de baritonsax zijn definitieve instrument vond. Alvorens op zijn muziek in te gaan nog even een zijpaadje, dat is vaak aardiger dan de hoofdweg. 'Als ik in het buitenland Nederlanders tegenkom, zeg ik dat ik niet zomaar een Nederlander ben, maar een Amster dammer. En niet zomaar een Amsterdammer, maar een Ajaccied. Ik heb een hele tijd een rood-wit gestreept kleedje gehad. Voordat een wedstrijd begon, legde ik dat in de richting van het stadion en dan deed ik een gebed.' Na lange tijd heel gelukkig te zijn geweest met het spelen van bop moest Henk van Es over op de free jazz. Moest. 'Er was niemand meer die gewoon stukken met me wilde spelen. Dat vond ik erg jammer en in het begin wist ik me met m'n vrijheid geen raad. Maar na een poos spelen begon ik de mogelijkheden te zien. Ik speelde met jongens - Ahora Mazda Groep heten ze nu - waar het nog vast zat. Toen verscheen, als een geschenk uit de hemel, Kees Hazevoet op mijn pad. Daar ben ik ontzettend gelukkig mee. Er is niemand die zo vrij, zo open staat als hij. We reageren in fracties van seconden op elkaar. We spelen thuis ook vaak samen, we maken opnamen en die gaan we naderhand afluisteren. Dat is nodig.' 'Anderen zijn vaak niet zo geconcentreerd, die hebben vaak niet die openheid, dan blijft het vast zitten. In deze muziek moet je je helemaal open stellen. Met een half oor spelen is onmogelijk. Het gaat zeer diep, het is zo boeiend en spannend, het gaat met golven. Je kan nooit op je routine terugvallen, zoal;s in de bop, waar nog een stramien bestaat. Hier is dat uitgesloten. Ik vind het ongelooflijk. Ik snap eigenlijk niet dat er maar zo weinig mensen zijn die dat horen.' 'Als we gespeeld hebben en het klonk alsof het geschreven stond, als een klok dus, dan is het goed geweest.' Henk van Es speelt in Middelburg samen met Clarence Bectom, slagwerk; Frans Tunderman, bas en Lou Poppe, pianist (74 jaren oud). Er is meer op Festival De Moeite Waard. Zo speelt voor het optreden van Jules Deelderde JakeSchmid Band uit Goes. Zie maar of het de moeite waard is. januari Het afgelopen jaar en zeer waarschijnlijk ook in 1986 kan de provincie beschikken over 195.000 gulden ter bevordering van de beeldende kunst. Dit is een extra bijdrage van het Rijk. Daarnaast heeft de provincie nog eens 40.000 gulden voor hetzelfde doel. Het is goed te weten dat iedereen aanspraak kan maken op een deel van dit geld, wanneer hij besluit een werk stuk van een beeldend kunstenaar te kopen. Gemeenten, bedrijven en particulieren kunnen aanspraak maken op subsidie, als althans het werkstuk aan bepaalde eisen aangaande kwaliteit voldoet. Gemeenten en bedrijven kunnen onder dezelfde voorwaarden ook gebruik maken van de regeling wanneer zij een kunstenaar een opdracht voor een werkstuk willen geven. Bij een opdracht is de bijdrage maximaal 10.000 gulden aan het honorarium van de kunstenaar. Bij aankooop is de subsidie ten hoogste de helft van de prijs tot een maximum van 5.000 gulden. Voor particulieren is de bijdrage maximaal 2X> procent en het geldt uitsluitend voor werk vari kunstenaars die bij de Zeeuwse Culturele Raad zijn ingeschreven. Het moet zijn aangekocht in galeries of op tentoonstellingen, eventueel buiten Zeeland. Standaardformulieren voor een subsidie-aanvraag zijn verkrijgbaar bij de Zeeuwse Culturele Raad of de- provincie. De bijdrage wordt alleen gegeven voor werkstukken van minstens 250 gulden en beloopt maximaal 1.000 gulden. Via de kwaliteitsbeoordeling houdt de provincie een vinger in de pap. Een provinciale adviescommissie, bestaande uit de directeur van de Zeeuwse Museumstichting, een lid namens de Culturele Raad, twee onafhankelijke leden namens het provinciaal bestuur en een ambtelijk waarnemer, nemen de beoordeling op zich. Deze commissie oordeelt ook over de aankopen van de provincie zelf. Van het extra geld voor de beeldende kunst is 130.533 gulden jaarlijks beschikbaar voor vergroting van de eigen kunstcollectie. Het criterium bij aankoop is kwaliteit. Het gaat er niet om zo aan te kopen dat iedere Zeeuwse kunstenaar een bestaan kan vinden. Daarvoor is het bedrag trouwens ook veel te gering. De provincie voert een kunstbeleid, geen kunstenaarsbeleid. Informatie over de subsidieregeling kan men aanvragen bij de provincie en de Zeeuwse Culturele Raad. In het Middelburgse filmtheater Meccano zijn het afgelopen jaar met wisselend succes talkshows gehouden. De bedoeling: door een gedachten- wisseling met een regisseur, acteur of actrice het publiek een kans te geven wat meer te weten te komen over het tot stand komen van het product film. Louis van Gasteren, Pim de la Parra, Ate de Jong, Dick Maas en George Schouten zaten al eens achter de tafel in Meccano. Half januari staat opnieuw een talkshow op stapel. De gasten waren bij het ter perse gaan van deze mooie moeite nog niet bekend. Wel de prsentator. Dat moet Jo Röpcke worden, presentator van het Vlaamse filmprogramma Première. Bel tegen die tijd de Filmlijn, 01180-33414. Mooie moeite biedt lezers elke maand de gelegen heid tegen een gereduceerde prijs voorstellingen te bezoeken. Wie dat op gezette tijden doet, kan de abonnementsprijs ruimschoots terug verdienen, zo niet winst maken op een abonnement. Maar dit terzijde. In januari geeft mooie moeite korting op een voorstelling van Het Folkloristisch Danstheater en de film Andrej Rublev van de Russische regisseur Tarkowski. Het Folkloristisch Danstheater is vrijdag 17 januari in Goes en zaterdag 18 januari in Zierikzee. De twintig dansers en danseressen brengen authentieke volksdansen onder begelei ding van een orkest. Theatraal aantrekkelijk en gebracht met acrobatische virtuositeit, aldus de critici. Oordeelt u zelf. De normale toegangsprijzen zijn f 18,- en CJP/Pas 65 f 13,-. De reductie komt op f 5,-. Liefhebbers van Tarkowski krijgen een korting van f 2,50 op de toegangsprijs van f 10,-. De film draait van 16 tot en met 19 en 21 en 22 januari in Meccano, Middelburg. Het is de eerste film, waarin Tarkowski zich niet meer hield aan de officiële culturele richtlijnen. Andrej Rublev is gemaakt in 1966 en duurt drieëneen half uur. Het speelt in het eerste kwart van de vijftiende eeuw en heeft als thema de voortdurende strijd van de kunstenaar met zichzelf, als kind van zijn volk en als individualist die alleen kunstenaar kan zijn door volledige vrijheid, van bijvoorbeeld de wetten die autoriteiten opleggen. Een zware en weemoedige film. De ZVU-films die tot en met december 1985 om de week in het Vlissingse Alhambratheater te zien waren, draaien met ingang van deze maand in Filmtheater Electro in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Elke twee weken draaide de ZVU al een film in Electro, zodat de ZVU nu elke week in het Mvi9ramma voorkomt- De Stichting Filmtheaters Middelburg en de ZVU zijn tot deze overeenkomst gekomen, omdat de films in Electro in de lijn liggen de d°or de ZVU geprogrammeerde films. Tvn fan düs elke woensda9avond ha|f negen een In de postbus van mooie moeite liggen regelmatig aanvragen voor abonnementen van donateurs van de Stichting Filmtheaters Middelburg. Nu zijn de mensen die vorig jaar f 37,50 voor het donateur schap betaalden, in de veronderstelling dat ze daarvoor ook het filmblad zouden krijgen, schade loos gesteld met een abonnement op mooie moeite. Zij krijgen dit blad tot juni 1986, waarna ze zich via een acceptgiro-kaart direct op mooie moeite kunnen abonneren voor dertig gulden. Hoewel abonnees zeer welkom zijn, is het nu ook niet de bedoeling slinks 2 abonnementen uit één huis te halen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 14