nieuwe MUZIEK mm muziek muziek Nieuwjaarsconcerten Het Haags Kopersextet Benny Neyman Band Conny Vandenbos Combo Koffieconcert Roemeens Orkest Andrei Serban Koffieconcert Rijnmond Saxofoonkwartet Sherryconcert Eveline Juten en Ciska Mertens Miel Cools Vader Abraham en Sunny Boys Pianoconcert Rian de Waal zuidlandtheater terneuzen Willem Breuker Foto Wlm Rlemens Vestzaktheater Vlissingen: Harry de Wit/Pauline Daniels/Jasper van 't Hof/Steve Lacy Trio/ Willem Breuker Kwar tet Wo 1 jan, 16.00 uur Kloveniersdoelen Middelburg: Vera Beth/Reinbert de Leeuw/Strijktrio Ernst Reijseger don 2 jan, 20.30 uur Comecon/M uziek, video en performance/ Frank Douglas Sextet vrij 3 jan, 20.30 uur De Stichting Nieuwe Muziek opent 1986 met een reeks nieuwjaarsconcerten. Het eerste en omvang rijkste is op nieuwjaarsdag in het Vestzaktheater in Vlissingen, de twee daarop volgende avonden klinken de klanken in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Harry de Wit opent het Vlissingse nieuwjaarsconcert, samen met danseres Pauline Daniels. Daarover kunt u in de eerste helft van mooie moeite meer lezen. Jasper van 't Hof brengt een pianosolo en de rest van de avond staat in het teken van de geïmproviseerde jazz. Met het Steve Lacy trio en het Willem Breuker Kwartet. Willem Breuker mag genoegzaam bekend worden geacht als een van de belangrijkste dragers van de geïmproviseerde jazz in Europa. Steve Lacy, een in Parijs wonende Amerikaan, is op zijn eigen manier op hetzelfde terrein bezig. 'Geïmproviseerde muziek is als een circusnummer zonder vangnet', zei hij ooit. 'Je zoekt naar een betekenis die alleen voor jou geldt. Ik speel vrije muziek. Daarin kan in principe alles. Maar alleen klinkt niet alles goed. En daarom is het zo gevaarlijk. Je kunt nergens op terug vallen. Je moet steeds onmiddelijk de juiste beslissing nemen. Als je te vroeg stopt of de verkeerde noot speelt, klinkt het gewoon niet.' Stilte speelt bij Lacy een belangrijke rol. Hij zei eens dat zonder stilte muziek niets zou betekenen. 'Ik laat alle tonen ophouden. Want als je een toon stopt, hoor je die pas goed. Als je tonen verbindt, mis je de sensatie die iedere aparte toon je geeft. In de Kloveniersdoelen opent het duo Vera Beths- Reinbert de Leeuw het muziekjaar. De Haarlemse violiste bespeelde haar Stradivarius uit 1727 voor mensen over de hele wereldbol. Ze is een van de grote violisten, voor wie componisten als Peter Schat, Philip Glass, Reinbert de Leeuw, John Adams, Misha Mengleberg en Willem Breuker muziek schreven. Haar repertoire is omvangrijk. Haar bekendheid dankt ze vooral aan haar vioolconcerten met symfonie-orkesten. Minder be kend is dat ze ook samenwerkt met het jazz-orkest van Willem Breuker. Met Reinbert de Leeuw trad zeal vaker op. De Leeuw, een grote jongen in de Nederlandse muziekwereld, is op vele terreinen actief. Hij besteedt veel aandacht aan volgens hem veronachtzaamde componisten uit de twintigste eeuw als Satie, George Antheil, Ezra Pound en Busoni, als pianist en dirigent. Hij componeert, onder meer de opera Axel, samen met Jan van Vlijmen en Harry Mulisch, die in het Holland Festival 1977 werd opgevoerd. De Leeuw is sinds de oprichting dirigent van het Schönberg Ensemble en is regelmatig gastdirigent bij onder meer Concert gebouworkest en Nederlands Blazers Ensemble. Zo kan 't wel weer, anders wordt het te lang. Nog één ding: Reinbert de Leeuw schrijft ook boeken. Van hem verschenen Charles Ives (samen met Bernlef) en de essay-bundel Muzikale anarchie. Voor het Middelburgse concert staan composities op het programma van Liszt, Strawinsky, Revueltas en Antheil. Het Strijktrio Ernst Reijseger besluit de avond. Ernst treedt ook op in het derde nieuwjaarsconcert. Hij maakt deel uit van het Frankie Douglas Sextet. Het uit Boedapest afkomstige duo Comecon is eerder op de avond in de weer op het grensgebied van muziek en beeldende kunst. Tibor Szemzö is opgeleid als musicus (fluit). Péter Forgacs is beeldend kunstenaar, fotograaf, film- en videoma ker. Zij behoren tot de oprichters van de Group 180, een groot ensemble dat zich specialiseert in de vertolking van nieuwe muziek. Als alles naar wens verloopt, laten zij in Middelburg vier werkstukken zien en horen. Zes blazers van vier verschillende orkesten geven sinds de oprichting in 1978 veel tijd aan het spelen van kamermuziek voor koperblazers. Wim van der Vliet is nu solo-trompettist bij het Radio Philharmonisch Orkest en het Nederlands Blazers Ensemble. Cees Doets is plaatsvervangend eerste trompettist in het Radio Philharmonisch en eerste trompettist van het Salsa-orkest Sonora-Ritmica. De Amerikaanse Peggy Walsh was vier jaar solo- hoorniste bij het Kaapstad Symphonie Orkest en speelt sinds 1977 bij het Residentie Orkest in Den Haag. Johan de Meij waagt zich ook aan het componeren. Hij is baritonist bij de Amsterdamse Politie Kapel en trombonist bij het Radio Blazers Ensemble. Ben van Dijk is op het ogenblik bas- trombonist bij het Radio Philharmonisch en tenslotte joop van Dijk die als free-lancer tubaïst is bij orkesten als het Balletorkest, Radio Philharmonisch en Rotterdams Philharmonisch. Op het programma staan onder meer werken van Handel, Bach, Widor, Prokoviev, Brubek Debussy en Rossini. Waarom fluister ik jouw naam nogZanger Benny Neyman scoort met deze plaat. Hij heeft er meteen een toernee aan geplakt, zij het dat hij nu niet alleen als zanger, maar ook als theaterman de zalen binnenstapt. Hij deed de kleinkunstacademie, stond in de twaalf jaren erna op vele podia in den lande en maakte zes elpees. Hans Walthie is in de Goudse Courant echter niet ondersteboven van de pogingen van Neyman theater te maken. 'Verder dan wat al te doorzichtige woordgrapjes en het tussen de nummers bezigen van cliché-opmerkingen kwam de populaire zanger echter niet. Niettemin ging het er bij de massaal opgekomen fans in als koek en de meedeinende 'lalala's' waren niet van de lucht.' Onder begeleiding van Cor Willems (toetsen), Kid van Ettinger (basgitaar), Eugènede Bruin (synthesi zer en klarinet) en Bob Kramer (slagwerk) zingt Conny Vandenbos bekend geworden en minder bekende liedjes uit haar repertoire. De gevoelige, maar ook brutale en uitbundige liedjes van Nederlandse en buitenlandse componisten en tekstdichters en Conny's hommage aan Edith Piaff zijn goed voor een concert van een tot anderhalf uur. Sinds zijn zestiende speelde Andrei Serban in het orkest van zijn vader, totdat hij besloot viool te gaan studeren in Maastricht. Hij werd er leraar, maar de Roemeense volksmuziek bleef trekken. Het ideaal was een eigen ensemble Het grote probleem bleek echter om in Nederland musici te vinden die de typische instrumenten konden bespelen en ook het juiste gevoel in hun muziek konden leggen. Zijn vreugde was dan ook groot toen vier jaar geleden de Roemeense panfluitist Nicolai Pirvu -op toernee door Nederland- hem attent maakte op een jongeman die zeer bekwaam zou zijn op de cymbaal. Dat was Don Biesbroek en er ontstond een hechte samenwerking. Het toeval wilde dat Biesbroeks buurman bassist was geweest in het orkest van Andreis vaderDe andere leden zijn Jan Prent, Theo van Tol en ook Nicolai Pirvu trad toe. Inmiddels zijn vele toernees gemaakt in binnen- en buitenland. In 1973 namen vier Rotterdamse conservatorium studenten het besluit met vier saxofoons een kwartet te vormen. Tien jaar later wordt het kwartet in en buiten Europa als een toonaangevend saxofoon gezelschap erkend. Het repertoire van de vier loopt van renaissance-muziek, bewerkt voor saxofoon, tot romantische ensemblestukken. Daarnaast komen hedendaagse composities aan bod. Eerst moest het kwartet componisten om werk vragen, later werd speciaal voor het viertal geschreven. Vooral uit Oost- Europa is de belangstelling voor de Rotterdammers groot. In de loop der jaren zijn zo composities in première gebracht van onder meer Bernard van Beurden, Ton de Kruyf, Toon Spijker, llhan Usmanbas, Maurice Weddington, Claude Coppens, Endre Székely, Piotr Moss en de dichter Gust Gils. Vier- a vijfhonderd jaar geleden was de luit even geliefd als de piano en de gitaar nu. Eveline Juten en Ciska Mertens doen die tijd weer herleven. Ze spelen duetten en solostukken, maar ook lied repertoire komt aan bod. De muziek stamt uit de renaissance en later tijden. Het duo speelt bijvoorbeeld Italiaanse muziek van Milano, Galilei en Frescobaldi; Duitse muziek uit de barok en rococo (Telemann, Bach, Falckenhagen); Engelse ballades en duetten uit de tijd van Elisabeth 1. Met gemengde gevoelens, zo luidt de titel van het nieuwe theaterprogramma van Miel Cools. Voor de teksten zijn de vaste leveranciers verantwoordelijk: Bert Broes, Jaak Dreesen en Louis Verbeeck, allen Belgen. Daar is nu de Nederlandse tekstschrijfster Mieke Nieuwenhuizen aan toegevoegd. Cools zet de teksten zelf op muziek. Ook in dit programma houdt Miel Cools zich aan de lijn die hij lang geleden al trok: zoveel mogelijk de positieve kanten van het leven blijven zien. De Vlaamse schrijver Jos Ghijsen schreef over Cools, die meer tijd in Nederland doorbrengt dan in Vlaanderen: 'Door die langdurige uithuizigheid geloof ik dat Cools een geheel nieuw soort nationaliteit bezit, waarbij moeilijk uitte maken is of hij nu een Vlaamse Hollander is geworden of een Hollandse Vlaming. Toch heeft Mjel Cools nog wel enkele Vlaamse tekstschrijvers achter de hand gehouden; wantje mag geen deel van het publiek uit het oog verliezen. De Hollander wil al luisterend nog wel enig denkwerk verrichten, terwijl de Vlaming direct in het hart wil worden geraakt. Tussen die beide vereisten danst Cools momenteel voortreffe lijk op het muzikale koord.' Het flemerige stemgeluid van Vader Abraham is vooral door de smurfenliedjes in een groot aantal landen bekend geworden. Minder bekend is dat Pierre Kartner, zoals zijn echte naam is, zich een kunstenaar voelt die in Nederland nogal wordt miskend. Hetzelfde geldt voor hem ontdekte artiesten als Corrie Konings en de Rekels, Jaques Herb, Wilma, enzovoort. In Hansweert treedt hij op met het showorkest Sunny Boys. De in Zuid-Afrika geboren pianist Rian de Waal kon nog maar net lopen, toen hij zijn eerste pianolessen kreeg. Nog voor zijn twintigste jaar was hij al een internationaal bekend pianist, onder meer door het winnen van het pianoconcours Vianna da motta in Lissabon. Als eerste Nederlandse pianist wist De Waal ook de finale te bereiken van het belangrijke Koningin Elisabeth Concours in Brussel, hij werd er zevende van de 108 kandidaten uit de hele wereld. Foyer Mondragon Zierikzee: HET HAAGS KOPER SEXTET vrij 10 jan, 20.00 uur Prins van Oranje Goes: BENNY NEYMAN BAND din 14 jan, 20.00 uur Dorpshuis Wissenkerke: CONNY VANDEN BOS COMBO zat 18 jan, 20.00 uur Foyer Concertzaal Middelburg: KOFFIECONCERT Rijnmond Saxofoon kwartet zon 19 jan, 11.30 uur Lunchcafé Stadhuis Goes: KOFFIECONCERT Roemeens Orkest Andrei Serban zon 19 jan, 12.00 uur Vestzaktheater Vlissingen: SHERRYCONCERT Eveline Juten en Ciska Mertens zon 26 jan, 20.00 uur 30 lanuari Den Hoekzak, Oostburg: MIEL COOLS Met gemengde gevoelens vrij 10 jan, 20.00 uur Zeelandia Hansweert: VADER ABRAHAM SHOW vrij 17 jan, 20.00 uur RIAN DE WAAL Pianoconcert vrij 24 jan, 20.00 uur PfiHHjanuari 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 17